v-brake probleempjes

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
wits
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 11:04
Rijdt met: cube ltd4 limited

v-brake probleempjes

Bericht door wits »

Heb nog niet lang een bike en zit dus met heel wat beginners vraagjes. Wie kan mij helpen?

1. Na twee maal in de modder te rijden zijn mijn remblokjes achteraan al bijna volledig op. Is dit normaal? Welke blokjes zijn niet te duur, remmen goed en gaan ook nog eens lang mee?

2. Als ik na een bocht stevig optrek (en heen en weer slinger met mijn stuur) dan hoor ik dat de remblokjes vooraan de velgen raken. Hoe komt dit? Staat mijn wiel los of zo?

tnx
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Kijk mss eens naar de "remblokjes" topics voor wat inspiratie. Nu, zware omstandigheden zorgen zowieso wel voor erge slijtage, maar er zijn inderdaad soms toch stevige verschillen tussen de verschillende merken.

Nu, je probleem met het slepen van je blokjes. Volgens mij heb je twee mogelijke oorzaken:

- Je voorvork is onvoldoende (zijdelings) stijf (voor je gewicht). Om welke vork gaat het eigenlijk en hoeveel weeg je?

- Je wiel is niet erg stijf. De spaken laten aanspannen kan hier uitkomst bieden. Het Duitse MountainBIKE stelt dat ook kwalitatief mindere snelspanners een invloed kunnen hebben op de stijfheid van je wiel.

Het kan ook zijn dat het gaat om een combinatie van bovenstaande verklaringen, al dan niet gekoppeld aan remblokjes die erg dicht op de velg staan.
Tomski
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: do 22 jan 2004 22:31
Rijdt met: Specialized

Bericht door Tomski »

bij die slependerem moet je eends kijken of de 2 remblokken evenver van de velg staan is dat niet het geval dan moet je dit doormiddel van de stelschroefjes op de zijkant van je remarmen bijstellen.

Toen ik nog met v-brakes reed vond ik de xtr remblokken het beste.Ik reed toen met x-max sl wielen en avid titanium remmen.
Plaats reactie