Racestuur op MTB bouwen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harpwood
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: di 27 jul 2010 21:05
Rijdt met: Speci. Expert carbon 29er 2012

Racestuur op MTB bouwen

Bericht door Harpwood »

Ik heb een aantal jaren geleden mijn Bergamont fully omgebouwd tot een racefiets. Dit had te maken met mijn artrose in mijn onderrug. 3T starre carbon voorvork en Pacentie wielen erin. Ben erg blij mee met deze fiets en kan zo gewoon met onze fietsclub mee.
Maar na een aantal jaren erop gefietst te hebben, is de houding met een recht stuur te statisch voor mij geworden. Nu wil ik er graag een race/gravelstuur op monteren. Dan kan ik vaker van houding veranderen.
Deze fiets is sfgemonteerd met volledige XT groep.
Nu is mijn vraag, welke onderdelen moet ik vervangen om te schakelen en te remmen. Kan een XT remklauw bijvoorbeeld met 105 schakel/rem hendel?
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen.

Alvast bedankt.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Racestuur op MTB bouwen

Bericht door Jochen74 »

Ik kan er de technische uitleg niet over geven, maar las ooit wel eens dat dergelijke ombouw een dure grap is. Je kan eventueel ook kiezen voor een Surly corner bar. Dan kan je de hele remwinkel van je mtb behouden. Ikzelf plaatste op mijn mtb stuur de SQlab inner bar ends. Di staan aan de binnenkant van je handvatten. Werkt perfect. Ik rij nu meer met mijn handen op de bar ends dan op het stuur zelf en is heel ontspannen.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Racestuur op MTB bouwen

Bericht door funkstar »

Harpwood schreef: zo 26 mar 2023 14:02 Nu is mijn vraag, welke onderdelen moet ik vervangen om te schakelen en te remmen. Kan een XT remklauw bijvoorbeeld met 105 schakel/rem hendel?
De klauwen en je voor derailleur zijn het enige dat je kan behouden.
Al de rest is mbt/ race niet verwisselbaar. Of je moet met de adapters van problem Solvers werken.

Het grootste probleem gaat de positionering van het stuur zijn.
De beugels gaan best wel laag komen tov je zithouding.
Of je vorkbuis moet echt nog lang genoeg zijn.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Racestuur op MTB bouwen

Bericht door Free_ltd »

Lijkt me een dure oplossing, en zou dan eerder zeggen om voor een echte gravel te gaan, maar ik vermoed dat ge van het fully verhaal wilt blijven genieten.

Niner heeft ook een fully gravelbike, maar dat is natuurlijk ook een grote investering tenzij ze al hier en daar occasie te vinden zijn.

Maar mss zijn er occasie groepen te vinden voor voor de ombouw dat ge wilt.
Plaats reactie