Kashima Coating Fox vork weggesleten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door bosse »

Brunox gebruik ik al jaren. Top product bij RockShox vorken en andere.
Bij FOX niet. Tenzij je dit 1x om de maand ofso eens gebruikt. (of na een echte modder rit om het vuil achter je dichtingen uit te krijgen)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door madskatingcow »

wildnr1 schreef:Ik hang mijn bikes met het voorwiel omhoog, spuit wd40 op poten en rubber
WD40 lost vet en olie op - hierdoor wordt het vet dat in de dichtingen zit gewoon opgelost. Absoluut af te raden.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door Dickie »

WD 40?? Das net het slechtste dat je kan doen voor de dichtingen.
Das een goed middelke om plakkering vuil en vet op te lossen, ideaal om te kuisen.
Vastgekoekt vet alsook rubber lost er goed mee op...
Je ziet maar, uitzonderingen maken de regel, of zoiets... :-?
Bike aan het voorwiel omhooghangen zl mss het slechte effect van de WD40 compenseren doordat er vorkolie richting de mousse en de dichtingen loopt.
Laatst gewijzigd door Dickie op wo 11 dec 2013 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door madskatingcow »

wildnr1 schreef:ah ja, daarom worden mijn vorken maar 20 jaar oud hé. Alles gelezen?
Effe zoeken :

Cleaning, Detergents and WD40

WD40 is probably best used for its solvent properties. It’ll break down new and old grease fairly easily

Als jij tevreden bent, doe zo verder (ik doe het alvast niet) :wink:
tolkien
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: do 27 jun 2013 16:01

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door tolkien »

@wildnr1 das inderdaad al een bejaard vorkske :P heb er zo een goudkleurige op mijnen eerste bike zitten
Gebruikersavatar
ES64F4
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 09:25
Rijdt met: 2009 Radon QLT Team Transalp summitrider x12 27.5

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door ES64F4 »

Ik rij met een fox Talas RLT 90 - 130 van 2007,daar is nog niks sleet te bespeuren op de coating.
krijgt maar 1 maal per jaar onderhoud.
Zou deze vork nog niet willen ruilen met een 2013 of whatever model. :-"
Als ik nog een 06 of 07 Talas moest vinden dan koop ik ze direct voor reserve :wink:

De Marzocchi 888 VF die in de Kona steekt is van 2006 en die heeft nog nooit onderhoud gehad en werkt nog perfect.Deze fiets komt wel maar een 6 tal weken per jaar in actie .

Ik gebruik siliconenolie Loctite 8021 om de seals en vorkbenen licht in te smeren. :wink:
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door Edlisjas »

ES64F4 schreef:Ik rij met een fox Talas RLT 90 - 130 van 2007,daar is nog niks sleet te bespeuren op de coating.
krijgt maar 1 maal per jaar onderhoud.
Zou deze vork nog niet willen ruilen met een 2013 of whatever model. :-"
Als ik nog een 06 of 07 Talas moest vinden dan koop ik ze direct voor reserve :wink:

De Marzocchi 888 VF die in de Kona steekt is van 2006 en die heeft nog nooit onderhoud gehad en werkt nog perfect.Deze fiets komt wel maar een 6 tal weken per jaar in actie .

Ik gebruik siliconenolie Loctite 8021 om de seals en vorkbenen licht in te smeren. :wink:
In 2007 bestond er nog geen kashima coating.
Gebruikersavatar
ES64F4
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 09:25
Rijdt met: 2009 Radon QLT Team Transalp summitrider x12 27.5

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door ES64F4 »

Edlisjas schreef:
ES64F4 schreef:Ik rij met een fox Talas RLT 90 - 130 van 2007,daar is nog niks sleet te bespeuren op de coating.
krijgt maar 1 maal per jaar onderhoud.
Zou deze vork nog niet willen ruilen met een 2013 of whatever model. :-"
Als ik nog een 06 of 07 Talas moest vinden dan koop ik ze direct voor reserve :wink:

De Marzocchi 888 VF die in de Kona steekt is van 2006 en die heeft nog nooit onderhoud gehad en werkt nog perfect.Deze fiets komt wel maar een 6 tal weken per jaar in actie .

Ik gebruik siliconenolie Loctite 8021 om de seals en vorkbenen licht in te smeren. :wink:
In 2007 bestond er nog geen kashima coating.

Inderdaad =D>

Hier wat info http://www.kashima-coat.com/en/experien ... a_coat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
philledan
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 02 okt 2011 11:12
Rijdt met: YT Capra PRO RACE LE

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door philledan »

Net nieuwe bike gekocht met fox kashima demper en vork..lbs raadde mij ook aan telkens brunox deo te gebruiken vr onderhoud ervan. Heb dat voorbije jaar op mijn bestaanse fox demper en vork ook gedaan..geen probs gehad!
BRT
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2008 10:22
Rijdt met: cannondale f700

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door BRT »

Hoi,

Ben een hele tijd weg geweest van dit forum (bouw woning - kinderen), maak kan ten stelligste bevestigen dat je met Brunox zéér voorzichtig moet zijn... Wordt - ook door veel vooraanstaande fietsenmakers- verkeerd gepromoot. Het is een soort kruipolie die geen kwaad kan voor rubber en dit in zekere mate soepel houdt (dit in tegenstelling tot WD40 dat rubber verweekt). Het kan absoluut geen kwaad voor de dichting en houdt deze ook wat soepel...

MAAR:

Onder de dichting zit een sponsje doordrenkt met vorkolie of met fox fluid, naargelang wie het onderhoud deed. Dit dient om de vorkpoot te smeren op het punt waar deze door de dichting gaat.
Als brunox de dichting passeert, spoel je deze olie beetje bij beetje van de spons. Als de spons uitdroogt (brunox is geen smeermiddel voor op dit sponsje... veel te vloeibaar... droogt dit uit) fungeert de spons samen met het beetje vuil, dat altijd binnendringt in de vork, als schuurpapier en is je coating binnen de kortste keren weg.

Dit geldt zowel voor een fox met open olie bad als een met gesloten cartridge als voor een rock schox (te vergelijken met de gesloten cartridge), verschil is dat bij een open bad het olievolume in de vorkpoot rond de 100ml zal zijn en bij het gesloten bad zal dit veel kleiner (ik weet het niet meer zo goed, was iets in de grootorde van 5 - 20 ml, maar hier bestaan tabellen / manuals voor) zijn.

De vork omdraaien zorgt ervoor dat het sponsje opnieuw doordrenkt raakt met de olie die vrij in de vorkpoot staat.

Mijn gouden raad aan eenieder die met goede bedoelingen met brunox heeft gewerkt: zet uw fiets een nachtje ondersteboven.

Mijn vraag aan anderen: ik rij zelf met een fox uit 2008 met schade aan de vorkpoten (coating aan een poot is weg aan een zijde), hoe lang kan je daarmee blijven rijden? wanneer en hoe begint ie te falen? ik rij er al een paar jaar mee en de vork blijft soepel functioneren, schade neemt wel toe in de tijd...
Plaats reactie