hoe kettitng smeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
knef
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
Rijdt met: Giant XTC Composite
Contacteer:

Bericht door knef »

comfused schreef:en waar dan juist op de schakels ?
(als je fiets recht staat) langs boven - of langs de zijkant ?
langs boven
en niet rechstreeks op je casette spuiten met een aerosol olie...
dan blijft zand en andere vetzakkerij als een schurende pap er tussen zitten.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

Zeg maar ik lees hier ..Dreft ...dat is toch net hele vettige zeep..was je autoruit er maar eens mee, je zal het zelf zien :wink: dus ontvetten hiermee..vrees ervoor eigenlijk, proper maken gaat wel heel goed hiermee.
Ik gebruik nadat de bike tot in de puntjes proper gemaakt word , gewoon kettingreiniger , verkrijgbaar bij je lbs, en een BBB-borstelke voor de tandwieltjes te poetsen ..je ziet ook alle aangekoekte smeer als sneeuw voor de zon verdwijnen met die kettingreiniger ..heel goed spul . (kan geen merk geven , want is huismerk van me lbs)
enkel als hem heel vettig is verdwijnt de ketting voor een half uurtje in dit goedje ..komt ie er als nieuw uit! Hierna spoel ik de bike compleet terug af en laat hem drogen ...

smeren en nabehandelen doe ik ook met sprays van mijn lbs zijn huismerk , maar het is dus gewone 'droge' teflon en siliconenspray . Ik zeg droog, want je hebt ook 'vettigere' teflon voor zogezegd bij nat weer, maar vond deze vrij snel alles vettig maken , nu gebruik ik dus ook in de winter die zomer-teflon of 'droge teflon' zoals velen dat noemen .
En een siliconenbehandeling doe ik altijd de dag na de smeerbeurt..zodat die smeer even goed zijn werk kan doen(drogen en intrekken) en die siliconen echt voor een extra laagje zorgt..die siliconenbeurt doe ik over gans de fiets! zowel kader, stuur, banden alles gewoon behalve het remoppervlak en de blokjes! ...ik neem een doekje in de hand om de velg ff af te dekken waar ik aan het spuiten ben ...dan goed uitwrijven en de bike staat in showroomstaat klaar voor volgende rit!


Mvg
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

looneycooney schreef:Zeg maar ik lees hier ..Dreft ...dat is toch net hele vettige zeep..was je autoruit er maar eens mee, je zal het zelf zien :wink: dus ontvetten hiermee..vrees ervoor eigenlijk, proper maken gaat wel heel goed hiermee.

Mvg
probeer je handen nadat je aan je ketting gewerkt heb maar eens te wassen met dreft je zal ervan verschieten hoe gemakkelijk vet eraf gaat, trouwens ik laat mijn ketting om de 2 weken zoiets een weekje in de mazout liggen, simpel proper en direct gesmeerd, achteraf gewoon effe laten uitdruppen.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

van_hoof schreef:
looneycooney schreef:Zeg maar ik lees hier ..Dreft ...dat is toch net hele vettige zeep..was je autoruit er maar eens mee, je zal het zelf zien :wink: dus ontvetten hiermee..vrees ervoor eigenlijk, proper maken gaat wel heel goed hiermee.

Mvg
probeer je handen nadat je aan je ketting gewerkt heb maar eens te wassen met dreft je zal ervan verschieten hoe gemakkelijk vet eraf gaat, trouwens ik laat mijn ketting om de 2 weken zoiets een weekje in de mazout liggen, simpel proper en direct gesmeerd, achteraf gewoon effe laten uitdruppen.
Btw, vettige zeep bestaat niet. Zeep dient juist om te ontvetten. Kijk maar eens naar de reclame op tv. :wink:
Gebruikersavatar
Oldie
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: di 13 dec 2005 15:21
Rijdt met: scott scale 29 elite

Bericht door Oldie »

