tubeless band vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
migo
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 nov 2009 09:01
Rijdt met: giant xtc 2011

tubeless band vervangen

Bericht door migo »

Tubeless banden hebben veel voordelen.
Maar wat te doen als je je banden wil vervangen (bv lichter/zwaarder
profiel)? Vloeibare latex wegdoen/hergebruiken?
Telkens velg opnieuw proper maken (welk product?) om gewichtsophoping
tegen te gaan?
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Bericht door eL Tee »

Melk met een spuit (verkrijgbaar bij jouw apotheek bvb.) uit de band zuigen. Kan je hergebruiken...

Band en velg met nette vod afvegen/kuisen.

Nieuw bandje steken met melk erin...
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Bericht door VaMalder »

Of opteren voor andere wielset met andere banden. Opzuigen met een spuit is mogelijk maar zelf nog niet geprobeerd. Wekelijks omwisselen zou ik niet aan beginnen.
Als je halfjaarlijks verandert van banden kan je gerust de overschot weggieten, veel zal er niet over zijn. De restant haal je weg met een vod, moeilijk is dat niet, wel vettig :P
migo
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 nov 2009 09:01
Rijdt met: giant xtc 2011

Bericht door migo »

ok, thx =D>
migo
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 nov 2009 09:01
Rijdt met: giant xtc 2011

Bericht door migo »

weten jullie soms of de banden van schwalbe (racing ralph, rocket ron)
in evo versie gemakkelijk tubeless te maken zijn? Op hun website staat tubeless ready, maar niet op de band! Mssch een ouder model?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

migo schreef:weten jullie soms of de banden van schwalbe (racing ralph, rocket ron)
in evo versie gemakkelijk tubeless te maken zijn? Op hun website staat tubeless ready, maar niet op de band! Mssch een ouder model?
Geen probleem.

Heb het zelf gedaan, merkte eigenlijk geen verschil met echte UST banden. (want daar doe ik ook melk in)

Enige verschil is dat ik met die tubeless ready banden de methode van Notubes heb toegepast. (schudden met het wiel, op youtube wel te vinden)
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Bij mij gingen de Schwalbe's Pacestar TL-Ready er gemakkelijk op, 1 kant opdoen, melk erin, andere kant opdoen, pomp derop (compressor kan ook) en oppompen tot 3 bar (op xt wielen) en direct luchtdicht zonder lekken of druk afgaan.
Evo's zijn wel wat moeilijker... Maar ook nog eigenlijk vrij simpel. Aleen kun je dan zoals kawa zegt beter met je wiel schudden op de notubes manier en ze nog een paar uurtjes per flank op hun zij laten liggen op een emmer.
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Bericht door VaMalder »

Ik zou beginnen me echte tubeless banden om wat ervaring op te doen . Op filmpjes is het simpel maar in realiteit kan dit dik tegenvallen als je het voor de eerste keer aanpakt. Nadeel met echte tubeless dat die, bij mij althans , iets moeilijker op de velg geraken. Maar eens erop gewoon met de handpomp op te blazen.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Bericht door tek-zotic »

migo schreef:weten jullie soms of de banden van schwalbe (racing ralph, rocket ron)
in evo versie gemakkelijk tubeless te maken zijn? Op hun website staat tubeless ready, maar niet op de band! Mssch een ouder model?
lukt goed. Ik heb het overlaatst gedaan en dat was mijn eerste tubeless ervaring en ik heb ze toch dicht gekregen :)
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re:

Bericht door HPA »

Effe een oud topic oprakelen. Ik heb net mijn tubeless band gewisseld, en was me dus aan het afvragen wat ik met de overgebleven melk moet doen.
eL Tee schreef:Melk met een spuit (verkrijgbaar bij jouw apotheek bvb.) uit de band zuigen. Kan je hergebruiken...
Herbruiken? Ik dacht dat die melk na een paar maanden zijn werking verliest.
Die melk zit er nu zo'n maand of 4 in, en het is nog redelijk veel.
Wat doen jullie hiermee?
Plaats reactie