fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
dfuse
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 mei 2013 21:21

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door dfuse »

Voor de duidelijkheid, dit is wat ik bedoel met de vork te freezen: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -machining" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook even opgezocht ivm de crown race te snijden, blijkbaar niet zo uncommon maar sommigen denken toch dat het nadelig is. Een headset die zo al komt zou erop voorzien zijn dat de crown race dan ook uitzet, wegens de cut. Terwijl een headset waarbij de crown race ononderbroken is erop voorzien (qua precisie dan) is dat de crown race dezelfde diameter blijft behouden. Ik zou het wel willen proberen , kost toch niet zoveel, maar ik heb enkel een onnozel klein ijzerzaagje, ik denk niet dat je daarmee door een crown race geraakt. Is dat geen gehard staal ofzo? Lees toch dat je best een dremel + diamanten zaagje gebruikt.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door _alain_ »

Gewone ijzerzaag voldoet, dremel is enkel wat sneller.
dfuse
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 mei 2013 21:21

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door dfuse »

Misschien probeer ik toch eerst te verhitten en dan erover te krijgen, ik heb zo'n hittepistool liggen om roofing af te krijgen etc.
dfuse
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 mei 2013 21:21

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door dfuse »

Toch maar gezaagd, ging gemakkelijk:
http://postimg.org/image/ej33uk8fj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Benieuwd of ik er veel last van ga hebben, zoja is het in ieder geval gemakkelijk te vervangen. Ik heb het goed ingevet tegen het mogelijk kraken later maar bij een freeride bike let je daar wat minder op als tijdens een rustigere xc rit :)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door eL Tee »

Zoals ik reeds zei, een paar honderd graden opwarmen, en dit best niet met een rechtstreekse vlam (chalumeau) om de coating of anodisatie niet te verbranden.

Of met een dremel en daarop een fijn schijfje op een plaats doorslijpen.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door Japie carbon »

Die ring doorzagen is geen enkel probleem. Heel veel merken leveren het inmiddels al zo.

En nooit meer bij die zaak komen waar ze je vork willen frezen, dat is echt de grootste onzin!!
dfuse
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 mei 2013 21:21

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door dfuse »

Zo'n onzin is dat toch niet? Zelfs op de website van Park Tools raden ze dat aan. Veel vorken komen ook al voorgefreesd.
Een bevriende fietsenmaker had me inderdaad ook aangeraden om door te zagen, ben blij dat ik het gedaan heb, weer iets minder waarvoor ik naar een fietsenmaker moet!
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door Bobbie »

Een gelakte vork of kader frezen is absoluut geen onzin. Hierdoor voorkom je dat het balhoofd schuin gaat zitten en makkelijk inloopt.

Jou type vork willen frezen is belachelijk.

Als je geen tool in het bezit hebt kan je altijd een pvc buis gebruiken om de baseplate te monteren. Doorzagen geeft in de meeste gevallen geen probleem. Maar bij een slecht afgestelde kopserie kan dit snel spelling veroorzaken.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door De Wreter »

dfuse schreef:Afbeelding

Nog een poging om de image te posten.

Edit: zucht werkt niet..staat hier: http://postimg.org/image/iwbzskvav/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een perfect normale situatie. Nu had je de ring gewoon moeten doorkloppen tot onder. Maar als het kan met een doorgezaagde ring is het natuurlijk eens zo goed en veel gemakkelijker als je wil wisselen van vork. Maar had je nu echt alle nodige materialen gehad om aan je fiets te werken dan had je de oorspronkelijke vraag nooit moeten stellen.
kloefie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2

Re: fietswinkel die 1.5" stuurpen kan freezen gezocht

Bericht door kloefie »

+1
Plaats reactie