Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door JLSteve78 »

Hey, ik heb een nieuwe fiets aangeschaft na zoveel jaren met een MTB 26inch enkel voorvork.

Ik wil hem niet wegdoen wat hij blinkt nog steeds en kan me dus van pas komen bij wat minder weer.

Door mijn jaren achterstand met de nieuwe technologie is al dat "nieuws" op de Spark best wel confronterend... :-). Verrassend.

Mijn stuur heeft bijvoorbeeld een breedte van 740mm (flatbar, 8°backsweep). In verhouding met mijn oude MTB is dat een wereld van verschil. Ik heb geen last van mijn polsen maar die breedte is écht wel wennen. Soms heb ik het gevoel, vooral bij erg steile hellingen, dat ik moeilijk controle houd over het stuur, precies dat de minste beweging helemaal van tracé doet afwijken. Gemakkelijk beginnen wiebelen. Iemand een tip, stuur beetje inkorten? Of toch nog even wennen? (Vooraleer mijn ESI grips te plaatsen wil ik absoluut zeker zijn).

Ik tracht ook de goede instelling van de voorvork te vinden en had tot nu toe 80psi wat overeenstemt met de aangegeven ondergrond voor een rijder van 72kg. Ik weeg ietsje minder en om te testen verlaagde ik het daarnet naar 70 à 75psi. We gaan zien wat dat geeft. Als ik her en der lees, spreekt men over een sag van 20% van de veerweg. Volgens specificaties heeft mijn vork een 120mm travel, maar op de vork zélf staat er dan weer zowel een 120mm schaal (met percentages) als een 110mm schaal (ook met percentages). Vreemd... Enfin, ik ga uit van de 120mm omdat de vork alzo is gespecificeerd. Nog mensen die RockShox SID Select RL3 Air hebben en hun instelling willen delen?

Bedankt alvast voor jullie input.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb dezelfde Spark als de jouwe, wat een machine 8)

De Spark is ondertussen mijn 3e 29'er. De eerste kwam (als ik het me goed herinner) met een 680mm stuur, dan 720mm en nu dus 740mm. Ik vind het geweldig rijden icm met de korte stuurpen. De houding op de meeste 29'ers van vandaag is toch vrije relaxed, ik heb mijn stuurpen zo laag mogelijk gezet, dat hielp wel om beter te klimmen. Ik vind dat ik er nog steeds vrij comfortabel op zit.
Bij mijn eerste 29'er heb ik ook een tijdje gedacht om het stuur te versmallen, bij mijn Spark nog geen seconde aan gedacht. Ik zou het zijn tijd geven, en moest je willen inkorten begin met max 1cm per kant.

Qua instellingen rijd ik met 70psi in de voorvork en 140psi in de achterdemper. Ik weeg 70kg.
Uiteraard is dit ook deels persoonlijk, ik rijd graag aan de softe kant.
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door JLSteve78 »

Hoi, bedankt voor je return. De Sprak RC is inderdaad een heerlijke fiets. Mijn eerste 29er, mijn trapcadans was ook even wennen. Ik heb er even over gedaan om de knoop door te hakken maar beklaagde het me nog geen seconde. Bergop plakt hij aan de grond naar mijn gevoel. Wat een verschil met mijn vorige fiets.

Ik heb ondertussen de originele handvaten teruggeplaatst en ga het wat tijd geven. Het zou jammer zijn in te korten en dan niet meer op mijn stappen kunnen terug keren…

Heb je je stuur behouden of een Carbon versie geplaatst? Ik houd ervan mijn bike te pimpen.

Ik heb vooraan iets van 75psi en demper op 140. 70kg rijder :-)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door Mister No Chaïn »

Het carbon stuur is zeker een leuke upgrade maar ik hou er van om meer flexibiliteit te hebben qua gebruik van Garmin mounts of verlichting. Ook op mijn koersfiets verkies ik daarom een traditioneel stuur.

Qua upgrades heb ik al van bij de start mijn best gedaan hoor. Met oa Silverton SL wielen, een XX rainbow ketting en een Fox dropper. Zeker de dropper heeft het bergaf nog een veel capabelere machines gemaakt. (al was dat niet meteen love at first sight :))
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door SLCubeLTD »

Het is inderdaad lang wennen aan het grote stuur, plus punt is dat je meer controle hebt vindt ik, - punt is dan weer dat als je traag rijd op een smal stuk en door modder of zo je vaak uit balans geraakt.

Voor je vering is er nooit een perfecte instelling want dat hang meestal van de routes of die je rijdt.

Als standaard instelling zou ik ook gewoon de aanbevolen nemen en naargelang je rijervaring ermee aanpassen.

Ik rijd momenteel rond de 135 PSI, ik weeg rond de 100Kg. Je kunt het beste die plastiek ring gebruiken als indicator na elke route die je gereden hebt, die blijft namelijk zitten op het het hoogste punt van indrukking als je hem bij het begin helemaal naar onder schuift. Gewoon zorgen dat je bij 100mm vork zeker 20mm onder het einde blijft ten aller tijde. Als je daar geraakt meer druk, blijf je daar ver weg dan minder druk erop doen,...
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door W_H »

SLCubeLTD schreef: ma 23 mei 2022 16:53 Je kunt het beste die plastiek ring gebruiken als indicator na elke route die je gereden hebt, die blijft namelijk zitten op het het hoogste punt van indrukking als je hem bij het begin helemaal naar onder schuift. Gewoon zorgen dat je bij 100mm vork zeker 20mm onder het einde blijft ten aller tijde. Als je daar geraakt meer druk, blijf je daar ver weg dan minder druk erop doen,...
Via de kunststofring kan je inderdaad best je sag controleren 15% a 20% voor, en 20% a 25% achter. Dat is sowieso de basis.
merk je dat je steeds op einde slag zit is het best om in je vork een volume spacer bij te steken. Zo maak je deze meer progressief. Zoek maar eens op youtube naar filmpjes waar het uitgelegd wordt. vb: https://www.youtube.com/watch?v=Bk18wHY ... ikeNetwork
Scott_rider
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 mei 2021 21:19

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door Scott_rider »

Steve,

een late reactie, maar toch even ...

Ik rij met een Spark RC 900 Worldcup en rij met 73psi in de voorvork en 135psi in de achterdemper. Ik weeg 68kg.

Beste groeten,

Carl
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Re: Scott Spark, stuurbreedte, voorvork afstelling

Bericht door JLSteve78 »

Hoi, dank je voor je bericht!

Scott_rider schreef: ma 29 aug 2022 21:43 Steve,

een late reactie, maar toch even ...

Ik rij met een Spark RC 900 Worldcup en rij met 73psi in de voorvork en 135psi in de achterdemper. Ik weeg 68kg.

Beste groeten,

Carl
Plaats reactie