Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Hieronder even mijn verhaal van mijn 2 j oude Trek.
Eerste keer op verlof enkele jaren terug stond ineens het achterwiel geblokkeerd als ik wou vertrekken doordat de fiets veel in de zon stond (olie zet uit wat normaal is).
Logisch nagedacht en ff de bout van de remleiding gelost met sleutel van 8 aan de remhendel (zodat druk weg kon).
Maanden geen prob meer en denk dat ik dit nog eens meegemaakt heb maar dan thuis.
Terug hetzelfde gedaan en weer opgelost.
Daarstraks een ritje gedaan met madam erbij en tijdens het wachten op de overzetboot in appels (dendermonde) heb ik een tijdje met de achterrem aan staan wachten ( was bergaf).
Terug wiel geblokkeerd!!!!
Sleuteltje van 8 gaan vragen maar het hielp niet meer .
Waarschijnlijk een beetje lucht in geraakt want nu kan ik remhendel tot tegen handvat trekken.
Na ff wat te googelen heb ik de procedure gevonden om te ontluchten met de bleeding kit maar nu vraag ik me af of dit nog al mensen tegen gekomen zijn.
Ik vind het een vreemd fenomeen dat je dit voorhebt als uw fiets in de zon staat.
BTW: Waar kopen jullie die bleeding kit?
Op inet of bij de fietsenmaker?
Eigenlijk heb ik juist de aansluitnippels nodig want voor de rest zijn het gewoon spuiten.
Weet er iemand soms waar je die nippels kan kopen?
Thx voor het meedenken
Eerste keer op verlof enkele jaren terug stond ineens het achterwiel geblokkeerd als ik wou vertrekken doordat de fiets veel in de zon stond (olie zet uit wat normaal is).
Logisch nagedacht en ff de bout van de remleiding gelost met sleutel van 8 aan de remhendel (zodat druk weg kon).
Maanden geen prob meer en denk dat ik dit nog eens meegemaakt heb maar dan thuis.
Terug hetzelfde gedaan en weer opgelost.
Daarstraks een ritje gedaan met madam erbij en tijdens het wachten op de overzetboot in appels (dendermonde) heb ik een tijdje met de achterrem aan staan wachten ( was bergaf).
Terug wiel geblokkeerd!!!!
Sleuteltje van 8 gaan vragen maar het hielp niet meer .
Waarschijnlijk een beetje lucht in geraakt want nu kan ik remhendel tot tegen handvat trekken.
Na ff wat te googelen heb ik de procedure gevonden om te ontluchten met de bleeding kit maar nu vraag ik me af of dit nog al mensen tegen gekomen zijn.
Ik vind het een vreemd fenomeen dat je dit voorhebt als uw fiets in de zon staat.
BTW: Waar kopen jullie die bleeding kit?
Op inet of bij de fietsenmaker?
Eigenlijk heb ik juist de aansluitnippels nodig want voor de rest zijn het gewoon spuiten.
Weet er iemand soms waar je die nippels kan kopen?
Thx voor het meedenken
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Bericht door _anonymus_ »
Eerlijk gezegd vind ik het toch niet normaal dat zoiets gebeurd door in de zon te staan.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.
Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.
Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
IDD vreemd._anonymus_ schreef:Eerlijk gezegd vind ik het toch niet normaal dat zoiets gebeurd door in de zon te staan.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.
Die ontluchtingskit van Avid zelf is wel handig, dan heb je direct de goede nippels.
Waar koop je die kit?
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
- Remolie gaat niet uitzetten bij een beetje zonneschijn
- Alle schijfremmen hebben een open bad, er kan geen drukopbouw zijn als de remhendel niet ingedrukt is
luchtbellen in u remleiding gaan er niet voor zorgen dat u wiel blokeert maar eerder dat ge sponsachtige remmen krijgt: je drukt wel, het veert in maar er is geen remkracht.
Ik zou eerder u zuigers eens nakijken, volgens mij is er eerder een probleem dat die niet meer mooi terugkeren. Ik ken niet meteen de elixirs, waar dient die 8mm sleutel voor?
- Alle schijfremmen hebben een open bad, er kan geen drukopbouw zijn als de remhendel niet ingedrukt is
luchtbellen in u remleiding gaan er niet voor zorgen dat u wiel blokeert maar eerder dat ge sponsachtige remmen krijgt: je drukt wel, het veert in maar er is geen remkracht.
Ik zou eerder u zuigers eens nakijken, volgens mij is er eerder een probleem dat die niet meer mooi terugkeren. Ik ken niet meteen de elixirs, waar dient die 8mm sleutel voor?
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Dat sleuteltje van 8mm dient om de leiding die van de remklauw komt en die in de remcilinder gaat vast te schroeven.locust schreef:- Remolie gaat niet uitzetten bij een beetje zonneschijn
- Alle schijfremmen hebben een open bad, er kan geen drukopbouw zijn als de remhendel niet ingedrukt is
luchtbellen in u remleiding gaan er niet voor zorgen dat u wiel blokeert maar eerder dat ge sponsachtige remmen krijgt: je drukt wel, het veert in maar er is geen remkracht.
