Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
V4-lover
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 10:03
Rijdt met: TREK FUEL EX8

Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door V4-lover »

Hieronder even mijn verhaal van mijn 2 j oude Trek.
Eerste keer op verlof enkele jaren terug stond ineens het achterwiel geblokkeerd als ik wou vertrekken doordat de fiets veel in de zon stond (olie zet uit wat normaal is).
Logisch nagedacht en ff de bout van de remleiding gelost met sleutel van 8 aan de remhendel (zodat druk weg kon).
Maanden geen prob meer en denk dat ik dit nog eens meegemaakt heb maar dan thuis.
Terug hetzelfde gedaan en weer opgelost.
Daarstraks een ritje gedaan met madam erbij en tijdens het wachten op de overzetboot in appels (dendermonde) heb ik een tijdje met de achterrem aan staan wachten ( was bergaf).
Terug wiel geblokkeerd!!!!
Sleuteltje van 8 gaan vragen maar het hielp niet meer [-X .
Waarschijnlijk een beetje lucht in geraakt want nu kan ik remhendel tot tegen handvat trekken.
Na ff wat te googelen heb ik de procedure gevonden om te ontluchten met de bleeding kit maar nu vraag ik me af of dit nog al mensen tegen gekomen zijn.
Ik vind het een vreemd fenomeen dat je dit voorhebt als uw fiets in de zon staat.

BTW: Waar kopen jullie die bleeding kit?
Op inet of bij de fietsenmaker?
Eigenlijk heb ik juist de aansluitnippels nodig want voor de rest zijn het gewoon spuiten.
Weet er iemand soms waar je die nippels kan kopen?

Thx voor het meedenken
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door _anonymus_ »

Eerlijk gezegd vind ik het toch niet normaal dat zoiets gebeurd door in de zon te staan.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.

Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
V4-lover
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 10:03
Rijdt met: TREK FUEL EX8

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door V4-lover »

_anonymus_ schreef:Eerlijk gezegd vind ik het toch niet normaal dat zoiets gebeurd door in de zon te staan.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.

Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
IDD vreemd.
Waar koop je die kit?
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door kootje »

Ik heb evt. nog een (1x) gebruikte Avid bleedkit voor je.
Pb maar indien interesse!
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door locust »

- Remolie gaat niet uitzetten bij een beetje zonneschijn
- Alle schijfremmen hebben een open bad, er kan geen drukopbouw zijn als de remhendel niet ingedrukt is


luchtbellen in u remleiding gaan er niet voor zorgen dat u wiel blokeert maar eerder dat ge sponsachtige remmen krijgt: je drukt wel, het veert in maar er is geen remkracht.

Ik zou eerder u zuigers eens nakijken, volgens mij is er eerder een probleem dat die niet meer mooi terugkeren. Ik ken niet meteen de elixirs, waar dient die 8mm sleutel voor?
V4-lover
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 10:03
Rijdt met: TREK FUEL EX8

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door V4-lover »

locust schreef:- Remolie gaat niet uitzetten bij een beetje zonneschijn
- Alle schijfremmen hebben een open bad, er kan geen drukopbouw zijn als de remhendel niet ingedrukt is


luchtbellen in u remleiding gaan er niet voor zorgen dat u wiel blokeert maar eerder dat ge sponsachtige remmen krijgt: je drukt wel, het veert in maar er is geen remkracht.

Ik zou eerder u zuigers eens nakijken, volgens mij is er eerder een probleem dat die niet meer mooi terugkeren. Ik ken niet meteen de elixirs, waar dient die 8mm sleutel voor?
Dat sleuteltje van 8mm dient om de leiding die van de remklauw komt en die in de remcilinder gaat vast te schroeven.
Ik heb het probleem 2X kunnen oplossen met deze iets te lossen zodat druk weg kan.
Vorige week echter hielp dit niet meer en is er zo lucht in het remcircuit gekomen.

