vering vooraan beetje invetten of niet?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door wattie »

Free_ltd schreef:Ik heb dit destijds van mijne LBS Brunox Deo meegekregen dat daar specifiek voor is. Is zowat bij de meeste online en offline winkels verkrijgbaar.
De mijne zei dat ik dat zeker niet moet gebruiken (en volgens mij heeft die meer dan ervaring genoeg) :-k
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Reindert »

Brunox deo spray is voor 1 ding goed: als driepunter in de vuilbak gooien.
Spuit dat regelmatig op je vork en je essentiële coating van je vorkpoten is traag maar zeker weg :)

Gewoon kuisen gelijk je kader en het onderhoud van jouw vork volgen bij een erkend servicepunt.
Klaar. Geen rocketscience.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door funkstar »

wattie schreef:De mijne zei dat ik dat zeker niet moet gebruiken (en volgens mij heeft die meer dan ervaring genoeg) :-k
Misschien te veel ervaring, dat was de raad bij open bad fox vorken.
Vanaf de fit cardridges en consorten bij andere merken is er niemand die het expliciet afraad of aanraad.
Over de coating, als dat al zou zijn hebben ze dringend nieuwe ingenieurs en productontwikkelaars nodig.
Gebrek aan periodiek onderhoud tast de vorkpoten aan, niet een beetje brunox fork deo.

Dat is dan ook mijn bottom line: alle hulpmiddelen om de stof kappen en dergelijke vetter, mooier, schoner, ... te houden kunnen werken. Alleen vervangen deze het volledige onderhoud van de vork of demper niet.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Free_ltd »

wattie schreef:
Free_ltd schreef:Ik heb dit destijds van mijne LBS Brunox Deo meegekregen dat daar specifiek voor is. Is zowat bij de meeste online en offline winkels verkrijgbaar.
De mijne zei dat ik dat zeker niet moet gebruiken (en volgens mij heeft die meer dan ervaring genoeg) :-k
Als het schadelijk is, zou het niet verkocht worden. Tot zover zijn ervaring.

Ieder doet ermee wat hij wil. De topicstarter vroeg tips/ervaringen en dan geven mensen hun ervaringen. Tis niet omdat gij het niet doet, dat het dan slecht is dat anderen het wel doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Free_ltd »

Reindert schreef:Brunox deo spray is voor 1 ding goed: als driepunter in de vuilbak gooien.
Spuit dat regelmatig op je vork en je essentiële coating van je vorkpoten is traag maar zeker weg :)

Gewoon kuisen gelijk je kader en het onderhoud van jouw vork volgen bij een erkend servicepunt.
Klaar. Geen rocketscience.
Tiens. Dan heb ik geluk dat mijn coating nog niet weg is. God bestaat echt.
Wat een reacties hier. Verveling door Corona begint echt wel de mensen chagrijnig te maken. Foei foei.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door Reindert »

Ben jij rap op je teen getrapt,niet?

Er zijn over brunox deo 1000 goeie en 1000 slechte ervaringen. Voor mij 1000 redenen genoeg dus om het zekere voor het onzeker te nemen.
Leuk dat je bij de goeie hoort. Ik hoor bij de slechte.
Hij vraagt ervaringen? Wel ik deel toch mijn ervaring, niet?

Als sabma het afraadt, dan is dat voor mij een goeie reden om het in de vuilbak te gooien. Heb ik dus gedaan. Ik had het dus ooit ook in huis.
Het ging toen over een fox rlc. De coating zou kunnen inslijten als je dat product regelmatig gebruikt. Geen meerwaarde. Dat waren zijn woorden :).
En ik geloof hem.
Met al de rest doe je je zin, free Ltd. Het is niets persoonlijk, mijn berichten. Neem het ook niet zo op.

Ik zal mijn ervaring in het vervolg tactvol en zachtjes formuleren. Zonder beeldspraak van driepunters en vuilbakken. :)
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door wattie »

Ik heb die discussie hier al eens meegedaan op mtb-praatgroep en door enkel mijn mening te zeggen ben ik daar ook al aangevallen geweest. Als in mijn geval de mensen van Cameleonbike (in samenwerking met Lefty House) mij zeggen om geen Brunox deo spray te gebruiken, geloof ik wat zij mij vertellen. Verder kan het mij geen bal schelen wat anderen daarmee doen. De mening van andere mtb'ers is zowiezo 50/50 pro en contra. En als ge u er wat in verdiept op internet wordt je ook niks wijzer.
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door MTBfietser »

Haha een hele discussie =D> Ik ga hem maar gewoon afkuisen met een propere vochtige vod na elke rit.

