pedalen draaien stroef

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
thefullmooner
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 feb 2005 12:10
Rijdt met: Trek6500

pedalen draaien stroef

Bericht door thefullmooner »

Hallo,

Ik heb een set time atac pedalen(nog niet zo heel oud) die stroef lopen.

Als ik de as ronddraai dan voel ik nergens iets kraken of op sommige plaatsen meer of minder weerstand.. maar als ik een draai geef aan de pedaal dan gaat hij slechts een halve toer rond.

Is dit normaal?
Kan ik dit verhelpen?
Kan je de as / kogelagers uit de pedaal halen?
muyze
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 sep 2012 14:09
Rijdt met: Granville team bike

Bericht door muyze »

als t niet kraakt dan is dat al goed teken.
Tkan zijn doordat er juist vet in de lagers zit dat deze niet gemakkelijk enkele toeren draaien. Ik denk niet dat je u zorgen moet maken, volgens mij 100% normaal.
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

gewoon wa olie op de rubbers spuiten. De time pedalen zijn absoluut niet gevoelig aan sleet op de lagers.
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

Is normaal, heb er net nieuwe gekocht en die hebben dat ook.
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 30 mar 2009 08:59
Rijdt met: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Bericht door TASMANIAN DEVIL »

Time pedalen "schijnen" inderdaad stroef te lopen en draaien idd blijkbaar niet vlot rond. Maar de lagers zijn van super kwaliteit. Ik rij nu al 4 jaar met time atac xs op de mtb en nog geen beetje speling op de lagers. Zelfde voor de koersfiets: time edge rsx
-JR-
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 19 okt 2011 19:50
Rijdt met: S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08

Bericht door -JR- »

Inderdaad, zoon dingen mogen gerust wat stroef lopen, ik schiet pas in paniek als iets te soepel draait, dan wil het meestal zeggen dat het (te) droog staat.
Heb ook Time-pedalen, nieuw gekocht, en oud of nieuw, veel afgezien of niet, ze draaien nog allemaal even stroef zonder iets van spel, Time =D>
Wil dus zeggen dat het vet blijft zitten waar het moet zitten en niet raakt uitgespoeld door water en zo.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Geen probleem, is normaal!


Het is niet omdat iets zonder belasting vlot draait dat het onder belasting nog vlot draait hé!
Tegenwoordig is dat wel wat we willen zien op een fiets, wielen, pedalen, trapassen die 10 minuten blijven draaien!

Het resultaat: geen enkele fabrikant durft nog deftige dichtingen te steken want die geven een tikje wrijving, verwaarloosbaar bij het fietsen, maar je wiel draait er in de lucht maar half zo lang door!!
En ipv de meest geschikte lagers te voorzien voor de toepassing gebruiken ze allemaal hoogtoerige prefab kogellagertjes die helemaal niet voorzien zijn op de laagtoerige en statische belasting of zijdelingse belasting terwijl dat wel is wat ze in de fiets te verduren krijgen #-o
thefullmooner
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 feb 2005 12:10
Rijdt met: Trek6500

Bericht door thefullmooner »

gisteren een toereke (60km) mee gereden en geen enkel probleem mee gehad!

Thanks All voor de response!
the_tjen
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 08 okt 2011 14:56
Rijdt met: 29er giant talon; 26er scott scale 60 ;koersvelo scatto Falcon

Bericht door the_tjen »

Kan je eens een foto van je pedalen posten???

Het zou kunnen dat ze de conus in de lagers iets te vast hebben gezet waardoor de lagerbolletjes vast zitten.
Bij sommige pedalen kan je daar aan(daar heb ik de foto voor nodig om te kunnen zien)
Geoffrey_be
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 nov 2010 14:17
Rijdt met: Fenno

Re: pedalen draaien stroef

Bericht door Geoffrey_be »

Ik heb BBB big feet pedalen en de linker pedaal zit vast.
Is dit een kwestie van de pedaal uit elkaar halen, de kogellagers reiningen en opnieuw invetten?

Als ik problemen heb met mijn pedalen is het altijd de linkse. Is daar een reden voor?
Bedankt,
Geoffrey
Plaats reactie