mtb kraak - ten einde raad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door KrulControl »

ik zou ook denken aan de zadel-pen. Wat vet in doen, wel zorgen dat er geen vet is in de zone waar je het zadel vastspant in het kader, maar eronder vet steken.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door Dickie »

Aan de aard van de kraak denk ik eerst aan:
Ketting lijkt zich wat te 'zetten' onder kracht op het kettingblad.
Lijkt me iets met de compabiliteit. (1x11 vs 2x11??)
In 2de instantie:
Cleats-pedaal kontakt? Ook nieuwe cleats gestoken?
Verder:
Ik had een kraak in de 'interface' van de draaibare huls van mijn nieuwe 11sp-kassette met het metaal van de kassette zelf, na een 10-tal ritten begint het opnieuw en laat er dan enkele druppels kettingolie tussenlopen. Maar lijkt me minder plausibel aan de aard van het geluid te horen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door madskatingcow »

KrulControl schreef:ik zou ook denken aan de zadel-pen. Wat vet in doen, wel zorgen dat er geen vet is in de zone waar je het zadel vastspant in het kader, maar eronder vet steken.
Jazzy schreef: De fiets kraakt enkel wanneer ik kracht zet, niet tijdens het rustig peddelen. Zowel uit het zadel als in het zadel.
brambobeers
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 08 dec 2014 16:32

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door brambobeers »

Zouden de remblokken niet bewegen als de Eem ingeknepen is ? Koperpasta aan achterzijde aanbrengen ?
Jazzy
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 okt 2020 23:41

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door Jazzy »

Suggestie op een ander forum gekregen en de oorzaak is gevonden net voor het frame op de container ging. De Kraak is verleden tijd.

Het was dus de pad van de achterderailleur... De bout die de pad in het frame bevestigt schoot los met een knal.

Ongelooflijk als je het geluid hoort op het filmfragment. Weer eentje voor in het rijtje 'krakende BB met een totaal andere oorzaak dan de BB zelf' :-D

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door kenny »

madskatingcow schreef:
KrulControl schreef:ik zou ook denken aan de zadel-pen. Wat vet in doen, wel zorgen dat er geen vet is in de zone waar je het zadel vastspant in het kader, maar eronder vet steken.
Jazzy schreef: De fiets kraakt enkel wanneer ik kracht zet, niet tijdens het rustig peddelen. Zowel uit het zadel als in het zadel.
Ja, frame torsie werkt rond een zadelpen ook hé
joebar202
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 jul 2021 13:58

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door joebar202 »

Speciaal lid geworden zojuist ,om je te bedanken voor het oplossen van dit probleem .

Mijn fiets is (op de derailleur pad na ) totaal uitelkaar geweest , bb en de aandrijflijn vervangen, zadelpen ,zadel , balhoofdlagers ,stuurpen echt alles is of vervangen of schoongemaakt ,met vet gemonteerd en loctite waar nodig ,en met de juiste aanhaal momenten . Ook ik beschouw mezelf als ervaren sleutelaar maar hier had ik toch zo gauw niet uit gekomen . Ook bij mij was die kraak bijna reden tot het vervangen van mijn fiets .

O ja , mocht je pressfit BB wel te makkelijk in het frame passen , je kunt ze monteren met Loc-tite "bearingfit" een goedje dat hard opdroogt en daarmee de speling opheft , teflontape ( ja die van de loodgieter) doet het kunstje ook . Zelf had ik het botombracket wat afgedraait en er een aluminium ring omheen geperst en die weer naar de juiste maat gedraait om in het frame te passen , later bleek ook dit niet het euvel te wezen , maar het zit nu wel meteen goed .
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door roger »

Cassette/body verbinding misschien.Slijtage body kan dit ook veroorzaken.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door chrisper »

ik zit al een tijdje met zo goed als hetzelfde probleem.
dus dit topic eens goed doorgelezen, en heb al bijna alles ingevet, vervangen en gecontroleerd, ingesmeerd, .... wat te lezen is.
het gaat ook om een trek superfly 8, vreemd genoeg
ook geen geluid te horen bij rijden, ook niet off-road.
behalve als ik (staand of zittend) echt hard kracht zet op de pedalen.

geluid hoor ik terug als ik naast de fiets sta, en bvb linkse voet op rechter pedaal, en zo proberen mijn volle gewicht erop zet.
ook aan de andere kant hoorbaar.
dus ik vermoed wel iets in de richting van frame torsing? of ergens klein scheurtje

of kan het misschien aan de vork zelf liggen ipv aan het frame?

ondertussen heb ik al nieuwe wielen, 2x11 groep veranderd naar 1x11 en later ook naar 1x12, bb-bracket meermaals vervangen, nieuwe pedalen, nieuwe stuurpen + balhoofd, nieuw zadel, nieuwe zadelpen....

misschien nog iemand een gouden tip?
Gebruikersavatar
Strijkijzer
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 03 jan 2016 14:24

Re: mtb kraak - ten einde raad

Bericht door Strijkijzer »

Ik heb ook eens maanden lang gesukkeld met een krak die ik niet vond...tot ik eens vet heb gesmeerd tussen de derailleurpad en het frame en het was raar maar waar opgelost
Plaats reactie