Momenteel draait wiel vrij rond en remt ook maar de remhendel komt tot tegen het handvat (lucht in gekomen door het losssen van bout aan remhendel)

Ik veronderstel toch dat het niet de zuiger is als het hiermee 2X opgelost is.
Alhoewel ik uw redenering ook perfect kan volgen.

Het is een vreemd fenomeen.

BTW: Met Deze fiets heeft nog nooit in de vuiligheid gereden maar eens in het veld bij droog weer.
Gebruikersavatar
Randy82
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 okt 2012 17:49
Rijdt met: Trek X-cal 2012

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door Randy82 »

Vandaag net hetzelfde meegemaakt met mijn avid elixir remmen op mijn trek x-cal.
Tijdens een tochtje van een 44k door de hitte geen problemen hoewel ik wel al 2 dagen merk dat mijn achterrem korter afgesteld lijkt dan mijn voorrem.
Thuis aangekomen de fiets even in de zon laten staan terwijl ik ging douchen. Toen ik daarna mijn fiets wilde verzetten om hem af te spuiten was mijn achterrem geblokkeerd, na het afspuiten ging het terug veel beter maar toch nog een beetje slepen.
Ik dacht ook onmiddellijk, olie oververhit of schijf wat uitgezet, ik wilde mss de blokjes wat verder van de schijf zetten, maar eigenlijk vind ik het toch niet zo normaal. Want dit zou willen zeggen, warm weer is niet fietsen.

Heeft er nog iemand dit probleem buiten wij 2? En wat valt eraan te doen? Inderdaad de blokjes wat verder zetten, of iets anders?
V4-lover
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 10:03
Rijdt met: TREK FUEL EX8

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door V4-lover »

Randy82 schreef:Vandaag net hetzelfde meegemaakt met mijn avid elixir remmen op mijn trek x-cal.
Tijdens een tochtje van een 44k door de hitte geen problemen hoewel ik wel al 2 dagen merk dat mijn achterrem korter afgesteld lijkt dan mijn voorrem.
Thuis aangekomen de fiets even in de zon laten staan terwijl ik ging douchen. Toen ik daarna mijn fiets wilde verzetten om hem af te spuiten was mijn achterrem geblokkeerd, na het afspuiten ging het terug veel beter maar toch nog een beetje slepen.
Ik dacht ook onmiddellijk, olie oververhit of schijf wat uitgezet, ik wilde mss de blokjes wat verder van de schijf zetten, maar eigenlijk vind ik het toch niet zo normaal. Want dit zou willen zeggen, warm weer is niet fietsen.

Heeft er nog iemand dit probleem buiten wij 2? En wat valt eraan te doen? Inderdaad de blokjes wat verder zetten, of iets anders?

ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
Jonas1984
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 18:51
Rijdt met: Kontich
Contacteer:

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door Jonas1984 »

V4-lover schreef:
ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
Ik heb iets gelijkaardig voor. Remblokjes vervangen en remmen ontlucht en nu is de bijtkracht van de rem veel minder dan ervoor. Ik heb het filmpje van Avid gevolgd en de procedure voor de veiligheid maar eens een paar keer herhaald maar het resultaat blijft hetzelfde. Doe ik toch iets mis met het ontluchten?

Iemand tips?
V4-lover
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 10:03
Rijdt met: TREK FUEL EX8

Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8

Bericht door V4-lover »

Jonas1984 schreef:
V4-lover schreef:
ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
Ik heb iets gelijkaardig voor. Remblokjes vervangen en remmen ontlucht en nu is de bijtkracht van de rem veel minder dan ervoor. Ik heb het filmpje van Avid gevolgd en de procedure voor de veiligheid maar eens een paar keer herhaald maar het resultaat blijft hetzelfde. Doe ik toch iets mis met het ontluchten?

Iemand tips?

zal toch nog beetje lucht inzitten
Plaats reactie