voorvork monteren/demonteren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
gorki
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 01 okt 2004 09:40

voorvork monteren/demonteren

Bericht door gorki »

Hoi iedereen!

Ik heb vandaag mijn voorvork (Manitou) uit mijn kader gehaald... Aangezien afbreken meestal sneller gaat dan terug opbouwen; heb ik nu een probleem. :oops:

Onderaan de voorvork-buis zit er zo'n conisch gevormd rondje. Daarboven moet, denk ik zo'n ringetje met balletjes (lager?) komen. Moeten de balletjes hierbij naar boven (richting frame) of naar beneden (richting vorkpoten) wijzen? In al mijn enthousiasme ben ik daarop vergeten te letten... :oops: Moeten deze op een of andere manier in elkaar schuiven?

De volgende stap is, denk ik, de voorkvork in het frame schuiven. Dan komt er weer zo'n ringetje met balletjes. Zelfde vraag: naar boven (richting lucht) of naar beneden(richting frame) plaatsen? Dit ringetje is echter stuk... Moet dit dezelfde maat hebben als het onderste? Ik hoop dat ik dit ergens los kan kopen bij de fietsenmaker...

Ik weet het; ik ben ne knoeier, maar wie niets doet, kan ook niets verkeerd doen. :-?

Kan er mij iemand wat wijzer maken?

Thanx!
Gebruikersavatar
woutvc
Mountainbiker
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 09 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark10 - Scott X9
Contacteer:

Bericht door woutvc »

De balletjes moeten zeker naar boven.
De wrijving zit hem in de cup die in het frame geperst zit.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Gebruikersavatar
Venne
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 18:43
Rijdt met: specialized rockhopper pro 2003

Bericht door Venne »

de balletjes aan de vork moeten zeker naar boven. Daarna de vork in het frame schuiven en de ring met de balletjes er op plaatsen met de balletjes naar het frame. (Met die ring best naar de fietsenmaker gaan dan bende zeker da ge de juiste maat hebt.) Het stuur over de buis van de vork schuiven. Eerst bovenaan vastdraaien en dan het stuur vastzetten. Normaal zou het dan moeten werken en draaien. Als het dan nog stroef loopt naar de fietsemaker gaan en zeggen da ge aant knoeien geweest bent.
Plaats reactie