2speed rijden met 3speed derrie?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
kevinv
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 13 jan 2011 17:39
Rijdt met: is onderweg

2speed rijden met 3speed derrie?

Bericht door kevinv »

Ik heb net de fiets volledig ineen gestoken. Ik heb van een 3speed deore crank het buitenblad eraf gehaald zodat ik 2speed kan gaan rijden.
De derrie is een nieuwe XT 3speed.
Als ik schakel van kleinste naar grootste blad valt de ketting eraf aan de kant van de pedaal.
Als ik schakel van het grootste naar het kleinste blad valt de ketting eraf aan de kant van het frame. ( niet altijd )

Ik heb al zitten draaien aan de vijsjes op de derrie, en aan de schroef aan de shifter doch niets helpt.

Iemand een idee of een oplossing?
Ik wil liever niet met buitenblad of bashguard rijden.
eXpily
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: di 17 mei 2011 15:00
Rijdt met: Giant XTC 1 composiet 2012

Bericht door eXpily »

zijn u shifters 2 speed of 3 ? ,
als die ook 3 speed zijn gewoon opnieuw afstellen en alleen kleine en midden blad gebruiken , en niet naar groot blad willen schakelen anders valt ketting af.
kevinv
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 13 jan 2011 17:39
Rijdt met: is onderweg

Bericht door kevinv »

eXpily schreef:zijn u shifters 2 speed of 3 ? ,
als die ook 3 speed zijn gewoon opnieuw afstellen en alleen kleine en midden blad gebruiken , en niet naar groot blad willen schakelen anders valt ketting af.
de shifter is ook 3speed. Ik heb de derrie proberen zo af te stellen dat als ik van klein naar groot wil schakelen, hij niet te ver gaat, maar nog steeds valt de ketting eraf aan de kant pedaal.
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Bericht door hANDYman »

is thans toch kwestie van afregelen ( prullen)mss een langer schroefje gebruiken, anderzijds een slx fd m665 kost me 25 euro en staat veel beter dan zo een lange kooi (en de ketting blijft beter liggen)
eXpily
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: di 17 mei 2011 15:00
Rijdt met: Giant XTC 1 composiet 2012

Bericht door eXpily »

idd gewoon even rustig de tijd nemen voor af te stellen,

wat voor mij makelijk werkt is gewoon kabel door de shifer duwen stelschroefke aan de shifter ongeveer in het midden zetten .

shifter op grootste tandwiel zetten, dan de derrie helemaal naar buiten duwen waar normaal het groote tandwiel zit en dan tegelijk de kabel aan de derrie vast draaien. en dan zou het gewoon een kwestie zijn van beetje met het shifter stelschroef beetje fijn tunen.

en als dat niet lukt even terug groot blad opleggen en afstellen met het groot blad erop en dan terug eraf halen.
leech73
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 12 jul 2012 22:14
Rijdt met: Trek 4500

Bericht door leech73 »

Mijn ervaring:
Kabel met de hand aantrekken (niet te strak) met ketting op kleine blad.
Vervolgens schakelen naar midden positie van derailleur en stelschroef H zover indraaien dat shifter geblokkeerd wordt.
Verder is het een kwestie van fijn afstelling met L en H schroefjes en barrel bij shifter.
bikermarc
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 19:10
Rijdt met: haibike greed 29

Bericht door bikermarc »

Heb ook een 2X9 gemaakt van 3x9 XT, (trek 8500 alu kader)
22 - 32- 44 werd 26-40
26 op de plaats van 22
40 op de plaats van de 32
voorderrie ietsje laten zaken een vijsje bijregelen
werkt perfect.
Als jou ketting eraf loopt en de einde zijn goed geregeld,
dan staat je derrie waarschijnlijk te hoog, 1 tot 1.5 cm boven je grote blad
Plaats reactie