kogel maat

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

kogel maat

Bericht door SLCubeLTD »

Hallo allemaal,

Ik wou graag volgend jaar onderhoud doen van mijn freehub en headset.

Nu wil ik graag de maat kennen van de kogels in de kogellagers omdat ik deze waarschijnlijk nog niet heb.

Bij Ritchey weten ze zelf niet welke maat ze hebben en bij Shimano krijg ik geen reactie.

Normaal gezien zijn dat toch standaard maten vermoed ik, dus bij vele zal dat hetzelfde zijn. Wachten om het zelf op te meten kan ik natuurlijk maar dan moet ik de kogels eerst nog bestellen vooralleer ik het onderhoud kan doen en ik wil dat graag
in 1 keer doen.

Ritchey : Comp ZS44/28.6 - ZS56/40 Headset

Shimano : DEORE FH-M590 Complete Freehub body

Ik vermoed dat ik : 5/32 en 1/8 kogels nodig heb ?

Had ergens gelezen dat dit de algemene maat is voor deze onderdelen maar
wil eigenlijk wel uitsluitsel.

Dank

Sebastian
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: kogel maat

Bericht door IPPE »

Zoek eens op
Shimano techdocs.
Daar staat de volledige lijst met onderdelen op. DEORE FH-M590 heeft 18 kogels van 1/4" .
Voor het balhoofd kan je gewoon op de lager zelf kijken welke nr. er op staat.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: kogel maat

Bericht door SLCubeLTD »

Hoi,

Ja die maat wist ik al, dat is van het wiel, ai zo bedoel ik dat. Ik zoek de kogels in de hub zelf, dus nr.11 op dat schema heeft die 1/4 kogels voor het wiel maar daarbinnen in dus achter die 9 kogels zitten er nog 2 rijen van kogels, dat kun je ook gewoon hersmeren en vervangen in de plaats van nieuw te kopen.

Ik heb dankzij de nummer bij Ritchey zelf gezien dat er overal 1/8" staat bij maten, niet specifiek voor de kogels maar die gaan erin dus moet
dat wel dezelfde maat zijn.

Dank

Sebastian
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: kogel maat

Bericht door SLCubeLTD »

Ik wou toch eventjes laten weten dat je freehub body opendraaien en schoonmaken zeer simpel gaat nadat ik een speciale tool ervoor had gekocht via aliexpress. Open en vast draaien is omgekeerd. Ik had de 1/8" kogeltjes nodig om ze te vervangen na een dik jaar gebruik, ze zagen er versleten uit. Shimano pomt dat ook wel echt vol vet moet ik zeggen, geen wonder dat het overal uit komt,...

Het vergt natuurlijk wel tijd, maar zo spaar ik wel een 15-20 euro uit, minus de kostprijs van vet en nieuwe kogeltjes is dat sowieso 15 euro.

Ik heb mijn beide wielen en de freehub gedaan vandaag, duurt toch wel 4-5 uur als je alles als nieuw wilt hebben.

Maar nu draaien ze weer super :) Op naar de volgende modder tocht / storm :)
Plaats reactie