Fatbike tubeless krijgen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Ik weet dat er een onderwerp loopt ivm tubeless, maar ik denk dat fatbike banden wel een apart onderwerp verdienen.

Nadat onze vriend Google volgend onderwerp liet zien van de Nederlandse collega's: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=133341" onclick="window.open(this.href);return false;

Had ik toch wel vragen over dat velglint. 245 gram! Ik heb even een gelijkaardige hoeveelheid duct tape nagemeten: 17 gram. Als mijn velglint effectief zoveel weegt, overweeg ik ernstig om ipv dat lint een rondje tape binnenste buiten te plakken en dat met een dubbele laag tape beiderzijds vast te plakken (geeft een overlap van 3cm, velg 8cm) ipv dat lint met 2 parallelle stroken vast te plakken. Dat is 85 gram ipv 279 gram. Ik heb op Youtube filmpjes gezien dat dit gedaan wordt, maar is het ook een strak plan? Ter hoogte van de uitsparingen in de velg is dat dus 5 lagen duct tape. (ik heb nog niet vanbinnen gekeken).

Hierna ben ik van plan nog een nachtje de binnenband er weer op te leggen. Bij mijn 29er was dat ook een goed idee.

Zijn er nog tips om de band te doen "zetten" op de velg? Dat met die vuilzak zie ik niet zitten. Mocht het mogelijk zijn om de buitenband aan één kant op de velgrand te laten en zo de binnenband eruit te wurmen, denk ik dat het al veel makkelijker zal zijn, weet niet of dit zal lukken.

Voor de zekerheid een overdosis latex er best in, neem ik aan. 120ml per band, OK? (4 inch)

Nog opmerkingen?
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Ook zeer interessant: http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbik ... on-update/" onclick="window.open(this.href);return false;

Intussen ligt mijn voorwiel tubeless. Mijn Jumbo Jim's bleven niet aan één kant in de bead zitten, 't was dus alles of niets.

Velglint was over de hele breedte van de velg, dus heb ik moeten verwijderen, straks eens wegen, maar is zeker geen 245 gram. Dus lijntje duct tape naar de buitenkant, overplakt met 2x2 lagen (links-rechts), nachtje laten slapen met binnenband, eerst een droge opstelling deze ochtend. Slecht nieuws: lekjes aan de spaken. 't Was aan een tempo dat ik dacht: we zien wel... 150ml Joe's Eco Sealant erin gepoeft door de band even op te lichten (ik krijg dat dus echt niet deftig door de ventielkern, de grotere deeltjes blijven altijd achter. Opgepompt, uiteraard weer gesis, band eens rondgedraaid en dan Stan's dans, gesis stopte meteen. Nu een half uurtje geleden, blijft precies op druk. Deze ochtend nog eens een paar uur op de emmer laten rusten en schudden.

Enorm merkwaardig is dat bij zowel de droge als de natte opstelling, ik geen enkele knal gehoord heb.

Nog niet te vroeg juichen, maar als je ziet hoe moeilijk het destijds ging met mijn 29" 2,2" banden, ben ik enorm verrast hoe makkelijk dit eigenlijk ging...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door kevx »

Als uw velg lucht verliest aan de spaken zou ik deftige tubeless tape gebruiken ipv plakband........

Als het met latex opeens niet meer sist wil het zeggen dat er latex onder uw plakband is geraakt. Kwestie van tijd dat die volledig lost en daar sta je dan.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Ik moest nog niet eens rijden... Plakband is ook gezwollen en als een chicklet ontploft doorheen de uitsparingen van de velg... :(

Ik heb meteen de Tesa 4289 besteld, zou hetzelfde zijn als die tubeless tape. Want échte tubeless tape, vind je bij mijn weten niet groter als 25mm. Mijn velg is 80mm...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door kevx »

https://www.bike24.com/p2227438.html?q=Tubeless%20tape" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

(o) Merci!
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Zoals gezegd: de tesa tape was reeds besteld. Het als dusdanig verkochte tubeless tape nog niet... Dus vandaag toegekomen.

Goh, eerlijk gezegd: het enige voordeel dat ik zie aan die tubeless tape is dat het de juiste dikte heeft, zodat je genoeg hebt aan één strook. Die Tesa 4289 ziet er exact hetzelfde uit als de Yellow Tape van Stan's, misschien een licht kleurverschil. Het voelt ook hetzelfde aan: plakt even hard, scheurt niet makkelijk, plooit even makkelijk, maakt hetzelfde geluid als je het afrolt,... Afin, ik zie geen verschil, buiten het feit dat je voor Stan's 25x meer betaalt. Ik heb dan ook een rolletje meebesteld van 25mm voor mijn 29er, die staat wel al tubeless maar ooit moet dat toch herdaan worden en ik denk ook aan een tweede wielsetje.

Afbeelding

Het rolletje van 50mm heb ik dan gebruikt voor de velg van 80mm. Aangezien mijn oranje duct tape op was, heb ik mijn velglint van +/-70mm dan maar terug geplaatst, nadat ik aan elke kant een centimetertje afgedaan had. Dat gaf nog ruim een extra centimeter aan elke kant dat verder dan de uitsparingen reikte. Ik heb dan geprobeerd direct aan elke kant een laag tape te leggen, maar dat trok telkens scheef met plooien in het midden, dat leek mij geen goede situatie, want plooien, daar kruipt latex onder. Dit kwam ook een beetje omdat de hechting van de tape op het canvas van het velglint niet schitterend was en los schoot. Alles er terug uit van tape (aan €12 de rol van 66m kijk je niet op een metertje) en één laag centraal gelegd over het velglint (dat bleef wel zitten) en dan twee lagen, één aan elke kant met een centimeter of tien overlap. Binnenband opgestoken aan 2 bar en intussen een peksken gaan eten. Nadien tubeless ventiel erin, droog opgepompt en enkel een beetje drukverlies aan de velgranden. 150ml sealant erin, opgepomp tot 1,9 bar, 5-tal keer rondgedraaid, Stan's dansje en het sissen stopte. Dan tussen twee patiënten in telkens opschudden en wisselend op de zijkant van een emmer. Nog eenmaal bijgepompt na een uurtje en intussen al een 5-tal uur op dezelfde druk (1,9). Ik vraag me af wat ik nu het beste doe: ik ben van plan op een lagere druk te rijden, maar laat ik deze druk nog bewust een beetje hoog zodat de poriën wijd open staan en sneller dichtslibben met de sealant, of laat ik het geheel beter direct af?
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Achterwiel was trickier... Niet alleen pakte de band niet makkelijk op de velgrand (veel zeepsop en ermee "basketten") bij de droge opstelling, er was duidelijk lucht aan het ontsnappen bij de naad van de velg. Dit is dus waarom ik de band eerst droog uitprobeer: anders is het latex kuisen... Heb daar dus iets meer tape tegen het metaal geplakt. Dan van de eerste keer de latex erin (enige plaats die lekte, raar, want de band pakte minder goed dan de voorband die wel even lekte) en weer oppompen. Dit ging van de eerste poging, bijzonder raar...

Schudden etc etc... Blijft nu al een uurtje op dezelfde druk. [-o<
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Christ D. »

Ik gebruikte deze met veel succes. De gewichtwinst(verlies) was duidelijk te merken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

In de link die ik postte gebruikten ze dat ook. Blijkbaar is er duct tape en duct tape. De mijne was van brol.com...
Plaats reactie