Wat ik wel nog afvraag, wat dat die rekker aan de vering doet. Ik zie dat bij sommige afbeeldingen. Bijvoorbeeld hier:
https://einzweirad.de/sites/default/fil ... 133559.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
https://www.friluftsland.dk/blog/wp-con ... 71_web.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Denk dat het iets te maken heeft hoe "diep" je vering in de vork gegaan is tijdens jouw rit? Waar kan je die kopen en heo kan je die eraan bevestigen?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door BertG »

MTBfietser schreef:Haha een hele discussie =D> Ik ga hem maar gewoon afkuisen met een propere vochtige vod na elke rit.

Wat ik wel nog afvraag, wat dat die rekker aan de vering doet. Ik zie dat bij sommige afbeeldingen. Bijvoorbeeld hier:
https://einzweirad.de/sites/default/fil ... 133559.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
https://www.friluftsland.dk/blog/wp-con ... 71_web.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Denk dat het iets te maken heeft hoe "diep" je vering in de vork gegaan is tijdens jouw rit? Waar kan je die kopen en heo kan je die eraan bevestigen?
Die rekker is gewoon een hulpmiddel om de 'sag' (hoe ver je vork inveert bij stilstand) van je vork in te stellen. Kan je even goed met bijvoorbeeld een tiewrap. Als je nog geen vorkpompje hebt zou ik dat eerst kopen.

Hier staat het goed uitgelegd: https://www.mantel.com/blog/be/voorvork-afstellen" onclick="window.open(this.href);return false;
MTBfietser
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 jan 2020 17:21

Re: vering vooraan beetje invetten of niet?

Bericht door MTBfietser »

BertG schreef:
MTBfietser schreef:Haha een hele discussie =D> Ik ga hem maar gewoon afkuisen met een propere vochtige vod na elke rit.

Wat ik wel nog afvraag, wat dat die rekker aan de vering doet. Ik zie dat bij sommige afbeeldingen. Bijvoorbeeld hier:
https://einzweirad.de/sites/default/fil ... 133559.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
https://www.friluftsland.dk/blog/wp-con ... 71_web.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Denk dat het iets te maken heeft hoe "diep" je vering in de vork gegaan is tijdens jouw rit? Waar kan je die kopen en heo kan je die eraan bevestigen?
Die rekker is gewoon een hulpmiddel om de 'sag' (hoe ver je vork inveert bij stilstand) van je vork in te stellen. Kan je even goed met bijvoorbeeld een tiewrap. Als je nog geen vorkpompje hebt zou ik dat eerst kopen.

Hier staat het goed uitgelegd: https://www.mantel.com/blog/be/voorvork-afstellen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wist dat het zoiets was. Maar ik wist niet dat het dopje eraf kon om daar een pompje erop te zetten en ik wist ook niet wat die rebound precies was, daarom dat ik er nooit heb aan gedraait.

Maar ik schrok wel dat de vering gemakkelijk moest ingeduwd worden zoals op dat ene bewegende gif afbeelding op de site van mantel. Ik krijg mijn vering moeilijk ingeduwd als ik met volle kracht duw, (of misschien denk ik dat gewoon?) maar mijn vering werkt gewoon, want ik zie wel vuile "lijnen" (van stof en modder) tot waar de vering is ingeduwd na een rit. Dus de vering lijkt wel gewoon te werken. Maar dat mijn vering al zover in komt door gewoon op de mtb te zitten, dat geloof ik niet:
https://d2gqkshisthvn1.cloudfront.net/b ... 24x227.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan moet ik dat toch eens grondig nakijken denk ik. Maar dan wil ik graag zo'n rubber ringetje, geen idee hoe ik dat eraan bevestig :-?

Ben zelfs al eens perongeluk hard in een put gereden en had er weinig van gemerkt. Wel had ik eens een keer een platte band gehad, er zat een klein gaatje in die ik kon dicht plakken, ik weet niet of dit ook iets met vering te maken had? Iig had ik toen niet in een put gereden op de dag dat ik lekke band had.
Plaats reactie