ketting hapert
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 15 dec 2004 16:53
- Rijdt met: MBK Stonecruiser
ketting hapert
hallo iedereen,
sinds korte tijd ben ik aan het biken geslagen .. tot voor kort ook nog geen enkel probleem gehad.
Even terug heb ik mijn banden gewisseld en zijn de problemen begonnen.
Nu is het zo dat tijdens het fietsen mijn ketting van tijd tot tijd eens blijft haperen (op elk blad en niet specifiek tijdens het schakelen) en vanzelf terug goed schiet. Dit gebeurt zelfs vaak als ik terugtrap.
Kan er iemand mij helpen ?
Alvast bedankt
sinds korte tijd ben ik aan het biken geslagen .. tot voor kort ook nog geen enkel probleem gehad.
Even terug heb ik mijn banden gewisseld en zijn de problemen begonnen.
Nu is het zo dat tijdens het fietsen mijn ketting van tijd tot tijd eens blijft haperen (op elk blad en niet specifiek tijdens het schakelen) en vanzelf terug goed schiet. Dit gebeurt zelfs vaak als ik terugtrap.
Kan er iemand mij helpen ?
Alvast bedankt
- Black Phantom
- Mountainbiker
- Berichten: 499
- Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
- Rijdt met: Trek 4700
- Contacteer:
Bericht door Black Phantom »
Bij mij is het probleem gestart na het overzetten op men nieuwe frame.
Bij de minste modder (der is echt nie veel voor nodig) loopt de ketting onderaan mee, met blokkeren tussen frame en voorbladen tot gevolg. Dit gebeurt alleen (vooral) op het middenblad.
Vooraleer de ketting wordt 'meegetrokken' ratelt gans de boel en dat is het teken dat ik effe achteruit moet trappen om die chainsuck te vermijden.
Als test heb ik de fiets ondersteboven gezet, als ik dan met de pedalen draai, dan loopt de ketting soms vanzelf van de kleine kransjes naar de grote, zonder te schakelen
Ik heb bij het overzetten wel nen nieuwe Xt - achterderailleur gestoken maar daar lijkt op het eerste zicht niks mis mee (staat recht en er zijn nergens bramen te zien op de wieltjes).
De voorbladen zijn XT's en die hebben op dat gebied blijkbaar een slechte naam (bij het doorlezen van alle andere topics), de ketting is een sram pc69. Het middenblad heb ik wat bijgevijld om eventuele bramen eraf te halen, maar ook dat helpt niet.
De ganse aandrijving (cassette, voorbladen en ketting hebben amper 750 km meegedraaid en ik wissel om de 2 weken van ketting)
Zou het voldoende zijn om een nieuw middenblad vooraan te steken of ligt de oorzaak ergens anders?
Willy
Bij de minste modder (der is echt nie veel voor nodig) loopt de ketting onderaan mee, met blokkeren tussen frame en voorbladen tot gevolg. Dit gebeurt alleen (vooral) op het middenblad.
Vooraleer de ketting wordt 'meegetrokken' ratelt gans de boel en dat is het teken dat ik effe achteruit moet trappen om die chainsuck te vermijden.
Als test heb ik de fiets ondersteboven gezet, als ik dan met de pedalen draai, dan loopt de ketting soms vanzelf van de kleine kransjes naar de grote, zonder te schakelen
Ik heb bij het overzetten wel nen nieuwe Xt - achterderailleur gestoken maar daar lijkt op het eerste zicht niks mis mee (staat recht en er zijn nergens bramen te zien op de wieltjes).
De voorbladen zijn XT's en die hebben op dat gebied blijkbaar een slechte naam (bij het doorlezen van alle andere topics), de ketting is een sram pc69. Het middenblad heb ik wat bijgevijld om eventuele bramen eraf te halen, maar ook dat helpt niet.
De ganse aandrijving (cassette, voorbladen en ketting hebben amper 750 km meegedraaid en ik wissel om de 2 weken van ketting)
Zou het voldoende zijn om een nieuw middenblad vooraan te steken of ligt de oorzaak ergens anders?
Willy
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
- Berichten: 3368
- Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
- Rijdt met: Sandman Hoggar
Bericht door nothing 's impossible »
Het lijkt me sterk dat je bladen/ kettingen al voor die problemen zouden zorgen.
Ik denk eerder dat er bij het omzetten van de onderdelen een probleem met de kettinglijn is ontstaan.
De juiste spacers gestoken aan de BB?
Het frame kan ook gewoon scheef staan, of de BB kan scheef staan,...
Sommige frametypes zijn ook overgevoelig aan chainsuck, vooral als ze nogal een slappe achterouw hebben.
Andere mogelijke oorzaken:
Ketting niet te lang?
De voorderailleur kan teveel speling hebben, de derailleurkabel loopt misschien te stroef of is te kort (ghostshifting bij het sturen)...
Ik denk eerder dat er bij het omzetten van de onderdelen een probleem met de kettinglijn is ontstaan.
De juiste spacers gestoken aan de BB?
Het frame kan ook gewoon scheef staan, of de BB kan scheef staan,...
Sommige frametypes zijn ook overgevoelig aan chainsuck, vooral als ze nogal een slappe achterouw hebben.
Andere mogelijke oorzaken:
Ketting niet te lang?
De voorderailleur kan teveel speling hebben, de derailleurkabel loopt misschien te stroef of is te kort (ghostshifting bij het sturen)...
@NI,
wat bedoel je met Spacers aan de BB
Het frame is orbea lanza, maar kan je op een eenvoudige en snelle manier de rechtheid van een frame nakijken, op het eerste zicht is daar niks mis mee.
Ook met de kettinglijn lijkt niks mis, maar ik ben gene specialist.
Ivm die 'ghostshifting': moet ik dat 'meetrekken' dan ook niet op het grootste en kleinste blad hebben?
bedankt alvast voor de reactie.
Willy
wat bedoel je met Spacers aan de BB
Het frame is orbea lanza, maar kan je op een eenvoudige en snelle manier de rechtheid van een frame nakijken, op het eerste zicht is daar niks mis mee.
Ook met de kettinglijn lijkt niks mis, maar ik ben gene specialist.
Ivm die 'ghostshifting': moet ik dat 'meetrekken' dan ook niet op het grootste en kleinste blad hebben?
bedankt alvast voor de reactie.
Willy