Onderhoud: piepende voorvork, blokkerende ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
somersmaarten
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 01:20
Rijdt met: Bulls 7500

Onderhoud: piepende voorvork, blokkerende ketting

Bericht door somersmaarten »

Hallo,

Ik heb al 6 jaar een bulls mtb die vooral gebruikt is voor school/café/werk verkeer en af en toe om te mountainbiken.. Ik ben nu dit jaar wel al meerdere keren gaan mountainbiken, vooral de laatste maanden. De fiets is toe aan een groot onderhoud! Eerlijk gezegd is er gedurende de jaren niet veel aan onderhouden...

Er zitten sinds dit weekend nieuwe remkabels + remmen op en een nieuwe ketting.Na het vervangen van de ketting heb ik enkele poging gedaan om het versnellingsapparaat af te regelen en dit is uiteindelijk dan toch gelukt.

Maar ik heb nog enkele specifieke problemen:

Probleem 1: Als de ketting op de 3 kleinste tandwielen ligt dan slaat deze soms een tand over -> is dit het teken van een versleten cassette? Dit zijn de tandwielen die het meest gebruik worden denk ik..

Probleem 2: Als de ketting achteraan op kleinste standwiel ligt dan schuurt deze tegen het onderdeel waar de derailleur op bevestigd is, niet de vork maar de "derailleurhouder". :-) Na een halve omwenteling blokkeert het wiel. Hoe komt dit en wat zou ik er aan kunnen doen? Ik denk dat dit het gevolg is van het feit dat de vork wordt dichtgetrokken als ik het wiel vast zet.

Probleem 3 sleept al een tijdje aan en is zeker en vast het gevolg van slecht onderhoud! Piepende voorvork. Suntour XC. Enkele weken geleden heb ik brunox spray gebruikt en ik heb de vork ook al eens enkele keren ingevet. De piepende voorvork, daar geraak ik dus ook niet vanaf... Of ligt dit aan het feit dat het een suntour is en al 7 jaar oud is?

Heeft er iemand enkele tips?

Ik heb al enkele avonden op het forum gekeken maar heb dit specifiek probleem2 niet echt gevonden.

Stel dat ik een nieuwe cassette, vork, derailleurs en voorderailleur moet kopen. Koop ik dan niet gewoon beter een nieuwe mtb? Enkel het frame blijft dan nog over en dit is toch ook al redelijk beschadigd.

Alvast bedankt, Maarten (kan niet wachten om volgende week terug te gaan mtb'n!)
muyze
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 sep 2012 14:09
Rijdt met: Granville team bike

Bericht door muyze »

probleem 1: kdenk idd aan versleten tandwielen. controleer even hoe ze eruit zien. Als de tanden scherpe punten hebben bovenaan in plaats van plat stukje zijn je tandwielen idd versleten.

probleem 2: "derailleurhouder" =P~ kdenk dat je de onderkant van je derailleur bedoelt?! Waar de derailleurwieltje in lopen. Als het dit is, is je ketting waarschijnlijk te lang. Tel de schakels van je oude ketting en van jou nieuwe ketting eens.

probleem 3: ik ken zelf 2 keer niets van vorken #-o
somersmaarten
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 01:20
Rijdt met: Bulls 7500

Bericht door somersmaarten »

muyze schreef:probleem 1: kdenk idd aan versleten tandwielen. controleer even hoe ze eruit zien. Als de tanden scherpe punten hebben bovenaan in plaats van plat stukje zijn je tandwielen idd versleten.

probleem 2: "derailleurhouder" =P~ kdenk dat je de onderkant van je derailleur bedoelt?! Waar de derailleurwieltje in lopen. Als het dit is, is je ketting waarschijnlijk te lang. Tel de schakels van je oude ketting en van jou nieuwe ketting eens.

probleem 3: ik ken zelf 2 keer niets van vorken #-o
Bedankt voor het antwoord.

Ik bedoel niet de het deel waar de wieltjes in zitten. De ketting sleept tegen de achtervork.

Groeten Maarten
[/img]
Metalcat
Mountainbiker
Berichten: 478
Lid geworden op: do 18 nov 2004 16:19
Rijdt met: Canyon Strive ES 7.0 - Fuji Tahoe 1.0 29'er

Bericht door Metalcat »

1. Nieuwe ketting en oude tandwielen is om problemen vragen. Een ketting en tandwielen slijten op elkaar in en als ge der een vervangt moet ge in principe allebei vervangen. Uw ketting zal nu wel zeer snel gaan verslijten/uitrekken

2. Volgens mij staat uw derailleur te ver naar buiten. Uitersten afstellen met die 2 klein vijsjes achterop de derailleur (hier begint ge mee als ge een der afregelt)

3. Een suntour van 7 jaar oud is al "behoorlijk" en zeker als je zoals je zegt er zeer weining onderhoud aan gedaan hebt.
somersmaarten
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 01:20
Rijdt met: Bulls 7500

Bericht door somersmaarten »

Okay,

Versnellingen zijn goed afgesteld. Maar een nieuwe cassette is dus wel nodig.

De derailleur staat niet te ver naar buiten. Als de ketting achteraan op het kleinste blad ligt dan sleept de ketting een klein beetje tegen het derailleur pad waardoor alles soms vastloopt.

Het lijkt wel of het derailleur pad schuin naar binnen toe hangt misschien als gevolg van een valpartij? Morgen volgt een foto.
somersmaarten
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 01:20
Rijdt met: Bulls 7500

Bericht door somersmaarten »

Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Bericht door vtteddy »

Uw pad staat duidelijk scheef.
Recht trekken of een nieuwe steken en u probleem zal waarschijnlijk opgelost zijn.
Metalcat
Mountainbiker
Berichten: 478
Lid geworden op: do 18 nov 2004 16:19
Rijdt met: Canyon Strive ES 7.0 - Fuji Tahoe 1.0 29'er

Bericht door Metalcat »

yep, staat gigantisch scheef. Sleutel van 5mm in de vijs van de derailleur steken en zo de boel terug recht zetten (ofwel derailleur eraf halen en met een engelse sleutel werken). Zowel verticaal als in de langsrichting terug uitlijnen.
somersmaarten
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 01:20
Rijdt met: Bulls 7500

Bericht door somersmaarten »

Waar kan je zo'n pad kopen? Ik kan het niet vinden op mtb-king en ook niet op bike-components.de. Ik ga nog ander materiaal aankopen via bike-components en zou dus liefst daar een pad vinden...

Bedankt voor de tips.
Plaats reactie