Tik in achterwiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Den Bees
Mountainbiker
Berichten: 771
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 09:49
Rijdt met: Nen Trek
Contacteer:

Tik in achterwiel

Bericht door Den Bees »

Ik zit met een tik in mijn achterwiel , de remschijf is het niet want heb al gereden zonder een schijf en getik is nog hoorbaar , heb mijn lagers ook al vervangen , niet van de hub want het getik heb ik als ik niet trap ook , het rare van heel de zaak is dat ik enkel het getik hoor als ik op de fiets zit als ik er naast loop of ik hang hem omhoog en laat het wiel draaien is er niets te horen

Ik hoor de oplossing graag
Mister Ti
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 11:00
Rijdt met: Seven Sola

Re: Tik in achterwiel

Bericht door Mister Ti »

Twee dingen die ik in het verleden al heb voorgehad en die zich alleen voordeden onder belasting:
- een spaak die bij elke omwenteling langs de remklauw schampt - was toen wel aan het voorwiel;
- aan mijn achterwiel was één van de busjes waar de spaaknippel ingedraaid wordt losgekomen van de velg.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Gebruikersavatar
Den Bees
Mountainbiker
Berichten: 771
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 09:49
Rijdt met: Nen Trek
Contacteer:

Re: Tik in achterwiel

Bericht door Den Bees »

Mister Ti schreef: di 15 jun 2021 10:24 Twee dingen die ik in het verleden al heb voorgehad en die zich alleen voordeden onder belasting:
- een spaak die bij elke omwenteling langs de remklauw schampt - was toen wel aan het voorwiel;
- aan mijn achterwiel was één van de busjes waar de spaaknippel ingedraaid wordt losgekomen van de velg.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Spaken staan allemaal strak gespannen
Gebruikersavatar
robken
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 19 apr 2009 22:43

Re: Tik in achterwiel

Bericht door robken »

Ik heb dit ook eens voorgehad bij mijn voorwiel. Bij mij was het een minuscuul scheurtje in de velg. Telkens de velg op deze plek de grond raakte hoorde je de tik.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Tik in achterwiel

Bericht door Dickie »

Naast bovengenoemde:
- bij alu-velg: velgbus die losgekomen is thv las. Gebruiken ze om de velg goed uit te lijnen vooraleer te lassen.
- nagel, stukje glas of keitje in band
Als er toch iets niet in orde is met de spaking (te ongelijkmatig, te lage spanning,...)
- thv spaakkruising kan ook een tikje ontstaan, drupje olie op elke kruising en dan checken of het beter is.
- idem thv spaakgaten in de naafflens.
- idem nippel/velg contact.
Gebruikersavatar
Den Bees
Mountainbiker
Berichten: 771
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 09:49
Rijdt met: Nen Trek
Contacteer:

Re: Tik in achterwiel

Bericht door Den Bees »

Dickie schreef: za 26 jun 2021 15:37 Naast bovengenoemde:
- bij alu-velg: velgbus die losgekomen is thv las. Gebruiken ze om de velg goed uit te lijnen vooraleer te lassen.
- nagel, stukje glas of keitje in band
Als er toch iets niet in orde is met de spaking (te ongelijkmatig, te lage spanning,...)
- thv spaakkruising kan ook een tikje ontstaan, drupje olie op elke kruising en dan checken of het beter is.
- idem thv spaakgaten in de naafflens.
- idem nippel/velg contact.
Thx , ga het uit proberen
Plaats reactie