Sus XT schreef:
Gaat dat lang mee? Doe je dat na iedere rit? En blijft er niet te veel vuil aan hangen?
Ik heb een elektrische B&D kettingzaag met een reservoir waarin olie moet om de ketting permanent te smeren. Gezien het vuile werk in de tuin denk niet dat het de bedoeling is dat al te veel vuil blijft hangen.
Nee ik doe dit niet na elke rit, alleen als het te gortig wordt. Wel eerst kuisen en afdrogen na bad. Zal thuis eens kijken wat er op het etiket staat.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Fiets volledig afspuiten met water om het meeste vuil er af te halen.Dan de ketting ontvetten met de tool van park tool
http://www.parktool.com/products/detail ... tem=CM%2D5 en een ontvetter (ik denk dat ik nu bionet van cyclon gebruik)
De fiets afwassen met een spons en detergent met water.
terug afspoelen en nogmaals dezelfde behandeling voor de ketting. goed afspoelen. met perslucht de ketting droog blazen en invetten met pedros smeermiddel. Afhankelijk van het weer met synlube of ice wax of extra dry.
Alle scharnierpunten smeren met een gewone olie (naaimachineolie)
fiets afdrogen en inspuiten met polish van cyclon.
Terug in nieuwstaat na zo een behandeling en je ketting gaat echt langer mee dan dat je ze gewoon wat zou spoelen aan de bikewash na een tt hoor
morphie33
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 mar 2006 15:50
Rijdt met: Radon ZR Litening 06

Bericht door morphie33 »

ik heb hier ook nog een vraagje over.

Na de rit dus ketting en tandwielen ontvetten en daarna terug smeren.

Nu bestaan er verschillende smeerproducten
voor nat weer, voor droog weer, enz.

Als ik na het kuisen mijn ketting smeer dan kan ik toch niet weten welk product te gebruiken. Ik weet immers niet hoe het weer de volgende keer zal zijn.

Is het dus niet beter tandwielen en ketting te kuisen voor de rit ipv erna.
Of maakt het niet echt uit welk product er gebruikt wordt voor te smeren.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

morpie33 schreef:Is het dus niet beter tandwielen en ketting te kuisen voor de rit ipv erna.
Of maakt het niet echt uit welk product er gebruikt wordt voor te smeren.
Ge moet er juist voor zorgen dat er geen roest aan te pas komt...
Wat na winterse TT soms niet makkelijk is zeker als de fiets vochtig staat opgestel (bij mij).
Verder hebt ge meer werk om modder van de ketting, cassette te halen.

Wat die smeermiddelen betreft:
Droog= lichter weg na 50...60km
Vetterige teflon (teflon + olie) zijn meestal de wintermengels en laten de ketting iets langer gesmeerd lopen...
Ik gebruik deze laatste altijd, dat beetje vuil aan de buitenkant van uw ketting gaat het verschil niet maken, smeren, laten intrekken & dan overschot afwrijven met vod.[/url]
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

hoe ketting smeren

Bericht door ooSoo »

ontvetten doe je best met een bio cleaner (vb van morgan bleu)
dat spuit je erop , laat 10 min. inwerken en water overgieten ,
afdrogen met een droge vot en normaal is je ketting dan weer proper !

smeren doe ik met extra dry lube van morgen bleu , doe je op de bovenkant van je ketting , smeer tot de scharniertjes goed zijn ingesmeert en dan lichtjes met een vot overgaan want vet trekt vuil aan . de ketting moet alleen maar gesmeert zijn in de scharniertjes niet aan de buitenkant !

ps: het slechtste wat je kan doen is dreft gebruiken !!!!
tast het vet van je lagers aan !!! ( moest er toch wat in je naven
druppen ! )
Gebruikersavatar
MilkSjeik
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: di 30 aug 2005 21:26
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Bericht door MilkSjeik »

Ketting kuisen met benzine, daarna gewoon inspuiten met teflon spray.
Plaats reactie