Derailleur-winter

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Derailleur-winter

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Een probleem dat ik in het verleden nog al voorhad, maar vorige week wel langer duurde dan gedacht.
Schakelen tijdens de eerste 10-15 km van een toertocht. Fiets had dit keer op het rek gestaan, dus vrieskou, thuis staat hij in de garage, dus ook redelijk fris.

Een beetje extra olie helpt niet vermoed ik, zal eerder stollen en bevriezen? Of helpt een olie die tegen die temperaturen kan om dit te vermijden? Kunnen moeilijk met een haardroger bij het vertrekken eerst alles op opwarmen of er op urineren, niet?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Derailleur-winter

Bericht door TaurineR »

Heb hetzelfde: wel enkel met schakelen naar een grotere versnelling, daar moet de veer in de derailleur het boeltje verzetten.
Bij terugschakelen is alles ok..
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Derailleur-winter

Bericht door KUBA »

Een derrie in goede en droge staat zou hier geen last mogen van hebben.
Mssch zit er water in uw kabels? , of zijn de kabels aan vervanging/reiniging toe?
Als ik weet dat het een vriesrit wordt en we water zullen zien gaat er wel wat teflon spray over de derriescharnieren , werkt perfect tegen het bevriezen.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Derailleur-winter

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Vorige maand nog een groot onderhoud gehad waarbij alles is nagekeken...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Derailleur-winter

Bericht door Free_ltd »

Zelf nog niet voor gehad en rij zelfs door heel veel modder en kuis niet altijd. Enkel goed afspuiten let tuinslang en dan een dag laten drogen en overal olie op. Fiets staat ook altijd in niet verwarmde garage.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Derailleur-winter

Bericht door kevx »

Ik zou toch uw geinen es nakijken... Of hebben ze bij het onderhoud ook de kabels vervangen?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Derailleur-winter

Bericht door Mister No Chaïn »

kevx schreef:Ik zou toch uw geinen es nakijken... Of hebben ze bij het onderhoud ook de kabels vervangen?
+1, als bij het onderhoud de gainen niet vervangen zijn dan weet je al meteen waar het probleem ligt.
Vanaf zaterdag geven ze terug positieve temperaturen dus je probleem is dan ook opgelost :P
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Derailleur-winter

Bericht door waarnaartoe »

Ik zet bij vriesweer 's avonds mijn fiets binnen (verwarmd) voor de dag nadien te fietsen, ketting loopt soepeler en schakelt beter ook.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Derailleur-winter

Bericht door TaurineR »

TaurineR schreef:Heb hetzelfde: wel enkel met schakelen naar een grotere versnelling, daar moet de veer in de derailleur het boeltje verzetten.
Bij terugschakelen is alles ok..
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij de vervanging van de kabel en gaine deze wel lichtjes ingevet hebt, er kan nu nog geen vervuiling op zitten.

ik wacht even af als test tot het wat warmer wordt, en dan zie ik wel...
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Derailleur-winter

Bericht door kevx »

TaurineR schreef:
TaurineR schreef:Heb hetzelfde: wel enkel met schakelen naar een grotere versnelling, daar moet de veer in de derailleur het boeltje verzetten.
Bij terugschakelen is alles ok..
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij de vervanging van de kabel en gaine deze wel lichtjes ingevet hebt, er kan nu nog geen vervuiling op zitten.

ik wacht even af als test tot het wat warmer wordt, en dan zie ik wel...
ingevet? Als je het met vet hebt gedaan moet ge nie verder zoeken. Vet dient niet om iets te laten schuiven. Als ik kabels vervang en de gainen niet spuit ik de gainen door met kruipolie...
Plaats reactie