cube met xt schijremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
giantcross
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 15:52

cube met xt schijremmen

Bericht door giantcross »

Heb een cube reaction 29er en begin hem stillaan beu te worden. Het is mijn eerste mtb met schijfremmen en heb er al dik spijt van. Er staan xt remmen op. Ik steek nieuwe remblokken en alles is perfect, de remmen bijten en kan met gemak het achterwiel blokkeren. Ik zet de fiets 2 weken in de garage zonder hem te poetsen en geen spuitbus in de buurt gekomen. Na die 2 weken maken de remmen lawaai en pakken ze van geen meter. Het geluid komt uit de dikke buis van het frame. Een claxon van een auto is er niks tegen. Als ik de remmen natspuit dan pakken ze bijna perfect en krijsen ze niet meer.
De klauwen zijn droog en remhendel voelt hard aan. (Bij lucht zou hij sponzig aanvoelen)
Dure hobby om de 2 weken blokken steken. Heb al originele gesinterde blokken van Shimano geprobeerd en goedkope zachte blokjes. Telkens ongeveer 2 x rijden goed.
Iemand raad?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door _alain_ »

Staat de fiets in de verwarmingskelder?
giantcross
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 15:52

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door giantcross »

Neen , gewoon in een onverwarmde garage in de tuin.

Ik denk dat de remmen niet zouden krijsen dat ze dan wel goed pakken. Als ik er water over giet dan krijsen ze even niet en pakken ze wel goed. (1 minuut)
Zijn er nog die op cube reaction 29er 17inch rijden en wel tevreden zijn van de xt remmen?
Zou het aan de schijf kunnen liggen? Het is trouwens zowel voor als achter.
Iemand nog een versleten centerlock schijf liggen om is te proberen?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door Mister No Chaïn »

Op mijn fiets voor naar het werk te rijden staan SLX remmen. Tijdens mijn vakantie heeft die fiets 2 weken stilgestaan, de eerste dag dat ik hem terug vastpakte had ik amper remkracht, ik rij s'morgens enkele trapjes af wanneer ik langs het huis passeer en stak bijna in het decor. Eigenaardig probleem!
Piepen deed hij ook wel wat maar niet echt extreem, de echte remkracht kwam vanzelf terug na een dag of 2.

Ga eens terug waar je hem gekocht heb, vraag is of zij niet nog een schijf hebben liggen zodat je dat is kan proberen. Schuur je blokken dan ook eerst eens op!
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door tek-zotic »

nieuwe blokjes goed ingeremd?
dat remmen krijsen, wil niet perse zeggen dat ze niet remmen. Mijn heb al 2 sets remmen (formula) gehad die krijsten als een jong varken dat gecastreerd werd maar die hielden een tank tegen

anyway: ik rijd nog steeds met de zelfde blokken in mijn xt's als in het begin van het jaar vooraan, achteraan heb ik ze na een zeiknatte ardennen marathon van 125km paar maand geleden moeten vervangen, maar dat was normale slijtage :)
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door PhilippeBiker »

Best ook je remschijven reiningen met brake cleaner (van autohandel is ook goed) en het krijsen zal snel weg zijn. Best na een rit.
Maar idd inremmen van remblokken is ook belangrijk.
Melkdjefer
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:52
Rijdt met: Giant Talon

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door Melkdjefer »

Ik ken ook het probleem van krijsende remmen. Maar mijn fiets is nog nieuw. Ik dacht dat deze toch nog even ingeremd moesten worden. Het geluid is afkomstig van mijn kader als ik achteraan goed doorrem.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn achter remklauw een lek had en dat er remvloeistof over de blokken en de schijf zijn gelopen. Heb deze wel ontvet maar misschien niet voldoende.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door prideandglory1891 »

Melkdjefer schreef:Ik ken ook het probleem van krijsende remmen. Maar mijn fiets is nog nieuw. Ik dacht dat deze toch nog even ingeremd moesten worden. Het geluid is afkomstig van mijn kader als ik achteraan goed doorrem.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn achter remklauw een lek had en dat er remvloeistof over de blokken en de schijf zijn gelopen. Heb deze wel ontvet maar misschien niet voldoende.
Uw blokken zijn voor de vuilbak.
De rest goed ontvetten, nieuwe blokjes er in en inremmen.
giantcross
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 15:52

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door giantcross »

Denk de oorzaak gevonden te hebben. Heb deze nacht een colsonbandje rond het stuur en remhendel gedaan zodat er druk op de remmen blijft staan. Nu hing er na 24 uur een kleine druppel remolie aan de remklauw. Dus denk dat ze zeer minimaal lekken. Dat verklaart het deftig remmen bij nieuwe remblokken en na 14 dagen stil te staan zijn ze naar de kloten doordat er een beetje remolie intrekt.
Kunnen de remzuiger gaan lekken door stil te staan? Met de fiets is bijna niet gereden en is ongeveer 2 jaar oud.
Bestaat er een revisieset voor de xt remklauwen ?
Melkdjefer
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:52
Rijdt met: Giant Talon

Re: cube met xt schijremmen

Bericht door Melkdjefer »

prideandglory1891 schreef:
Melkdjefer schreef:Ik ken ook het probleem van krijsende remmen. Maar mijn fiets is nog nieuw. Ik dacht dat deze toch nog even ingeremd moesten worden. Het geluid is afkomstig van mijn kader als ik achteraan goed doorrem.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn achter remklauw een lek had en dat er remvloeistof over de blokken en de schijf zijn gelopen. Heb deze wel ontvet maar misschien niet voldoende.
Uw blokken zijn voor de vuilbak.
De rest goed ontvetten, nieuwe blokjes er in en inremmen.
Ik zal de blokjes er eens uit halen en kijken. Want de remklauw is in garantie vervangen, maar denk niet dat de blokjes vervangen geweest zijn. En dan zal dat wel de reden zijn. De schijf was ook volledig vettig en met vuile lijnen.
Plaats reactie