Bedankt Alain voor de info te delen, hier mee kom ik al een heel eind verder._alain_ schreef:2 schroeven losdraaien,
lowers afnemen
lowers schoonmaken
seals invetten
lowers 1/3 opschuiven
olie indoen
lowers helemaal inschuiven
2 schroeven vastdraaien.
Kleine beurt gedaan, tijd: 10min. (eerste keer duurt wel iets langer)
" onclick="window.open(this.href);return false;
En ik geef als tip mee, doe dit elke 25 a 30h rijden.
Kost je een paar euro aan olie en vet per jaar, maar je vork blijft werken als nieuw.
Ik doe dit zelfs voor en na een weekje vakantie in de bergen.
SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- liebherr 914
- Mountainbiker
- Berichten: 498
- Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
- Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Bericht door liebherr 914 »
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
misschien zit ik er naast, maar is het niet zo dat je na een lange rustperiode de vork een nachtje onderste boven moet zetten zodat de sponsjes (ben ik niet zeker van de benaming) terug geolied zijn?
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
er zijn nog mensen die hetzelfde voor hebben gehad, lees maar onder bovenstaande link
er zijn nog mensen die hetzelfde voor hebben gehad, lees maar onder bovenstaande link
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Support van SABMA/Fox is over het algemeen super, die van SRAM/Rockshox eerder tegengesteld....
Een SID is niet zo heel simpel uiteen te halen (holle poten).
Fout bij Cyclon steken is kort door de bocht. Probleem is dat product bloot op de poot en in de poot aan de seal in contact staan waardoor vuil naar binnen komt, daar achter blijft en de nodige schade aanricht.
Een SID is niet zo heel simpel uiteen te halen (holle poten).
Fout bij Cyclon steken is kort door de bocht. Probleem is dat product bloot op de poot en in de poot aan de seal in contact staan waardoor vuil naar binnen komt, daar achter blijft en de nodige schade aanricht.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 277
- Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
- Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Ik heb hier nu al zoveel gelezen. Sommige zeggen alleen met brunox anderen zeggen alles behalve brunox. Is er een middel dat je mag gebruiken voor je vorkpoten of moet je er gewoon afblijven en om de 50 h onderhoud op uitvoeren?madskatingcow schreef:Kijk is aan, allebei Brunox
Brunox lost alle vet op en spoelt het weg, punt. Dit is al verschillende malen vermeld in de Duitse magazines.
2x duchtig Brunox kan al voldoende zijn.
Ik was mijn vork met Dreft, soms nadien stukje keukenrol met FOX vorkolie om de vorkbenen in te smeren. Paar keer inveren en overtollige olie afvegen.
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Ik doe er geen olie aan, gewoon poetsen en droogwrijven (zeker niet met compressor).
Wil je toch wat smering langs boven doen, gebruik dan een spuit met vorkolie (dezelfde als intern gebruik),
trek de dust seal (bovenste rubber ring) wat open en laat dat vollopen met olie (rondom gaan)
dan pomp je enkele keren je vork in en wrijf je overtollige olie af van je binnenpoten.
Maar als je regelmatig onderhoud doet, en tussendoor je vork ook nog eens op zijn kop zet dan is het vorige niet noodzakelijk.
Let wel op, dit geldt enkel bij vorken met een foamring onder het dustseal.
Vorken met 2 rubberen afdichtingen hoef je niet op hun kop te zetten, onderhoud veranderd niet.
Kijk daarvoor in de manual wat er in jouw vork zit.
Wil je toch wat smering langs boven doen, gebruik dan een spuit met vorkolie (dezelfde als intern gebruik),
trek de dust seal (bovenste rubber ring) wat open en laat dat vollopen met olie (rondom gaan)
dan pomp je enkele keren je vork in en wrijf je overtollige olie af van je binnenpoten.
Maar als je regelmatig onderhoud doet, en tussendoor je vork ook nog eens op zijn kop zet dan is het vorige niet noodzakelijk.
Let wel op, dit geldt enkel bij vorken met een foamring onder het dustseal.
Vorken met 2 rubberen afdichtingen hoef je niet op hun kop te zetten, onderhoud veranderd niet.
Kijk daarvoor in de manual wat er in jouw vork zit.
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 8 zie je de foamring
Op pagina 8 zie je de foamring
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
Kent er iemand een site waar je die rockshock vorkolie kan bestellen?
Op alle door mij gekende site's vind ik hem niet.
In dat filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de onderste vorkpoten
te onderhouden, wordt gezegd dat je de vork "iets boven horizontaal" moet
zetten om er niewe olie in te doen. Als de vork gedemonteerd is, is dat
geen probleem. Maar als je de vork moet demonteren gaat het toch
langer duren dan 10min om dat onderhoud te doen? En met de vork nog
gemonteerd lijkt het mij niet zo simpel om ze in die positie te krijgen?
Hoe doen jullie dat dan?
Op alle door mij gekende site's vind ik hem niet.
In dat filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de onderste vorkpoten
te onderhouden, wordt gezegd dat je de vork "iets boven horizontaal" moet
zetten om er niewe olie in te doen. Als de vork gedemonteerd is, is dat
geen probleem. Maar als je de vork moet demonteren gaat het toch
langer duren dan 10min om dat onderhoud te doen? En met de vork nog
gemonteerd lijkt het mij niet zo simpel om ze in die positie te krijgen?
Hoe doen jullie dat dan?
Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?
http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... =name_desc" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan de fiets ook op zijn kop zetten om olie in de onderpoten bij te vullen.
Je kan de fiets ook op zijn kop zetten om olie in de onderpoten bij te vullen.