Montage vork in balhoofd

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Casai
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 17:12
Rijdt met: Santa Cruz Heckler

Montage vork in balhoofd

Bericht door Casai »

Hey,
Problemen!!! Ik heb net een nieuw frame gekocht en ben de stukken van mijn oude fiets hierop aan het monteren. Het balhoofdstel, een FSA Orbit extreme pro, werd door de winkel al op het frame (Santa Cruz Heckler) gezet. Het probleem luidt als volgt: ik kan de vorkbuis (fox talas'04) niet volledig in het balhoofdstel schuiven. De onderste rondel van het balhoofdstel heeft een te kleine diameter om over de verdikking van de onderste 4mm van de vorkbuis te schuiven m.a.g. dat er dus 4mm speling zit tussen de bovenrand van de vork en de onderrand van het balhoofd. Ik had altijd voor dat de dikte van vorkbuis (of de diameter van balhoofdstellen) gestandaardiseerd was? Bovendien paste de vork perfect op het vorige balhoofd (dat met mijn oud frame verkocht werd) en dat was ook een FSA (Orbit II).
Kan iemand me hierbij helpen? Hoort die verdikking van de vorkbuis daar wel te zitten of is het die rondel die gewoon te klein is?
Alvast bedankt,
Karsten.
Casai
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 17:12
Rijdt met: Santa Cruz Heckler

Bericht door Casai »

Kan het zijn dat die rondel er gewoon niet tussen moet? Zonder die rondel kan de vork er namelijk wel volledig inschuiven. Het zou me wel verwonderen want een soortgelijke rondel zat wel gemonteerd op mijn vorige frame. Ze lijkt me bovendien te dienen om het balhoofd te "verzegelen" en de impact van schokken afkomstig van de vork op te vangen.
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Normaal moet je die onderste rondel vastkloppen op die verdikking onderaan je vorkbeen. Het spant, maar dat is de bedoeling.

'k heb hier nog een fotootje gevonden. Niet zo heel duidelijk want een beetje roestig... (dubbelklikken voor grote versie)
Afbeelding
Gebruikersavatar
bikerju
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 03 jun 2004 19:02
Rijdt met: scott genius rc 30

Bericht door bikerju »

qwadri..... geeft gelijk je moet met een hulpstuk de ring op de vork slaan
er bestaat daar een speciaal hulpstuk voor de kan je eens lenen bij de fietsenboer of ik neem altijd een pvc buis van diameter 40 en klop die ring erop wel zorgen dat die mooi recht zit anders zul je problemen krijgen ;veel succes
Casai
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 17:12
Rijdt met: Santa Cruz Heckler

Bericht door Casai »

Normaal moet je die onderste rondel vastkloppen op die verdikking onderaan je vorkbeen. Het spant, maar dat is de bedoeling.
Ik wil jullie wel geloven, maar toen ik mijn vork van mijn vorige fiets haalde zat die ring los over de vorkbuis. Die fiets is door Barracuda gemonteerd geweest. Zijn er dan echt geen maten in die ringen? Ik vraag het omdat de diameter erop staat, waardoor je zou kunnen denken dat er andere diameters zijn.
Gebruikersavatar
bikerju
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 03 jun 2004 19:02
Rijdt met: scott genius rc 30

Bericht door bikerju »

dat kan ik goed geloven maar het is normaal dat die ring spant op een nieuwe vork
Gebruikersavatar
Terre
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 13:49
Rijdt met: W-VL

Bericht door Terre »

Bij een FSA Orbit XL II zit die ring idd los :D
Bij alle(?) andere balhoofdsets moet die vastgeklopt worden...
Casai
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 17:12
Rijdt met: Santa Cruz Heckler

Bericht door Casai »

Ik heb rond de platte kant van mijn hamer een doek gedraaid en met veel geduld de ring tot tegen de vorkboog geklopt. De vork is gemonteerd en alles lijkt goed te draaien.
THX people!
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Met een platte sleutel, zo eentje met vier scharnierpunten (ken de juste naam niet) gaat het ook heel goed.
Plaats reactie