cursus fietshersteller

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
FlorianKoP
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 jul 2009 19:12
Rijdt met: Scott Scale 60

cursus fietshersteller

Bericht door FlorianKoP »

Goeiendag,

ik ben op zoek naar een cursus fietshersteller waar je nu (of in januari) nog kan instappen. Liefst een langdurige cursus, maar mag ook een workshop van 5 sessies zijn bijvoorbeeld...

2 voorwaarden

- savonds of in het weekend
- in Vlaams-Brabant of Mechelen

Iemand suggesties?
mtb1986
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: do 01 feb 2007 13:07
Rijdt met: 2001 Rider, 2009 Onza Pro, 2010 Trek 8500

Bericht door mtb1986 »

Gezien er nog geen reacties zijn lijkt het mij nu of in januari heel moeilijk om nog in een langdurige cursus fietsreparatie te stappen. Ik denk dat de meeste fietscursussen het schooljaar volgen van september tot mei-juni. Ikzelf volg momenteel een 2-jarige fietscursus aan het VTI in Leuven. Het is een avondcursus van 18u30 tot 22u (1 avond in de week).

Als je eventueel interesse hebt voor volgend jaar:

http://www.cvovtileuven.be/default2.asp ... age_id=201

Ik weet niet of je hier mee iets bent maar nu heb je toch een reactie:-)!
BikingBrecht
Mountainbiker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 03 aug 2004 19:28
Rijdt met: Cannondale F500, Cannondale Rush 5 met Fox vork

Bericht door BikingBrecht »

De meeste cursussen starten in september.
Ikzelf volg momenteel 2e jaar v/d cursus in cvo in Aalst.

Of je nu nog kunt instappen in dergelijke cursus moet je misschien eens gaan navragen in deze scholen.
Uiteindelijk volgen deze cursussen het schooljaar. Maar ik heb niet de indruk dat er echt veel belang wordt gehecht aan aanwezigheid.
Je moet natuurlijk elke twee weken wegblijven. Maar als je nu instapt en zo goed als alle lessen kunt bijwonen, is er wellicht nog een mogelijkheid. We zijn uiteindelijk nog maar net aan de herfstvakantie gekomen. Amper 1/8 van het jaar is voorbij.
Dus ja, gewoon eens gaan informeren denk ik zo.

Persoonlijk heb ik de voorbije weken ook niet alle lessen kunnen bijwonen. Twee maal was ik op reis en een andere keer had ik activiteit van het werk waardoor ik ruimschoots te laat was.

Anderzijds moet ik ook wel vertellen dat deze cursussen rap vol zitten.
Dus ja, eens langsgaan bij een cvo lijkt me het beste.

Voor opleidingscentra (CVO of Syntra) waar je deze cursus kunt volgen, kan je altijd eens een kijkje nemen op http://www.wordwatjewil.be
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

Nope had hetzelfde probleem vorig jaar. Toen ook te laat beslist dat ik dat wou volgen en spijtig genoeg moeten wachten tot dit schooljaar. Maar het lange wachten maakt nu veel goed heb al veel bijgeleerd =D>
1 tip wel inschrijven op het einde van dit schooljaar of je pakt ernaast.
Gebruikersavatar
thomasmb
Mountainbiker
Berichten: 891
Lid geworden op: do 07 dec 2006 12:27
Rijdt met: Sx-trail II, Jackal

Bericht door thomasmb »

Volg zelf een cursus bij Syntra in Hasselt ( fietsvakhandelaar , 2jaar durende cursus) , k'heb al spijt dat ik er aan begonnen ben ! We zijn nu 6 lessen verder , nog steeds niets bijgeleerd.
Syntra is bvb. een " centrum voor zelfstandigen" ; de eerste les wordt je al afgebroken met dat zelfstandig worden toch niet haalbaar is , etc.

Ik moet een uur heen en een uur terug en ik begin toch al serieus te denken om er met te stoppen !
FlorianKoP
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: za 18 jul 2009 19:12
Rijdt met: Scott Scale 60

Bericht door FlorianKoP »

Syntra... [-X

Zelf zeer slechte ervaringen mee, onder andere ook zoals je zegt dat ze je meteen beginnen ontmoedigen. Vorig jaar een cursus journalistiek gevolgd bij hen en het enige wat we te horen kregen is dat de meerderheid van ons het niet zou halen en degenen die het wel zouden halen, later waarschijnlijk niet aan de bak zouden komen. Diegenen die wel een job zouden vinden, zouden zeer veel moeten werken voor zeer weinig geld, etc...

Ook amper tot geen feedback op taken die we moesten maken, lessen die zonder voorafgaande verwittigingen plots niet doorgingen, wij die onze agenda daar zonder overleg maar moesten aan aanpassen,... Nee, daar zien ze me niet meer terug denk ik...


On topic: Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

allez ik ben blij dat ik bij cvo langs ben geweest als ik dit zo hoor
Gebruikersavatar
moos1
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 okt 2005 11:11
Rijdt met: cube

Bericht door moos1 »

Bestaan er ook cursussen voor basis onderhoud?
Ik heb niet de bedoeling om fietsenmaker te worden. Zou wel willen leren om mijn eigen bike beter te onderhouden.

Grtz
Moos
Gebruikersavatar
geitenboer
Mountainbiker
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma 26 nov 2007 15:02
Rijdt met: mtb cube reaction '09

Bericht door geitenboer »

moos1 schreef:Bestaan er ook cursussen voor basis onderhoud?
Ik heb niet de bedoeling om fietsenmaker te worden. Zou wel willen leren om mijn eigen bike beter te onderhouden.

Grtz
Moos
Ik denk het niet maar als je bij ons in cvo inschrijft dan heb je al heel wat aan het eerste jaar. Een vriend van mij volgt dezelfde cursus ergens anders en die mensen hebben bijna nog geen fiets aangeraakt. Bij ons is het bijna al praktijk wat de klok slaat.

Ik kan u natuurlijk niet garanderen of dit in andere cvo vestigingen ook het geval is, onze leerkracht zegt veel meer te kunnen bijdragen door praktijk te geven ipv in de boeken te zitten kijken.
Gebruikersavatar
moos1
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 okt 2005 11:11
Rijdt met: cube

Bericht door moos1 »

Merci Geitenboer

Is dit specifiek voor MTB?
Een jaar lijkt mij wel al lang.

ps: rij ook met ne cube!
Plaats reactie