Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen Schakelproblemen Sram Eagle

Schakelproblemen Sram Eagle

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team

Bericht ma 29 jun 2020 11:34
Pollepap Mountainbiker

Mijn bike: Cube
Hallo,

de Canyon van mijn zoon heeft een 'vreemd' schakelprobleem :
De limieten zijn goed afgesteld maar de derailleur (X0) schakelt niet naar het kleinste tandwiel. Hij blijft dan hangen op het voorlaatste tandwiel en als je manueel even trekt aan de derailleur verspringt hij wel.
De derailleurkabel is reeds vervangen, de scharnierpunten zijn gesmeerd en de derailleur gereinigd.
De pad is ook reeds vervangen.
Mij lijkt het alsof de veer van de derailleur niet sterk genoeg meer is of dat er ergens teveel kabelwrijving is ?
Fiets is 2 jaar oud; kabels zijn intern.
Heeft iemand als iets gelijkaardigs meegemaakt ?

Grts,
Paul

Bericht ma 29 jun 2020 16:45
TaurineR Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: C. FSi
Meegemaakt wel, identiek hetzelfde, wel 11speed.
Uiteindelijk heb ik de derailleur vervangen, hij was wel 4 jaar oud en +40000km mee gereden.

Bericht ma 29 jun 2020 17:45
Mister No Chaïn Mountainbiker

Mijn bike: heeft grote wielen
En de B-schroef staat perfect afgesteld? Bij een Eagle groepset is dat wel van cruciaal belang.

Bericht ma 29 jun 2020 18:34
demonic Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark RC 900 World Cup - Powered by a "Herder"
Idd. B-tension is cruciaal en kan je niet zonder tooltje. Je kan ook via de low limit schroef je derailleur ietsje naar buiten zetten zodat de linkerkant van de jockey tandwiel gealigneerd is met de rechterkant van de tanden van je kleinste tandwiel, er is dan nog geen risico dat de ketting er over valt. je doet dat nu best met de kabelspanning erop.
Smeer zeker ook het wieltje waar je kabel op loopt aan je derailleur waar hij de geine buitenkomt.

Bericht ma 29 jun 2020 18:56
Pollepap Mountainbiker

Mijn bike: Cube
demonic schreef:
Idd. B-tension is cruciaal en kan je niet zonder tooltje. Je kan ook via de low limit schroef je derailleur ietsje naar buiten zetten zodat de linkerkant van de jockey tandwiel gealigneerd is met de rechterkant van de tanden van je kleinste tandwiel, er is dan nog geen risico dat de ketting er over valt. je doet dat nu best met de kabelspanning erop.
Smeer zeker ook het wieltje waar je kabel op loopt aan je derailleur waar hij de geine buitenkomt.

Bedankt voor de reacties.
B-schroef heb ik afgesteld met het Sram tooltje en derailleur staat al ietsje meer naar buiten.
Mss toch maar eens proberen met een andere derailleur ?

Bericht ma 29 jun 2020 19:42
[DHB]KweNi Mountainbiker

Mijn bike: Giant Fathom 29ER 2 LTD

Kabel is vervangen, ook de buitenkabel?

Bericht ma 29 jun 2020 20:01
demonic Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Spark RC 900 World Cup - Powered by a "Herder"
Ik zou zeggen, ipv dure X01 derailleur te vervangen, ga er even mee naar de lbs. is nog maar 2j oud. Met sommige 12 speed derailleurs van sram zijn er al problemen geweest met gratis vervanging ook.

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen