Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door LaurentS »

Ik heb dit weekend mijn Canyon Strive tubeless gemaakt, nadat ik er vele goede verhalen over gehoord had, wou ik het ook eens proberen. Het zijn Sram Roam 40 wielen met Maxxis HR2 en DHR2 EXO TR 2.3" banden. UST velgen en Tubeless Ready banden dus, die allebei zo'n 200 km en een paar maand oud zijn en nog nooit lek mee gereden. Velgen zijn pre-taped vanuit de fabriek en randen zijn niet beschadigd, achteraan wel een kleine slag in (" onclick="window.open(this.href);return false;).
Gemonteerd met 60 ml Stan's Notubes sealant, voor en achter en tubeless ventielen (deze lijken er zeer sterk op: http://www.bike-discount.de/en/buy/sram ... 8mm-215119" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook de band goed laten ronddraaien, inclusief zijkanten om sealant te verspreiden.

De banden hebben duidelijk 'pop' gezegd bij het oppompen en er komt ook geen lucht uit de banden (geen gaten in de band of luchtverlies rand velg/band). Echter heb gaat de achterband op één nacht van 4 bar naar 2.1 bar (of op 3 uur van 2 bar naar 1.2 bar, beide getest). De voorband gaat op één nacht van 2 bar naar 1.3 bar. Dat lijkt mij niet ok, of dat is toch alleszins niet wat ik verwacht qua resultaat. Het minimum dat ik verwacht, is dat de band zo goed als dezelfde druk heeft aan het begin van een rit als aan het einde.
Ik heb er overigens nog niet mee gereden, dit is een stilstaande 'garagetest'.

De achterste tubeless valve heb ik heel hard moeten vastdraaien, anders hoorde ik gewoon lucht ontsnappen, vooraan veel minder vast moeten doen. Het voorste ventiel zat overigens bij de fiets geleverd, de achterste heeft Canyon mij nagestuurd, foutje van hen, zat maar één bij de fiets. Ik heb enkel de achterste getest met zeepsop (http://www.pinkbike.com/photo/13096185/" onclick="window.open(this.href);return false;), daar kwamen vrij veel bubbels uit de spaken als de tubeless valve op een normaal niveau vastzit.

Dit lijkt mij niet normaal, hoe kan ik het oplossen en waardoor wordt dit veroorzaakt?
1) slagje in het wiel achteraan (" onclick="window.open(this.href);return false;)
2) tape niet goed gemonteerd vanuit de fabriek
3) tubeless ventielen

Bedankt voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door LaurentS op di 26 jan 2016 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door Mister No Chaïn »

Bubbels uit de spaken is compleet abnormaal. Met zeepsop moet je altijd wel kunnen achterhalen van waar de lucht komt, zeker als de band op 1 nacht zoveel druk verliest.
Ik zou dus starten met het velglint.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door Reflex »

Lekkages bij de spaken of ventiel zijn duidelijk niet normaal. Als de spaakgaten echt volledig dicht zijn gemaakt vanuit de fabriek dan komt alles via het ventiel in de tussenruimte van de spaaknippels. Je ventielen sluiten dus niet goed af. Goed met de duim aan de binnenkant van het ventiel drukken (het rubber) en vastdraaien. Maar zo te lezen zijn het gewoon verkeerde ventielen. Ik zou de stans ventielen halen, die hebben een wat zachter rubber en sluiten altijd goed af.

Als de lekkage uit de band komt dan komt het doordat je de binnenkant van je banden vermoedelijk niet hebt ontvet plus nog eens wat te weinig vloeistof erin hebt gedaan. 60ml bij zulke brede banden die nog nooit tubeless zijn gelegd is wat weinig.

