Piepende schijf syndroom

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door HansP »

zo handig ben ik er weer net niet in :D misschien eens kijken bij kameraad van me als die wilt en tijd heeft !
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door kootje »

Is geen rocket science hoor...
Remblokjes eruit halen kan iedereen, en dan met een wattenstokje gedrenkt in wat olie rondom de (klein beetje uitstekende) pistons het zaakje schoonmaken. Even droog wrijven met een doek en klaar... :-D
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door HansP »

jaja , wou ik vorige keer ook doen tot dat piston ineens eruit kwam :D dus deze er terug ingeduwd gekregen en toen opnieuw mogen olie in systeem doen :)
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door kootje »

Das inderdaad beetje opletten... :lol:
Is mij ook al eens gebeurd... Heb je net mooi de remmen voorzien van nieuwe olie, netjes ontlucht en toen ff een momentje niet nagedacht en een paar keer in de remhendel geknepen. En toen hoorde ik: ploink! Piston op de grond en een hoop olie er naast... #-o

Ach... leermomentje :oops:
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Lust »

Wat ik al eens doe is de remblokjes demonteren en daarna de blokjes en de schijven ontvetten met een mini brandertje dat in de keuken gebruikt wordt.

Zoiets:

Afbeelding

Simpel en geen geknoei met ontvetters e.d.

Heel effectief en de remmen bijten als ne pitbull.

Als ge nog gene brander hebt, koop die dan voor uw vriendin of vrouw en geef dat als ne kado en dan kan ze er ook nog créme- brûllée met maken :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Reflex »

Wanneer piepen de remmen dan? Tijdens het remmen of zonder te remmen? Tijdens het remmen is normaal zoals hier eerder al eens is gezegd. Zonder te remmen is gewoon onderhoud en dus de pistons smeren.

Wat ik uit je bericht haal is dat je remmen tijdens het remmen veel piepen. Ik zie dan het verband niet tussen WD40 op je pistons spuiten en het piepen van je remblokjes op de schijven.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Dacuba »

Al eens geprobeerd met Swissstop Brake Silencer?
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door IPPE »

Dacuba schreef:Al eens geprobeerd met Swissstop Brake Silencer?
Werkt pefect...

Weg gepiep en weg remkracht :lol:

Ik ben vorige zomer zo'n setje geprobeert.Hier op 't vlakke was de remkracht beduidend minder maar nog ok.Dan naar de Dolomieten vertrokken en na de eerste afdaling gestop om mijn reserve,niet behandelde, remblokken te steken.Ongelooflijk hoe hard ik moest knijpen om enige remkracht te hebben #-o .

Uit ervaring weet ik dat je uw remklauw perfect recht moet zetten.Als uw remblokken iets schuin uw schijven raken kan dit leiden tot gepiep.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Dacuba »

Ik gebruik het ook en geen problemen. Ge moet natuurlijk ni zoals een halve gare daar een half uur op liggen spuiten he :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door RigolleM »

Reflex schreef:Wat ik uit je bericht haal is dat je remmen tijdens het remmen veel piepen. Ik zie dan het verband niet tussen WD40 op je pistons spuiten en het piepen van je remblokjes op de schijven.
Door het gebruik van WD40 op de rubbers rond de pistons gaan de rubbers uitzetten, waardoor de werking van de pistons drastisch verminderd wordt en de pistons blijven hangen. Hierdoor gaan de remblokken tegen de remschijven slepen...
Plaats reactie