remklauw xx

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
single-track biker
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 mar 2010 21:47
Rijdt met: grand canyon cf

remklauw xx

Bericht door single-track biker »

wat word er juist verstaan onder onderhoud van een remklauw?
is dit deze volledig uit elkaar halen ontvetten opnieuw monteren en nieuwe olie erin of kan dit simpeler.

heb het idee dat de zuigers niet meer optimaal opnieuw in gaan?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Dat kan maar is niet nodig. Onderhoud beperkt zich met name tot het schoonmaken van de zuigers in de remklauw (met een tandenborstel ofzo) vervolgens duw ik de zuigers naar buiten (niet te ver zodat deze er niet uitkomt!) en doe ik een druppeltje remolie op de zuigers en smeer ik dit uit over de zuiger (uiteraard enkel op de zijkant die de remklauw ingaat). Zuiger een aantal keer terug duwen met een plastic bandenlichter en er weer uitduwen tot deze soepel beweegt.

Op het einde de zuiger weer terug induwen met een bandenlichter en met een droge doek alle overtollige olie schoonmaken.
weske
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 03 feb 2007 19:54

Bericht door weske »

goed uitgelegd...als alles klaar is best proper maken met alcoolreiniger,om te voorkomen dat er toch ergens druppel olie(brunox deo) op uw blokken terecht komt en dit de remkracht afneemt uiteraard...

succes!!
Gebruikersavatar
single-track biker
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 mar 2010 21:47
Rijdt met: grand canyon cf

Bericht door single-track biker »

Bedankt voor de goede uitleg.
Gebruikersavatar
pareke
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 21:42
Rijdt met: Bmc fs01
Contacteer:

Bericht door pareke »

Is remolie niet gevaarlijk voor het materiaal omdat het redelijk agressief is ? Volgens mij is kettingolie beter voor de klauw
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Nee remolie is niet gevaarlijk. De zuiger zit 24 op 24, 7 op 7 in contact met remolie dus als hij daar niet tegen kon... :wink:

Uiteraard wel het restant verwijderen met alcohol (nee geen fles wijn maar ethanol of isopropanol 8) ). Dus als er eventueel een druppel op de remklauw zelf komt wrijf je deze er weer af.
mountain-biker
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 08 nov 2007 20:47
Contacteer:

Bericht door mountain-biker »

Dat is duidelijk , overigens een goede tip van die bandenlichter =D>

Grtz , Mountain-biker .
Gebruikersavatar
Montieken
Mountainbiker
Berichten: 397
Lid geworden op: za 19 mei 2007 13:14
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Montieken »

remolie (de dot versie) is zeer agressief zeker tegenover lak etc. de remmen intern kunnen daar indd tegen zijn ervoor ontworpen, maar als je zulke olie op je kader of dergelijke morst snel afkuisen is de boodschap. spreek hier over de DOT en niet over de minerale olie (bvb voor shimano)
Yalta-cruiser
Mountainbiker
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 16:09
Rijdt met: Isaac Impact

Bericht door Yalta-cruiser »

remolie (de dot versie) is zeer agressief zeker tegenover lak etc. de remmen intern kunnen daar indd tegen zijn ervoor ontworpen, maar als je zulke olie op je kader of dergelijke morst snel afkuisen is de boodschap. spreek hier over de DOT en niet over de minerale olie (bvb voor shimano)
+1

NOOIT iets afkuisen met DOT-olie.. en indien toch gemorst kraanwater gebruiken asap...
Als ontvetter is er genoeg te vinden in de markt wat de lak en rubbers niet aantast (bvb crc degreaser of wasbenzine).
Wat ook heel goed kuist, maar daarna ontvet moet worden is diesel.
Zo zullen er wel meer Tante-kaat middeltjes zijn.
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Bericht door QM »

Montieken schreef:remolie (de dot versie) is zeer agressief zeker tegenover lak etc. de remmen intern kunnen daar indd tegen zijn ervoor ontworpen, maar als je zulke olie op je kader of dergelijke morst snel afkuisen is de boodschap. spreek hier over de DOT en niet over de minerale olie (bvb voor shimano)
+1
Plaats reactie