Opfrissen oude racefiets

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Opfrissen oude racefiets

Bericht door Den Deze »

Niet echt mtb-gerelateerd, maar bon, het heeft ook 2 wielen :P
Om af en toe wat rustige ritjes te doen (lees: niet mountainbiken, maar eerder om naar bakker/... te gaan) ben ik van plan om de oude racefiets van mijn vader wat op te knappen.
Hij heeft deze gekocht toen hij 18 jaar werd, nu dus 40 jaar geleden :)
De fiets is nog in uitstekende staat, enkel mag er wel wat opgeknapt worden.

Enkele foto's:
https://dl.dropbox.com/u/5660817/2012-0 ... .18.07.jpg
https://dl.dropbox.com/u/5660817/2012-0 ... .18.19.jpg
https://dl.dropbox.com/u/5660817/2012-0 ... .18.32.jpg

Hier en daar is er dus wat roest te vinden, hoe kan ik deze het best/snelst verwijderen?
Cassette en trapas lijken nog goed, deze laatste moet enkel eens gesmeerd worden. Wat is hier het beste middel voor?
De kader wil ik ook opnieuw wat laten blinken, ik denk dat een (auto)shampoo zijn werk wel zal doen?
Verder moeten er nieuwe banden op, maar voor de rest is hij nog in prima staat :)
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

Is de foto zo vervormd, of is de vork geplooid?
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Bericht door Den Deze »

De foto is vervormd, was me zelfs nog niet opgevallen :)
Ik heb wel gemerkt dat er een kleine slag in het voorwiel zit.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Ik heb ook eentje nieuw leven ingeblazen.Gewoon het frame lichtjes opgeschuurd,laagje primer erop en dan met de spuitbus gelakt in een kleur die dicht bij het orgineel aanleunt.
Een setje moderne wielen erin en voor 25€ een 10spd Tiagra geeft de fiets toch iets modern.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Corleone
Mountainbiker
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 sep 2009 14:23
Rijdt met: Niner air,scott genius 730,Cannondale moterra

Bericht door Corleone »

Kben ook iets soortgelijks van plan met m'n flandria.

Afbeelding
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Ik zou de vork eens goed bekijken. Vraag aan je vader of hij er ooit een ongeval mee heeft gehad. Het zou zuur zijn als je heel wat tijd (& geld) in een fiets steekt waarbij je na 5km rijden je vork breekt.

Daarbuiten lijkt het mij wel een mooi projectje!

Hoe zou ik dit aanpakken:

1. Motip Cleaner Gel (ontvetter om het vet weg te krijgen. Goed inspuiten en dan met een harde borstel goed over wrijven, even laten intrekken en grondig afspuiten met water)

2. Motip Bio Cleaner (de fiets grondig inspuiten, met een borsteltje over de heel vuile delen gaan en even laten intrekken & vervolgens afspuiten.

3. Daarna kan je al is inschatten welke werkjes je nog moet uitvoeren. Met Commandant kan je de lak proberen een nieuw leven te geven.
MatthiasL
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 sep 2012 00:36
Rijdt met: opgelapte koersfiets

probleem

Bericht door MatthiasL »

Hi guys,

Ik heb hetzelfde gedaan met een oude peugeot. Zal de foto's nog uploaden. Nu heb ik 1 probleem. Ik had een 5 speed vitesse daarop zitten die nog perfect werkte, maar bij het afhalen merkte ik op dat 1 van de onderdelen licht beschadigd was. Heb hem dan toch naar de fietsenmaker gedaan (ben nog wat een leek) die zei dat hij het niet kon maken (volgens mij puur uit luiheid), en dus gewoon een stuk uit de ketting gehaald heeft waardoor ik nu 1 vitesse heb op het tweede kleinste tandwiel. Op zich geen probleem want ik fiets niet erg veel, en gebruik dit projectje gewoon als vervoermiddel in de stad. MAAR nu wil het lukken dat mijn ketting op de een of andere manier dikwijls vastslaat op het tandwiel en begin te lopen op de tanden ipv in de ruimten tussen de tanden. Telkens moet ik het wiel losklikken de ketting juiststeken en terug vastdraaien. Erg vervelend als je weet dat dit soms na 20 meter al gebeurt. Ik zou er liefst van al de oude vitesse terug zelf opzetten, maar mocht dit probleem verholpen kunnen worden zou al erg handig zijn.
Iemand suggesties?
Ik kan en zal foto's uploaden van de 'kapotte' stukken en van de geblokkeerde ketting en de fiets zoals hij er nu uitziet.

Grts
Matthias
Plaats reactie