Kashima Coating Fox vork weggesleten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door madskatingcow »

_anonymus_ schreef:En 't is ook niet dat ik de vork zwaar heb verwaarloosd: werd na iedere rit gekuist en gesmeerd met Brunox (wat dus blijkbaar niet mag, maar kom).

Een vriend van mij heeft een Fox die al drie jaar geen onderhoud meer heeft gehad, en die werkt nog perfect.
Als je uit je bottombracket geleidelijk aan het vet wegspoelt met Brunox heb je hetzelfde probleem :wink: Dus ergens vind ik het wel normaal dat je vorkpoten zijn afgesleten door verkeerd onderhoud (ook al was het goed bedoeld).

Koop jezelf een bus Fox vork olie en smeer af en toe de poten in, veer een paar keer in- en uit, en nadien droog wrijven met een zachte doek.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door _anonymus_ »

madskatingcow schreef:
_anonymus_ schreef:En 't is ook niet dat ik de vork zwaar heb verwaarloosd: werd na iedere rit gekuist en gesmeerd met Brunox (wat dus blijkbaar niet mag, maar kom).

Een vriend van mij heeft een Fox die al drie jaar geen onderhoud meer heeft gehad, en die werkt nog perfect.
Als je uit je bottombracket geleidelijk aan het vet wegspoelt met Brunox heb je hetzelfde probleem :wink: Dus ergens vind ik het wel normaal dat je vorkpoten zijn afgesleten door verkeerd onderhoud (ook al was het goed bedoeld).

Koop jezelf een bus Fox vork olie en smeer af en toe de poten in, veer een paar keer in- en uit, en nadien droog wrijven met een zachte doek.
Je hebt een punt, ga ik zeker doen.

Die Brunox is dan eigenlijk wel een verkeerd 'gemarket' product.
Ik ben het eigenlijk beginnen gebruiken toen ik bij Syntra de cursus fietshersteller heb gevolgd.
De lesgever raadde het aan als een wondermiddel voor de dichtingen van vorken, en voor het soepel houden van de zuigers van schijfremklauwen.

Met dat ik dit nu schrijf moet ik eraan denken dat de zuigers van mijn remmen zeer slecht terugkeren naarmate de remblokken verder slijten, met slepende remmen op het einde van de levensduur van de remblokken als gevolg. Zou dit hier mee te maken kunnen hebben? Misschien ook gewoon eens bevochtigen met remolie in plaats van met Brunox?

En zo leren we nog alle dagen bij, trouwens.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door madskatingcow »

_anonymus_ schreef:Met dat ik dit nu schrijf moet ik eraan denken dat de zuigers van mijn remmen zeer slecht terugkeren naarmate de remblokken verder slijten, met slepende remmen op het einde van de levensduur van de remblokken als gevolg. Zou dit hier mee te maken kunnen hebben? Misschien ook gewoon eens bevochtigen met remolie in plaats van met Brunox?
Normaal als de zuigers wat vast zitten verwijder je de remblokjes, paar keer in de remhendel knijpen en de zuigers met isopropyl-alcohol reinigen. Vervolgens wat van het gebruikte type remolie op de zuigers doen, en weer naar binnen doen. Paar keer herhalen en klaar.

Let wel op :
  • zuigers niet te ver naar buiten of ze vallen uit de remklauw.
  • DOT olie in de remmen = DOT olie op de zuigers
  • Minerale olie in de remmen = minerale olie op de zuigers
Gebruik je het verkeerde type olie gaan de dichtingen zwellen, de zuigers vastzitten en zelfs lekken. Nu, dit kan door jou Brunox ook al het geval zijn (zeker als het remmen met minerale olie zijn).

Ter info : bij demontage / montage van Avid remmen gebruik je best hun speciaal vet, Avid Dot Disc Brake Assembly Grease

Use the Avid DOT disc brake assembly grease on your o-rings, seals etc. when servicing Avid hydraulic brakes.

Afbeelding
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door _anonymus_ »

't Zijn Hope's, dus DOT-olie.
Zou dat Avid vet ook goed zijn voor Hope?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door madskatingcow »

Normaal wel, 't is DOT.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door Reflex »

Goede tips. 90% van de klachten over schijfremmen komen door slecht onderhoud. Regelmatig schoonmaken en ze zullen minder snel gaan slepen. Ik wil er enkel 1 belangrijke tip aan toevoegen. Pas op met Dot remolie. Dit is een zeer agressief spulletje dus alle druppels die je morst op je frame of op de buitenkant van je remklauw moet je naderhand goed wegspoelen.
raiden24
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: di 17 nov 2009 15:40
Rijdt met: Vortrieb 29er

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door raiden24 »

Interessant topic dat ik graag wil volgen. Zoals zovelen had ik lange tijd geleden een busje Brunox aangeschaft om de vork en de rem-pistons te onderhouden. Ik heb ook Hope's dus daar ga ik zeker verder dot olie gebruiken om de pistons te onderhouden en te smeren.

Ik heb dus een splinternieuwe RS Reba RLT en wil die graag deftig gaan onderhouden. Welk type onderhoud is hiervoor nodig ? Ik gebruik ze ook in de winter. En is zo een onderhoud makkelijk zelf te doen ?

To brunox or not to brunox, that seems the question now ](*,)

Thnx
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door IPPE »

Klein onderhoud Rock Shox vb: " onclick="window.open(this.href);return false;

Klein onderhoud Fox vb: " onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door henkdetank »

dat is een mooi en handig filmpje maar om de 30 uur servicen ga ik natuurlijk niet doen dan moet ik 7x per jaar de vork een beurt geven 1 x per jaar is voldoende volgens mij
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Kashima Coating Fox vork weggesleten

Bericht door IPPE »

Met een beetje handigheid klaar je de klus in een half uurtje, je hoeft zelfs uw vork niet uit de fiets te halen.

Ik doe 4x per seizoen onderhoud, 1x groot onderhoud na de winter en 3x klein voor ik op verlof ga. Dan ben ik zeker dat alles ok is :wink: .
Plaats reactie