vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door Boebbel »

Op mijn woon-werk fiets moet ik ruwweg elke twee weken de ketting smeren. Doe ik het niet dan krijg ik gegarandeerd een rumoerige ketting.

Voor de afgelegde afstand van 140km lijkt me dat nogal veel of vergis ik mij? Heel de aandrijving is iets van een 10j oud ondertussen, maar als die al 5000 km heeft, zal het veel zijn.

Nu, vervangen zal de kost niet zijn, zelfs met een lichte upgrade vervang ik crank-ketting-cassette onder de €100. Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen.

Smeren die ik met Squirt of Muc-off wetlube.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door Free_ltd »

Woon-werkverkeer is natuurlijk iets anders, maar ik smeer na elke mtb rit en die verschilt van 30 tot 70km.

5000km met een drivetrain is al behoorlijk. Die ketting is dan toch al eens vervangen, niet? Want normaal gaat een ketting maar een goei 2000km en voor woon-werkverkeer misschien 3000km? Dat weet ik niet.

Dus lijkt me allemaal niet abnormaal.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door kevx »

Met Squirt smeer ik elke rit de ketting.

Voor woon-werk miss olie gebruiken, gaat veel langer mee. Nadeel is dat het meer vuiligheid aantrekt.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door Boebbel »

De intensiteit van een stadsfiets vs een MTB is wel wat anders, daarom dat het mij wat verrast. Al pik ik graag een veldweg mee, de baan is zo saai. O:)

Ik zal wat meer met die wetlube proberen en voor de rest wat sparen voor een fiets met riem. :-k
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door Dickie »

Na 5000km of meer in alle weersomstandigheden mag een woon-werk fiets een nieuwe ketting en tandwielen krijgen.
De rolletjes krijgen wat meer speling naarmate de ouderdom, een goede kruipende en hechtende oliefilm kan dat ratelende effect tegengaan, maar na een aantal kms komt het terug.
Tot de ketting begint te skippen.
Bij mij op de mtb hou ik de ketting een 100km stil, die heeft dan ook al wat kms achter de rug.

Beste ervaring heb ik met Gleitmo 582 wit kettingvet.
Het spul zat vroeger standaard op de nieuwe Sramkettingen, het moet wel goed ingewerkt worden, waarna restolie van de keet goed moet afgeveegd worden. Anders trekt dat plakkerig vet het vuil aan.
Ik heb ook goede resultaten met Finish Line synthetische kettingolie voor extreme omstandigheden.
Beide doen het voor mij beter dan squirt, vooral in natte omstandigheden.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door Boebbel »

Ok, dus ondertussen besteld: cassette, ketting & crank (praktisch goedkoper dan aparte bladen) voor €50. Als die er door zijn, zal ik nog eens piekeren. :bounce:
Gebruikersavatar
ladaribl
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 09 jun 2018 22:49
Rijdt met: Trek 8000(oud) / Stevens Sonora ES DI2(nieuw)

Re: vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Bericht door ladaribl »

Ik smeer enkel mijn ketting tegen het roesten, enkel nadat mijn ketting water heeft gezien.
Dus als de ketting geen water heeft gezien kan je deze ook droogwrijven met een doek (eventueel eerst insmeren).
Teveel vet aan de ketting is mogelijk een schuurpapje creëren.

mvg, David
Plaats reactie