Onderhoud Manitou vork

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Onderhoud Manitou vork

Bericht door Jack77 »

Kan iemand mij zeggen wat het onderhoud van een Manitou Black (Super Air) luchtvork moet kosten? En hoe vaak moeten die dingen binnen?

Voor de rest positieve of negatieve Manitou Black Super Air-ervaringen?

Thx!
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Bericht door KWBiker »

Een deel van het onderhoud kan je zelf uitvoeren. Op de website answerproducts van manitou vind je een nogal ingewikkelde uitleg.

Ik heb gebeld naar de importeur, Brasseur uit Luik, en die geven je in het Nederlands (Thierry, 04/228.72.60) verdere uitleg.

M.i. moet het redelijk eenvoudig zijn om de olie te vervangen. Soort en hoeveelheid staat in de handleiding. Volgens de uitleg kan je die langs boven laten leeglopen en terug bijvullen. Opletten : steeds de druk eraf laten (kan anders in je gezicht kletsen) en nadien pompen met je vork om de olie te verspreiden.

Het groot onderhoud (1 maal per 1,5jaar), daarvoor moet je hem binnendoen. Dan halen ze de veer zelf uiteen en vervangen de dichtingen (kostprijs min. 60€).

Succes
Gebruikersavatar
Brainiac
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 20 jun 2005 12:11
Rijdt met: Rockhopper Pro

Bericht door Brainiac »

'k Heb zelf ook een Black Super Air, en mijn volgende zal zeker zo geen model zijn. Ik kan me de tijd niet herinneren dat de lock-out nog werkte en laat ze bijgevolg ook niet meer herstellen. Op de site van answerproducts staat hoe je dit euvel kunt verhelpen, maar is nogal omslachtig.

In een andere thread heb ik gelezen dat iets nauwgezettere mensen hun Black voorvork +/- om de 2 maanden moeten binnenbrengen voor onderhoud. Eens zoeken op het forum...
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Nogthans geen slecht vorkje...
Na 6 mnd nog geen probs.
Als ge wat handig zijn kunt ge dat onderhoud dan niet zelf?
Zijn dat juist de scraapringen van boven op de vork, mms ook nog de o-ringen vork.
Voor de rest een beetje olie derin... kan dat nu zo moeilijk zijn?
Ge hebt toch enkele foto's in de manual van manitou waar ge u kunt op richten.
Is er hier trouwens iemand die zelf zijn vork onderhoud.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Nogthans geen slecht vorkje...
Na 6 mnd nog geen probs.
Als ge wat handig zijn kunt ge dat onderhoud dan niet zelf?
Zijn dat juist de scraapringen van boven op de vork, mms ook nog de o-ringen vork.
Voor de rest een beetje olie derin... kan dat nu zo moeilijk zijn?
Ge hebt toch enkele foto's in de manual van manitou waar ge u kunt op richten.
Is er hier trouwens iemand die zelf zijn vork onderhoud?
Jeunesse
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 feb 2005 18:47
Rijdt met: Orbea Vuelta '02 / Orbea comp'air official '03

Bericht door Jeunesse »

frosmans schreef:'k Heb zelf ook een Black Super Air, en mijn volgende zal zeker zo geen model zijn. Ik kan me de tijd niet herinneren dat de lock-out nog werkte en laat ze bijgevolg ook niet meer herstellen. Op de site van answerproducts staat hoe je dit euvel kunt verhelpen, maar is nogal omslachtig.

In een andere thread heb ik gelezen dat iets nauwgezettere mensen hun Black voorvork +/- om de 2 maanden moeten binnenbrengen voor onderhoud. Eens zoeken op het forum...
Met mijne lock out ist ook al gedaan, na 800 km ofzo
vork heeft er nu +/- 2000 km opzitte en ga ze in de winter is binnebrenge
en is horen of ze da goedkoop kunne make, anders laat ik het ook zo ze.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Welke probs duiken er dan op met de LO?
Manitou zegt om eerst het oliepijl te controleren, hebben jullie dit gedaan?
Ik heb wel al eens gehad dat mijn lo ca 0.5cm vrij spel had, heb toen het oliepijl een gecontroleerd was ok en tot mijn verbazing was de speling op de LO ook weg. Ik vermoed dat ik de compressieknop anders gemonteerd had en dat het probleem hiermee verholpen was.
fever
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 17:52
Rijdt met: focus northern lite

Bericht door fever »

Hallo,
ik heb sinds drie dagen een nieuwe mtb gekocht (Focus Northern Lite) maar gisteren tijdens een toertje iets voorhad. Ik reed met mn LO aan (dus weinig vering) ma zat plots in e serieuze put dat k nie gezien had. Gevolg, kben precies door mn vork (Manitou Axel Platinum) gezakt en nu marcheert die LO niemeer en veert hij ook nie goe...
Wat is er volgens jullie gebeurd, want ik ken dr de ballen van (ben e wegcoureur)
tips, of meteen naar de fietshandel met dat ding

grtz

fvr
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3461
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Ge hebt uwe LO doorgeblazen, best terug binnen brengen
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Mijn Manitou Sx Carbon is ook aan revisie toe.

Ik begin er liever zelf niet aan, is er iemand hier die er wel kaas heeft van gegeten en er naar wil kijken, of waar doe ik ze dan best binnen?

Probleem is, ik kan ze niet lang missen he, daarmee...
Plaats reactie