Ik zou eerder u zuigers eens nakijken, volgens mij is er eerder een probleem dat die niet meer mooi terugkeren. Ik ken niet meteen de elixirs, waar dient die 8mm sleutel voor?
Ik heb het probleem 2X kunnen oplossen met deze iets te lossen zodat druk weg kan.
Vorige week echter hielp dit niet meer en is er zo lucht in het remcircuit gekomen.
Momenteel draait wiel vrij rond en remt ook maar de remhendel komt tot tegen het handvat (lucht in gekomen door het losssen van bout aan remhendel)
Ik veronderstel toch dat het niet de zuiger is als het hiermee 2X opgelost is.
Alhoewel ik uw redenering ook perfect kan volgen.
Het is een vreemd fenomeen.
BTW: Met Deze fiets heeft nog nooit in de vuiligheid gereden maar eens in het veld bij droog weer.
- Randy82
- Mountainbiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo 21 okt 2012 17:49
- Rijdt met: Trek X-cal 2012
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Vandaag net hetzelfde meegemaakt met mijn avid elixir remmen op mijn trek x-cal.
Tijdens een tochtje van een 44k door de hitte geen problemen hoewel ik wel al 2 dagen merk dat mijn achterrem korter afgesteld lijkt dan mijn voorrem.
Thuis aangekomen de fiets even in de zon laten staan terwijl ik ging douchen. Toen ik daarna mijn fiets wilde verzetten om hem af te spuiten was mijn achterrem geblokkeerd, na het afspuiten ging het terug veel beter maar toch nog een beetje slepen.
Ik dacht ook onmiddellijk, olie oververhit of schijf wat uitgezet, ik wilde mss de blokjes wat verder van de schijf zetten, maar eigenlijk vind ik het toch niet zo normaal. Want dit zou willen zeggen, warm weer is niet fietsen.
Heeft er nog iemand dit probleem buiten wij 2? En wat valt eraan te doen? Inderdaad de blokjes wat verder zetten, of iets anders?
Tijdens een tochtje van een 44k door de hitte geen problemen hoewel ik wel al 2 dagen merk dat mijn achterrem korter afgesteld lijkt dan mijn voorrem.
Thuis aangekomen de fiets even in de zon laten staan terwijl ik ging douchen. Toen ik daarna mijn fiets wilde verzetten om hem af te spuiten was mijn achterrem geblokkeerd, na het afspuiten ging het terug veel beter maar toch nog een beetje slepen.
Ik dacht ook onmiddellijk, olie oververhit of schijf wat uitgezet, ik wilde mss de blokjes wat verder van de schijf zetten, maar eigenlijk vind ik het toch niet zo normaal. Want dit zou willen zeggen, warm weer is niet fietsen.
Heeft er nog iemand dit probleem buiten wij 2? En wat valt eraan te doen? Inderdaad de blokjes wat verder zetten, of iets anders?
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Randy82 schreef:Vandaag net hetzelfde meegemaakt met mijn avid elixir remmen op mijn trek x-cal.
Tijdens een tochtje van een 44k door de hitte geen problemen hoewel ik wel al 2 dagen merk dat mijn achterrem korter afgesteld lijkt dan mijn voorrem.
Thuis aangekomen de fiets even in de zon laten staan terwijl ik ging douchen. Toen ik daarna mijn fiets wilde verzetten om hem af te spuiten was mijn achterrem geblokkeerd, na het afspuiten ging het terug veel beter maar toch nog een beetje slepen.
Ik dacht ook onmiddellijk, olie oververhit of schijf wat uitgezet, ik wilde mss de blokjes wat verder van de schijf zetten, maar eigenlijk vind ik het toch niet zo normaal. Want dit zou willen zeggen, warm weer is niet fietsen.
Heeft er nog iemand dit probleem buiten wij 2? En wat valt eraan te doen? Inderdaad de blokjes wat verder zetten, of iets anders?
ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 13 apr 2009 18:51
- Rijdt met: Kontich
- Contacteer:
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Ik heb iets gelijkaardig voor. Remblokjes vervangen en remmen ontlucht en nu is de bijtkracht van de rem veel minder dan ervoor. Ik heb het filmpje van Avid gevolgd en de procedure voor de veiligheid maar eens een paar keer herhaald maar het resultaat blijft hetzelfde. Doe ik toch iets mis met het ontluchten?V4-lover schreef:
ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
Iemand tips?
Re: Probleem Elixir schijfrem bij Trek fuel EX8
Jonas1984 schreef:Ik heb iets gelijkaardig voor. Remblokjes vervangen en remmen ontlucht en nu is de bijtkracht van de rem veel minder dan ervoor. Ik heb het filmpje van Avid gevolgd en de procedure voor de veiligheid maar eens een paar keer herhaald maar het resultaat blijft hetzelfde. Doe ik toch iets mis met het ontluchten?V4-lover schreef:
ik heb de mijne ontlucht en hierdoor is deze minder agressief dan origineel doch voldoende remkracht om achterwiel te laten slepen op asfalt.
Tot nu toe werkt alles naar behoren wel iets langer remweg van remhendel maar hier kan ik mee leven.
Iemand tips?
zal toch nog beetje lucht inzitten