Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen SRAM Eagle N(i)X (waard)

SRAM Eagle N(i)X (waard)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht di 09 jul 2019 07:07
marsellus_2000 Mountainbiker

Berichten: 30
Mijn bike: Trek Procaliber 9.7
Heb sinds begin dit jaar een nieuwe Trek Procaliber 9.7 en ondertussen al een 3000km op de teller (on en off road). Sinds het begin stel ik vast dat de SRAM NX versnellingen die er op staan na 500-750km opnieuw moet afgeregeld worden. Met mijn vorige MTB van 800€ en Shimano XT erop heb ik daar bijna nooit last van gehad. Fiets wordt goed onderhouden na elke rit (ketting reinigen etc).
Wilde graag even weten of dit normaal is, wat zijn jullie ervaringen? Is er iets waar ik op zou kunnen letten om dit te vermijden? Zou dit beter zijn bij een hogere versie (X01 bv)?

Bericht di 09 jul 2019 09:40
[DHB]KweNi Mountainbiker

Berichten: 38
Mijn bike: Giant Fathom 29ER 2 LTD

Ik heb tot nu toe een 1500km met mijn NX groep en heb er nog geen problemen mee gehad.

Bericht di 09 jul 2019 10:31
Boebbel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 363
Mijn bike: Canyon Lux 6.0 2019
Ik heb hier al eens gelezen dat een 12-speed lastiger perfect af te regelen is. De afstanden zijn nog een keertje kleiner en het minste verschil zorgt direct voor een verkeerde schakeling.

Zelf nog maar een goeie 600km en ik heb enkel een probleem om op de 11 te houden: op de werkstand geen probleem, maar onderweg wipt die af.

Heb je al met het rood sram plastiekske de derri-cassette afstand bekeken?

Bericht di 09 jul 2019 16:13
theguy Mountainbiker

Berichten: 89
Ik rij met GX Eagle ik moet deze ook vrij veel bijregelen (ook al omdat de derrie soms een tik krijgt door een vallen of zelfs een rots of paal). Ik heb wel de indruk dat dit afregelen gemakkelijk kan op het stuur (gewoon ketting bekijken als deze in lijn ligt). Laatst heb ik deze laten regelen door een specialist (bleek dat de pat iets gebogen was) en deze gebruikte de rode Sram tool niet. De derrie wordt iets dichter gezet om het schakelen te verbeteren en het helpt. Het is wel een hardtail en mogelijk mag je dit niet doen bij een fully. Ook moet de afregeling er al zwaar naast zitten om de verkeerde kroon te liggen met de ketting.

Bericht wo 10 jul 2019 13:59
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1688
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Zelf geen NX, maar wel GX.
Heb nu net nog geen 1000km ermee omdat ik nu wat meer op de race rij.

Nu heb ik sinds vorige rit een klein rateltje gehad dat ik gewoon aan de shifter met 1 klikje heb kunnen verhelpen.

Ik heb me altijd laten vertellen dat bij een nieuwe fiets de kabel zich nog wat moet zetten en het daarom mogelijk is dat ge nog wat moet bijregelen.

Bericht wo 10 jul 2019 23:48
sam2300 Mountainbiker

Berichten: 695
Mijn bike: Granville evo

Bij de 12 speed is de "b tension screw" cruciaal. Ervaringen op internet en bij mezelf leren dat je deze best zo bijregelt dat het rode sram tooltje NIET past. Hierdoor komt het bovenste derrie wieltje dichter tegen de cassette te staan, waardoor de schakelprestaties verbeteren. De grens is natuurlijk dat het wieltje de cassette raakt op de grootste plaat.

Maar 12 speed lijkt inderdaad wel een beetje de voorlopige grens van wat nog ietwat werkbaar is, aangezien de toleranties zo goed als nihil zijn.


Keer terug naar Onderhoud en herstellingen