montage Hollowgram Sl

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

montage Hollowgram Sl

Bericht door Chimaera »

Hi guys and girls,

ik heb een tijdje via het forum een cannondale hollowgram sl crank gekocht. Nu heb ik wat troubles bij de montage op mijn Flash3 29er. Alle shims, spacer, laderschildjes, afdichtingrubertjes waren erbij. De spindle is een 132mm en de spider is een triple (die ik gebruik in double setup). Ik heb de montagehandleiding gevolgd vanop de website van cannondale maar als ik de crankarmen vastzet op het voorziene koppel draait de crank amper rond.

driveside - spacer, 1 shim en de wave washer.

Ik heb geprobeerd zonder shim maar dan draait het buitenblad tegen de chainsuck protector.
Meer shims is ook geen optie want dan komt heel het boeltje nog vaster te zitten.

Zou het kunnen dat de triple spider niet compatible is met de 29er ?

mvg,

Peter
Gebruikersavatar
jimmyvlb
Mountainbiker
Berichten: 587
Lid geworden op: za 06 mei 2006 20:34
Rijdt met: VN Tuareg 650b & VN Zion SS

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door jimmyvlb »

Heb je die circlips in je bracket gestoken? Zo ja, haal ze dan maar weg. De lagers blijven op hun plek zonder. Je lagerschilders moeten mooi gelijk lopen met je frame. Ik durf te wedden dat ze nu ongeveer een millimeter buiten je frame komen.
Ik had hetzelfde voor op mijn flash 26 en dit was toen de oplossing.

Het zou mogelijk nog aan die ene shim kunnen liggen. Die triple Spider is waarschijnlijk voorzien op maximaal 36 tandjes. Dat is wel een verschil als jij dan 39 a 42 probeert te leggen. Maar mijn vermoeden blijft echter die circlips die je lagers vast moeten houden.
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door Chimaera »

dieje circlips zit er idd nog in. Ik heb enkel de originele crank (sram s1400) eruit gehaald en de hollowgram gemonteerd. De schildjes steken niet uit het frame, ze zitten zelfs +- 1mmtje in het bracket. Mijn grootste blad is een 36 (36/24). Dit weekend eens terug compleet uit elkaar nemen en eens tegoei zien naar de positie van de lagers. Zou het evt kunnen dat door de montage van teveel shims ik de lagers wat naar binnen heb geduwd ?
Gebruikersavatar
jimmyvlb
Mountainbiker
Berichten: 587
Lid geworden op: za 06 mei 2006 20:34
Rijdt met: VN Tuareg 650b & VN Zion SS

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door jimmyvlb »

Dan ligt het toch niet aan de circlips. 1 ding is zeker, als de drive side met de juiste kracht is vastgezet, dan mag je wavewasser niet helemaal plat gedrukt zijn. Anders nog meer shims weglaten.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door MirFlash »

Ik heb er waar niks is (en wavy quasi plat) en andere waar 4 shims tss zit.

Dus het ene is het andere nt.
Anderzijds een Dale heeft de neiging van weinig plaats te laten voor de kettingbladen.

Dus een 36T en zelfs 22 nog meer naar binnen plaatsen op een frame voorzien voor 2x zal het zeker nt makkelijk maken.

PS: Heb ge een carbon dan CS plaatje goed vastmaken met colsons of zelf een grotere maken !!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door RigolleM »

Ben je zeker dat het de lagers niet zijn, kan je de as ronddraaien zonder de crankarmen gemonteerd?
Heb ook al eens lagers gemonteerd die wat vast zaten in het begin, kreeg crank geen halve toer gedraaid, maar na een paar rondjes rond de blok kwamen die los.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door RigolleM »

jimmyvlb schreef:Het zou mogelijk nog aan die ene shim kunnen liggen. Die triple Spider is waarschijnlijk voorzien op maximaal 36 tandjes. Dat is wel een verschil als jij dan 39 a 42 probeert te leggen. .
Heb ook een een triple spider, waar ik zelfs eens een 38T heb gemonteerd zonder problemen.
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door Chimaera »

*fixed*

Alles gedemonteerd, as nagemeten (is 132mm), lagers gecontroleerd (zijn binnenkort aan vervanging toe, wrsl door te rijden met te hoge spanning) en alles terug gemonteerd. Ik merkte direct op dat ik de as aan de non-drive side iets dieper in het bracket kon kloppen. Dit was een van mijn vermoedens (ofwel de as te kort - ofwel niet diep genoeg), maar bij de eerste montage dacht ik dat door montage van de drive-side deze de as wel op de juiste plaats in het bracket ging trekken, niet dus. Die extra mm die ik hiermee heb gewonnen aan de drive-side was voldoende om de crank zonder shims en met een iets gecomprimeerde (maar niet platte) wavewasher te monteren. Het buitenblad komt voldoende ver van de chainstays +-2mm en alles draait soepl rond. Ikke blij :-)

Bedankt voor de hulp en tips iedereen, het forum heeft weer zijn nut eens bewezen :-)

Jimmy, Mirflash en RigolleM als ge me op een of andere TT tegenkomt spreek me gerust aan want dan trakteer ik op ne Leffe (of iets anders). Herkenbaar aan de bike en aan een rockracing tenue (zwart-wit-groen) of binnen een paar weken cannondale factory racing tenue
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door Chimaera »

Nieuwe lagers gemonteerd omdat de oude serieus begonnen kraken en tot de spijtige conclusie gekomen dat alles weer stroef draaide. Ik dacht dat dit kwam door de nieuwe lagers maar niet dus. Ik wou er niet verder aan klooien en dus de fiets binnengebracht bij de LBS (bike-center), ik had nog een gratis nazicht te goed van bij de aankoop.

Zonet telefoon gehad van de mec. Spindle heeft de verkeerde lengte, is een 130mm (heb ik dan zo verkeerd gekeken ???) - bearring shields zouden ook niet de juiste zijn evenals de spider :-( Kostprijs voor alles te hebben zoals het zou moeten +- 190euro.

De spindle kan ik begrijpen als ik echt verkeerd heb gemeten, alsook de bearing shields maar waarom zou de spider verkeerd zijn ??? In de manual zie ik enkel verschil bij de dubbel spiders (68/73mm)
Laatst gewijzigd door Chimaera op do 24 jan 2013 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: montage Hollowgram Sl

Bericht door Real Epic '89 »

Hoi

Je hebt inderdaad twee frame bracket breedtes 68/72mm vroeger gebruikte bv Cannondale 68 tegenwoordig 72mm Waarschijnlijk komt je probleem hier vandaan.
Plaats reactie