Levensduur ketting.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
lefke
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 10:52
Rijdt met: ne goeien

Bericht door lefke »

Ik heb met mijne ketting ondertussen al een goede 5000 km gereden (ook in modder en marathons). De ketting is nog in goede staat maar ik denk niet dat ik het einde van de winter er mee zal halen.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Bericht door R1ALAIN »

Ik heb 2000 km gedaan met een gewone deore ketting en een XT-casette.
De ketting was echt versleten, de XT-casette kon nog een tijdje mee. Ik had daarmee ALLES gedaan. Het enige waar ik echt goed op let is het schakelen. Dit doe ik NOOIT op spanning en ik respecteer meestal een nagenoeg aanvaardbare kettinglijn. Soms is anticiperend rijden echt noodzaak. Als ik zie en hoor hoe dat sommigen hun ketting 'verkrachten', ja dan is het niet moeilijk dat deze naar de vaantjes is na 500 km. Goed onderhoud is natuurlijk even belangrijk.
Nu lig ik met een XTR ketting op en een gewone Deore-casette om het verschil te weten.
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

.:Roel:. schreef:SRAM PC-951 w, zit standaard op nen Epic Expert.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat hij zijn tijd wel gehad heeft.
Bestaat er ook een tooltje om de slijtage op je cassette te meten?
tooltje voor je ketting te meten:

http://www.bike-discount.de/shop/k476/a ... lehre.html

tooltje voor je cassette te controleren:

http://www.bike-discount.de/shop/k476/a ... lehre.html
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Ik heb al 4000 kilometer met 1 ketting, maar nu is ze wel dringend aan vervanging toe. Als ik eens tijd heb gooi ik ze deraf, amuseer ik mij nekeer met al men tandwielen en kettingbladen op te blinken tot ze er weer uitzien als nieuw, en dan een nieuwe ketting derop. Ditkeer wel een met een powerlinkske zodat ik ze makkelijk der kan afnemen voor te kuisen.

Ter info, ik rijdt met een HG50 kettingske van shimano, Op zowel LX als Sram 850 tandwielen. (twee wielsets). De tandwielen (zeker de LX'en) zijn nog in heel goeie staat... Waar rustig schakelen en veel poetswerk al niet goed voor kan zijn... :-D
triple XXXL
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: do 24 aug 2006 21:05
Rijdt met: Be one

Bericht door triple XXXL »

wat is de beste ketting en cassette in modder prijs kwaliteit sterkte (gewicht speelt voor mijn geen rol)
bv deore 100euro voor 1000km doe je dan 3000km met een xtr van300 euro

rij momenteel met twee kettingen scram 971
denk dat mijn casette een scran 570 is
Gebruikersavatar
orbeabikerfun
Mountainbiker
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 30 okt 2006 13:41
Rijdt met: Cube Reaction GTC Pro 29

Bericht door orbeabikerfun »

ik heb al 7.000km met twee kettingen :-D
met de laatste rij ik al 4.000km en nog even goed als nieuw
[van xtr]
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Hoe dat jullie dat aantal km flikken is mij een raadsel, tenzij er veel baankilometers tussen zitten en extreme weers- en/of parcoursomstandigheden vermeden worden.
Zelf wissel ik al enkele jaren na elke TT van ketting (ik heb steeds twee tot zelfs drie kettingen in gebruik bij eenzelfde set tandbladen en cassette) en tot op vandaag heb ik nog nooit meer dan 3.500 km gehaald, waarbij zowel de kettingen als de tandbladen en cassette allen min of meer gelijktijdig versleten zijn; dit ondanks zeer grondig onderhoud na elke rit.
Ik heb reeds alle Sram (behalve hollowpin), alle Shimano en zelfs de Rholoff 9-speed gebruikt gehad (van goedkoopste tot duurste); al meerdere merken van tandbladen (stalen Shimano Deore, alu Shimano XT, Specialized, BBB en/of TA gebruikt) in combinatie met zowel cassette Shimano LX, XT of vergelijkbare Sram.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik enkel TT's en/of MTB-marathons bike en niks anders en daarbij elk weekend van de partij ben, weer of geen weer, modder of geen modder, zo goed als de volledige zomer- en winterkalender afwerkend en slechts hoogst uitzonderlijk eens wegens andere verplichtingen moet passen op één jaar, zodat ik per jaar aan 3.500 à 4.000 MTB-kms kom.
De enkele keren op een jaar (zomer) dat ik toch op de baan fiets (een 10-tal keer eens van en naar het werk = 56,5 km enkel)= ca. 1.000 km per jaar) gebruik ik op mijn MTB een andere wielset met andere cassette en ketting, zodat enkel de tandbladen deze extra baankilometers meedraaien.
Voordat ik begonnen ben met meerdere kettingen afwisselend te gebruiken haalde ik maximum 1.400 à 1.500 km met één set tandbladen-één cassette en één ketting; die dan ook tot op de draad versleten waren.
triple XXXL
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: do 24 aug 2006 21:05
Rijdt met: Be one

Bericht door triple XXXL »

idd Brainjumper meer dan2500 km zal ik ook niet halen.(veel moder
)
persoonlijk denk ik met deore stalen kettingbladen een casette lx of xt met twee kettingen het voordeligst zijn( niet het lichtste)

anderen mogen me gerust op andere ideen brengen
Gebruikersavatar
orbeabikerfun
Mountainbiker
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 30 okt 2006 13:41
Rijdt met: Cube Reaction GTC Pro 29

Bericht door orbeabikerfun »

triple XXXL schreef:idd Brainjumper meer dan2500 km zal ik ook niet halen.(veel moder
)
persoonlijk denk ik met deore stalen kettingbladen een casette lx of xt met twee kettingen het voordeligst zijn( niet het lichtste)

anderen mogen me gerust op andere ideen brengen
ik heb een xt cassete en een xtr ketting en gaat al 4.000km mee dus zeer goed materieel.
lefke
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 10:52
Rijdt met: ne goeien

Bericht door lefke »

Heb mijne ketting moeten vervangen. Hij begon door te schieten en ik ben afgeklopt op 7500 km. Nog nooit zolang met een ketting kunnen rijden.
Plaats reactie