Dus, check je ventielen en als dit he tniet is ontvet je de banden goed. Doe er dan minimaal 90ml in en werk de latex goed in. Dus wiel rondom schudden en een uurtje op 1 zijkant laten liggen (op een emmer bijv). Daarna weer schudden en de andere kant doen. Na enkele keren moet alles goed dicht zijn.
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door LaurentS »

Thx voor de tips! Dit weekend eens proberen, nu kan jammer genoeg niet. Moest het dan nog niet lukken, laat ik Canyon het oplossen ;) De fiets moet toch binnen voor vervanging van de defecte shapeshifter en ik heb niet veel zin om zelf (en op eigen kosten) ander velglint te gaan plakken. De wielen zouden tubeless ready moeten zijn, zo worden ze geadverteerd, dus dan moet dat ook in orde zijn vind ik.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door Dickie »

Gewoon eens gaan bollen. Tubeless leggen is niet hetzelfde als een binnenband steken :wink:
Na dat eerste ritje gaat de dichting vanzelf verbeteren. De vloeistof moet even wat tijd en dito gebruik gegund worden om zijn werking goed te ontplooien.

Als er nog wat lucht ontsnapt via de ventielen, dan schud ik meestal even het wiel met het ventiel onderaan, draai het dan snel met ventiel boven en het 'sissen' stopt meteen.
Dat is een courant lek.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door aresius »

LaurentS schreef:...Ik heb er overigens nog niet mee gereden, dit is een stilstaande 'garagetest'...
Zoals Dickie al zei, gewoon wat gaan rijden, dan wordt de latex het beste verdeeld in de band.
Of eens een half uur aan je wiel blijven draaien ... maar een kort ritje zal leuker zijn.

Maar is 60ml voldoende? dat zijn toch redelijk dikke banden.
Ik doe meestal iets van een 150ml in een band. (HR2 2.3)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door Dickie »

Ik doe in mijn 29ers altijd 5 spuiten van 20ml.
De slag in uw wiel kan ook aan de band liggen.
Filmke dus beter met de velg als hoofdacteur :wink: .
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door De Wreter »

LaurentS schreef:UST velgen en Tubeless Ready banden dus, die allebei zo'n 200 km en een paar maand oud zijn en nog nooit lek mee gereden. Velgen zijn pre-taped vanuit de fabriek en randen zijn niet beschadigd, achteraan wel een kleine slag in
Allé, ge hebt dus tubeless ready wielen, geen UST wielen.
LaurentS
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 11 jun 2015 13:47

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door LaurentS »

Dit weekend zal ik er nog 30ml aan toevoegen, dan zit ik op 90ml, dat zou voldoende moeten zijn. Nadien goed schudden en paar uur op beide kanten laten liggen op een emmer, vervolgens een rondje gaan fietsen.
Hopelijk is het daarmee opgelost.
De Wreter schreef:
LaurentS schreef:UST velgen en Tubeless Ready banden dus, die allebei zo'n 200 km en een paar maand oud zijn en nog nooit lek mee gereden. Velgen zijn pre-taped vanuit de fabriek en randen zijn niet beschadigd, achteraan wel een kleine slag in
Allé, ge hebt dus tubeless ready wielen, geen UST wielen.
Nee, UST wielen.
Zie specificaties van de Sram site: 'UST tubeless' (https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... -40-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik heb tubeless ready banden, dat wel.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Bericht door Reflex »

De Wreter schreef:
LaurentS schreef:UST velgen en Tubeless Ready banden dus, die allebei zo'n 200 km en een paar maand oud zijn en nog nooit lek mee gereden. Velgen zijn pre-taped vanuit de fabriek en randen zijn niet beschadigd, achteraan wel een kleine slag in
Allé, ge hebt dus tubeless ready wielen, geen UST wielen.
UST wil niet zeggen dat de velg geen gaten mag bevatten. UST zegt enkel dat de velgrand (lip waar band in haakt) en velg zijn aangepast om optimaal te kunnen rijden met de tubeless banden. Het enige wat het UST protocol voorschrijft is dat het velgbed dicht gemaakt dient te worden met tape, plastic of helemaal geen gaten maken.
Plaats reactie