achterderailleurprobleemke (shimano xt)

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DDB
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2005 11:15
Rijdt met: CUBE LTD1

achterderailleurprobleemke (shimano xt)

Bericht door DDB »

Heb net een mtb (CUBE LTD1) gekocht die per post werd geleverd. Zag er allemaal in orde uit, heb de remmen een klein beetje moeten aanpassen (dit was nog geen probleem), maar na een testtochtje had ik enkele problemen met de achterversnellingen (SHIMANO XT).
Als ik voorraan op het grootste blad sta en achteraan het 2de kleinste, dan verspringt de zwaarte van het trappen (twas donker dus heb niet goed kunnen zien wat er dan effectief allemaal gebeurde). Is dit ook allemaal op te lossen met wat aan die twee vijsjes (waar iedereen op sites etc. over bezig is) te draaien?
Alvast bedankt voor de raad, zou dit tegen het weekend toch opgelost willen zien zodat ik al eens mijn eerste tt kan rijden.
Gebruikersavatar
muddy_
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 13:03
Contacteer:

Bericht door muddy_ »

Als ik het goed begrijp, valt de ketting achteraan op een kleiner tandwiel zonder schakelen?
Misschien is de spanning op de kabel onvoldoende?
schakel op je kleinste tandwiel achteraan, controleer of er voldoende spanning opzit. Deze kan je wat verhogen door het vijsje (waar kabel doorloopt tot in derailleur) wat uit te draaien. Tenzij het een XT 2005 is, dan moet je het indraaien. Controleer meteen ook of je der.wieltjes mooi onder je tandwielen staan. Als dit niet het geval is, kabel los, der. onder wieltje zetten en kabel weer vast.

Nieuwe kabels hebben altijd de neiging wat uit te rekken, daarom best na een tijdje opnieuw afstellen. Daarenboven zijn bij fabrieksfietsen de kabels van de minste kwaliteit (want dat zie je toch niet). Een goeie kabel maakt veel verschil.
Gebruikersavatar
redhat
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: za 27 dec 2003 09:43
Rijdt met: Giant NRS
Contacteer:

Bericht door redhat »

First : blijf a.u.b van die twee vijsjes H en L aan uw derailleur , deze vijsjes bepalen enkel de twee uiterste posities van uw derailleur ( soort van aanslag) , niet de positie van de derailleur ergens tussenin.

Bon : een kleine vraag , het kan toch niet zijn dat uw achterwiel niet goed vaststaat, zo trek je bij het trappen je achterwiel scheef , en kan uw ketting eventueel op een ander tandwiel springen, zeker als je op uwen groten plateau rijdt.

instelling derailleur ( zoekfunctie is soms handig ) : zet uw shifter op 2e grootste versnelling ,
waar de buitenkabel binnenkomt aan uw derailleur is een regelmoer.
met deze regelmoer bepaal je de eigenlijke positie van uw der. en ketting t.o.v uw Kset. zo regelen dat de ketting op het tweede kleinste tandwiel loopt en als je al trappend schakelt naar de hoogste versnelling dat de ketting verspringt naar het kleinste tandwiel, terug op twee en eens opschakelen naar 3de versnelling . zoek met de regelvijs de beste positie voor de 3 standen.
op de meeste shifters heb je ook hier een regelvijs aan de kabeluitgang, je ziet maar welke je neemt, hebben beide zelfde effekt.

bonne chance






8)
Gebruikersavatar
baasje123
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 07 mar 2005 23:25
Rijdt met: Cannondale F2000SL
Contacteer:

Bericht door baasje123 »

Aan beide reacties te horen zitten hier heel wa mecaniekers op die site.
Keep up the good work!!! :wink:
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

muddy_ schreef:Als ik het goed begrijp, valt de ketting achteraan op een kleiner tandwiel zonder schakelen?
Misschien is de spanning op de kabel onvoldoende?
schakel op je kleinste tandwiel achteraan, controleer of er voldoende spanning opzit. Deze kan je wat verhogen door het vijsje (waar kabel doorloopt tot in derailleur) wat uit te draaien. Tenzij het een XT 2005 is, dan moet je het indraaien. Controleer meteen ook of je der.wieltjes mooi onder je tandwielen staan. Als dit niet het geval is, kabel los, der. onder wieltje zetten en kabel weer vast.

Nieuwe kabels hebben altijd de neiging wat uit te rekken, daarom best na een tijdje opnieuw afstellen. Daarenboven zijn bij fabrieksfietsen de kabels van de minste kwaliteit (want dat zie je toch niet). Een goeie kabel maakt veel verschil.
Ik heb pas een nieuwe ketting gestoken en nu schakelt mijn achterderailleur, wanneer ik kracht zet, automatisch naar de grootste versnelling. Zou dit aan de spanning van de kabel kunnen liggen? Is bovenstaande uitleg hiervoor een oplossing? (heb shimy LX)
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Heb je bij het vervangen van de ketting ook de cassette vervangen? Normaal gezien moet je alles in één keer vervangen ofwel moet je met twee kettingen werken die je om de 200 km wisselt. (werkt perfect bij mij)
Wat je al kan doen : Voel eens of je cassette niet te veel spel heeft.
Kijk of de derrailleur nog goed gemonteerd staat op het frame. Haal de ketting er even af. Hij moet dan vlot naar voren en naar achteren kunnen bewegen. Neem hem bij het onderste wieltje vast en beweeg hem naar links en rechts; hij mag dan weinig bewegen in die richting.
Hoe lang is het geleden dat je de kabel en de huls hebt vervangen? Dit gebeurt bij mij om de 500 km om problemen te voorkomen.

Succes!
Plaats reactie