Keuze remblokken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Keuze remblokken

Bericht door rho »

Welke remblokken kunnen jullie aanraden voor Shimano BR-M6120 klauwen en 180mm SM-RT70 schijven?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Keuze remblokken

Bericht door Boebbel »

Zelf zoek ik het niet te ver met gewoon de blokjes van Shimano. In het verleden kocht ik al eens discobrakes, maar dat is niet langer interessant door de Brexit. Onlangs eens een set Swisstop bij een bestelling gedaan, maar ze liggen nog als reserve, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Bij mij is het wel voor XC gebruik, dus zijn organics goed genoeg.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Keuze remblokken

Bericht door rho »

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is welk type remblok überhaupt past in deze klauw. Zou ik er met kloelvinnen kunnen fitten?
Het 2de probleem is dat ik niet weet welk materiaal remblok er nu in zit. Ik neem aan dat het organische zijn. Is dat makkelijk te achterhalen?
Blijkbaar wissel je best niet van materiaal eens je remschijven ingeremd zijn met een bepaald materiaal, of je moet ook je schijven wisselen.
Ik heb een nieuwe wielset onderweg met nieuwe schijven. Dus dan zou ik een ander materiaal kunnen proberen. En dan blokjes en schijven telkens met de wielen wisselen. (zou moeten meevallen lijkt me)
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Keuze remblokken

Bericht door Boebbel »

Wat ik kan terugvind via het internet zullen er inderdaad standaard organics/resin pads in zitten. Achteraan de blokjes zou je code moeten zien. Volgens Shimano is het dat of metalic.

https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... M6120.html
Remblok_Optie 1 D02S-MX metaal (zonder vin)
Remblok_Standaard 1 D03S-RX kunststof (zonder vin)
Voor vinnen vond ik dit:

Maar het zou niet zo veel doen en wat rammelen.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Keuze remblokken

Bericht door rho »

Bedankt voor het opzoeken! :-)

Ik ga straks eens zien welke er nu in zitten dan. (als het er achterop staat en nog leesbaar is)
Heb je ervaring met metaal? Remt dat echt merkelijk beter?

Er staat wel een vreemde opmerking bij:
Opmerkingen *: Alleen compatibel met kunstof remblok
Maar ik zie niet waar het sterretje dan op slaat.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Keuze remblokken

Bericht door Jumping Jack »

Sommige remschijven zijn niet compatibel met metalen blokjes. Dat staat normaal in kleine lettertjes op de schijven vermeld.

Maar jouw schijven zijn ook geschikt voor metalen blokjes.
rho
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 17 nov 2010 20:35

Re: Keuze remblokken

Bericht door rho »

Jumping Jack schreef: di 24 jan 2023 11:18 Sommige remschijven zijn niet compatibel met metalen blokjes. Dat staat normaal in kleine lettertjes op de schijven vermeld.

Maar jouw schijven zijn ook geschikt voor metalen blokjes.
Ik had bij het bestellen van d schijven gekeken of ze voor verschillende soorten blokjes geschikt zijn.

Is het verstandig om de blokjes te laten zitten als je van schijven(wielen) wisselt? Kan je niet beter default dezelfde blokjes met dezelfde schijven gebruiken? (ook al gebruik je het zelfde soort remblokje voor beide schijven/wielen)
Plaats reactie