herstel partner gezocht

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
johanver
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 aug 2019 20:32

herstel partner gezocht

Bericht door johanver »

Hallo iedereen,

is hier iemand uit de wijde regio van Bornem ( sint-niklaas - willebroek - wilrijk ) die mij kan helpen om mijn schijfremmen in orde te krijgen?
ik doe alle herstellingen aan mijn fietsen zelf maar ik krijg geen controle over mijn hydro. schijfremmen.
ze pieppen als gek, ze hebben geen remkracht en voelen sponzig aan.
ik kan er wekelijks wel een paar druppels olie bij in doen maar dit duurt nu al bijna 2 jaar lang. als er toch nog lucht in zou zitten, zou die toch al lang naar boven geborreld zijn zou ik verwachten.
ik heb al meermaals geprobeerd om ze te ontluchten maar telkens na een paar dagen zit er weer lucht in de rem hendel ( alle, da ding waar de remhendel aan vast hangt ).
de schijven en blokjes zijn nu ook vervangen in de hoop het gepiep te stoppen en remkracht te winnen maar helaas.
kan iemand met ervaring mij effe in levende lijve bijstaan?
ik weet dat ik ook naar een fietsen maker kan gaan, maar die rekent dan een hoop werkuren aan, het zal wel werken achteraf maar volgende keer ik problemen heb, weet ik nog niet hoe het op te lossen.
ik heb geen zin om de fiets die ik dagelijks nodig heb een paar keer per jaar voor een week achter te laten bij de fietsenmaker.
het is tevens een compleet shimano remsysteem (remklauwen, blokjes, schijven, ...).

alvast bedankt
johan.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: herstel partner gezocht

Bericht door SLCubeLTD »

Heb je de juiste procedures gevolgd van de handleiding ?

Zoek ook eens een video op het internet,...
johanver
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 aug 2019 20:32

Re: herstel partner gezocht

Bericht door johanver »

Hebb alle procedures gevolgd en ik denk dat ik alles wel juist gedaan heb.
Ben ondertussen langs de fietsenwinkel maar geweest. Die zij: remblokken versleten en wa olie bij gedaan. Dat is dus waar ik al schrik voor had. De rem blokken waren een maand oud en ik kreeg er geen olie bij. Volgens hem was er geen lek maar toch kon ik er elke week een paar druppels bij doen. Zeer vreemd! Hij heeft ook een conditioner op de rem schijven gedaan, wat dat dan ook moge wezen. Gevolg, ik kan weer deftig remmen maar ik weet voor volgende keer nog niet hoe problemen op te lossen...
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: herstel partner gezocht

Bericht door SLCubeLTD »

johanver schreef:Hebb alle procedures gevolgd en ik denk dat ik alles wel juist gedaan heb.
Ben ondertussen langs de fietsenwinkel maar geweest. Die zij: remblokken versleten en wa olie bij gedaan. Dat is dus waar ik al schrik voor had. De rem blokken waren een maand oud en ik kreeg er geen olie bij. Volgens hem was er geen lek maar toch kon ik er elke week een paar druppels bij doen. Zeer vreemd! Hij heeft ook een conditioner op de rem schijven gedaan, wat dat dan ook moge wezen. Gevolg, ik kan weer deftig remmen maar ik weet voor volgende keer nog niet hoe problemen op te lossen...
Rempads versleten na een maand ? Ik rij daar een paar duizend km mee,...

Gebruik je maar 1 rem en moet je vaak afremmen of zoiets ?

Ik raad aan altijd beide remmen te gebruiken, ik moet het sowieso doen vanwege dat ik met alles erop en eraan tussen 95kg-100 kg zit maar dat zorgt dat je rempads veel langzamer slijten en je hebt meer stopkracht.
Laatst gewijzigd door SLCubeLTD op wo 14 aug 2019 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: herstel partner gezocht

Bericht door Dickie »

Welk type rem? XT?
Vorig jaar was er daarvan een reeks waarvan het drukpunt wijzigde bij het remmen.

Ik heb mijn remblokken eens vervangen door gesinterde, betreft XTR remmen.
Tijdens afdalingen kreeg ik er pijn van aan mijn oren :P , wat een gehuil.
Snel maar weer organische gestoken.

Sponzig? Dan zal je toch wat meer tijd moeten steken in ontluchten imo.
Pas anders eens de methode van Avid toe (video online). Zij forceren de olie mbv 2 spuiten door het systeem. Door vacuum te zuigen met de spuit aan de hendel forceer je ook meer luchtbelletjes naar buiten.

Check anders goed of er echt geen minuscuul lekje zit thv cilinders, calipers of aansluitingen.
Het is niet normaal dat je regelmatig wat druppels olie toevoegt en dat het volume dan niet te groot wordt.

Ook best opletten bij wasbeurt van de fiets en inspuiten van de ketting. Wat spatjes olie die op de schijven terechtkomen en de remkracht is foetsie, plus lawaaierige remmen. Ik haal steeds preventief mijn remblokjes er uit als 't grote kuis is.
johanver
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 01 aug 2019 20:32

Re: herstel partner gezocht

Bericht door johanver »

Ik gebruik altijd organische blokjes. Dit vooral omdat gesinterde blokken bij nat weer durven schreeuwen en niet meer goed presteren. Inderdaad versleten kunnen die blokjes nIet geweest zijn. Juist om deze reden wou ik het zelf opgelost krijgen. ik gebruik tevens altijd een flesje om de ketting te speren en geen spuitbus, juist omdat anders de remmen kunnen vettig worden... Het is als ik me niet vergis het gewoon deore systeem omdat volgens ik opgevangen heb, dit kwasie identiek is aan de XT versie. Enkel een afdekplaatje zou. Ik de xt versie “Chrome” zijn en der zou een extra stelschroef zijn...
Voorlopig remmen ze nog altijd goed. ( vooraan iets beter dan achteraan) .
Plaats reactie