Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

vaak ketting smeren normaal of gewoon versleten?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Boebbel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 304
Mijn bike: Cube LTD Race 27,5 2014 (GT Timberline 1991)
Op mijn woon-werk fiets moet ik ruwweg elke twee weken de ketting smeren. Doe ik het niet dan krijg ik gegarandeerd een rumoerige ketting.

Voor de afgelegde afstand van 140km lijkt me dat nogal veel of vergis ik mij? Heel de aandrijving is iets van een 10j oud ondertussen, maar als die al 5000 km heeft, zal het veel zijn.

Nu, vervangen zal de kost niet zijn, zelfs met een lichte upgrade vervang ik crank-ketting-cassette onder de €100. Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen.

Smeren die ik met Squirt of Muc-off wetlube.

Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1585
Mijn bike: Niner RKT 9 RDO ‘18
Woon-werkverkeer is natuurlijk iets anders, maar ik smeer na elke mtb rit en die verschilt van 30 tot 70km.

5000km met een drivetrain is al behoorlijk. Die ketting is dan toch al eens vervangen, niet? Want normaal gaat een ketting maar een goei 2000km en voor woon-werkverkeer misschien 3000km? Dat weet ik niet.

Dus lijkt me allemaal niet abnormaal.

kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1577
Mijn bike: Bronto Reverend/lynskey Pro/Niner Air9 RDO
Met Squirt smeer ik elke rit de ketting.

Voor woon-werk miss olie gebruiken, gaat veel langer mee. Nadeel is dat het meer vuiligheid aantrekt.

Boebbel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 304
Mijn bike: Cube LTD Race 27,5 2014 (GT Timberline 1991)
De intensiteit van een stadsfiets vs een MTB is wel wat anders, daarom dat het mij wat verrast. Al pik ik graag een veldweg mee, de baan is zo saai. O:)

Ik zal wat meer met die wetlube proberen en voor de rest wat sparen voor een fiets met riem. :-k

Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3946
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Na 5000km of meer in alle weersomstandigheden mag een woon-werk fiets een nieuwe ketting en tandwielen krijgen.
De rolletjes krijgen wat meer speling naarmate de ouderdom, een goede kruipende en hechtende oliefilm kan dat ratelende effect tegengaan, maar na een aantal kms komt het terug.
Tot de ketting begint te skippen.
Bij mij op de mtb hou ik de ketting een 100km stil, die heeft dan ook al wat kms achter de rug.

Beste ervaring heb ik met Gleitmo 582 wit kettingvet.
Het spul zat vroeger standaard op de nieuwe Sramkettingen, het moet wel goed ingewerkt worden, waarna restolie van de keet goed moet afgeveegd worden. Anders trekt dat plakkerig vet het vuil aan.
Ik heb ook goede resultaten met Finish Line synthetische kettingolie voor extreme omstandigheden.
Beide doen het voor mij beter dan squirt, vooral in natte omstandigheden.

Boebbel Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 304
Mijn bike: Cube LTD Race 27,5 2014 (GT Timberline 1991)
Ok, dus ondertussen besteld: cassette, ketting & crank (praktisch goedkoper dan aparte bladen) voor €50. Als die er door zijn, zal ik nog eens piekeren. :bounce:

ladaribl Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4
Mijn bike: Trek(oud) / Stevens(nieuw)
Ik smeer enkel mijn ketting tegen het roesten, enkel nadat mijn ketting water heeft gezien.
Dus als de ketting geen water heeft gezien kan je deze ook droogwrijven met een doek (eventueel eerst insmeren).
Teveel vet aan de ketting is mogelijk een schuurpapje creëren.

mvg, David


Keer terug naar Onderhoud en herstellingen