9speed en 10speed combineerbaar?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
govaert
Mountainbiker
Berichten: 512
Lid geworden op: za 12 apr 2008 21:08
Rijdt met: canyon gc al 29 9.9

Bericht door govaert »

In geheel die blog staat er niks over compatibiliteit tussen 9 en 10 speed.[-X Ze vergelijken enkel sram en shimano 10sp. Ook wordt er gezegd dat de 10sp shifters van op de weg niet compatibel is met de 10sp van mtb!
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Enig info om de zaken te vergelijken.

SRAM 9V was 35mm kabeltrek.
SRAM 10V is 30mm
Shimano 10V = 35
Shimano 9V = 22

Dus een Shimano 10V trigger zou misschien kunnen op een oude SRAM 9V om 10V te rijden.
Alhoewel de verhoudingen in het midden nt 100% gelijk zijn, hebben verschillende het al getest het werkt !!

Der zijn andere opties maar dit is de meest zinnige.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Bericht door uncle sam »

Ik heb zopas een xtr 28/40 10sp crank gestoken, icm met 9sp x0 derailleurs en twisters, 11/34 casette, en niet onbelangrijk met 9sp ketting. Werkt perfect en alle 18 versnellingen zijn bruikbaar. Nergens geen gesleep.
radicalbiker
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: wo 28 jul 2010 22:21
Rijdt met: Speci stumpjumper comp en Kuota kurraro asfaltjanetten fiets

Bericht door radicalbiker »

govaert schreef:
In geheel die blog staat er niks over compatibiliteit tussen 9 en 10 speed.[-X Ze vergelijken enkel sram en shimano 10sp. Ook wordt er gezegd dat de 10sp shifters van op de weg niet compatibel is met de 10sp van mtb!

SHIMANO Dyna-Sys. Shimano revamped all the key parts of their 10-speed Dyna-Sys drivetrain. They have created cassettes, front and rear derailleurs, shifters, chains and cranks that are unique and essential to the operation of the system.
The rear derailleur got a more direct cable routing (like SRAM), their shifter actuation ratio got tighter (like SRAM), their cranks got redesigned chainrings (like SRAM), their cassette got a wider range (11-36 like SRAM) and their D-S cranks are available in both 2X10 (D-S XTR only) and 3X10 (like SRAM). They also redesigned their Dyna-Sys specific asymmetrical chain (not like SRAM). The D-S chain got 4 distinctly different outer plates to speed shifting. Their triple cranks got tighter ratios (24-32-42 vs. 22-32-44) and their brand new D-S XTR double is available in multiple combinations (28-40 & 26-38 are options, with 4-bolt 88mm BCD) with ranges like SRAM.


Er staat toch duidelijk dat de shifters en derailleurs een andere ratio hebben en kunnen alzo niet compatibel zijn met de 9 speed. #-o En geloof me het werkt dus inderdaad niet samen. :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

En nog verbaasd zijn ook hé dat het niet werkt als het op internet in een blog al verteld woord en een beetje logisch nadenken dit wel kan bedenken. :lol:

Maar om even een discussie aan te halen. Waarom zou je 10 speed willen? 3x9 geeft je meer dan genoeg opties en het is nog degelijker in de modder. Enigste wat ik kan bedenken is om naar 2x10 te gaan en dus iets lichter te zijn (al zit dat tussen de oren want dat is vaak slechts 40 a 50gram).
Yalta-cruiser
Mountainbiker
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 16:09
Rijdt met: Isaac Impact

Bericht door Yalta-cruiser »

Maar om even een discussie aan te halen. Waarom zou je 10 speed willen? 3x9 geeft je meer dan genoeg opties en het is nog degelijker in de modder. Enigste wat ik kan bedenken is om naar 2x10 te gaan en dus iets lichter te zijn (al zit dat tussen de oren want dat is vaak slechts 40 a 50gram).
Dat klopt, maar als men dat van fabriek af plaatst...
Is het niet eerder wederom marketing?
29" is ook niet nodig, maar er moeten nu eenmaal nieuwe kaders, wielen etc. verkocht worden.. .
En zoals steeds is de mens "greedy" en wil hij toch weer laten zien wat hij heeft, dus waarom zich niet onderscheiden door een 2*10 groep...
Ik ben voorlopig gelukkig met 3*9 en kleine wielen, en dat heeft niet echt met financieën te maken, meer met het feit dat dat voor mij voldoet..
Er kunnen voordelen aan verbonden zijn (mischien iets minder nood aan het verleggen van het voorste blad, en bijgevolge slijtage) maar ik denk dat mijn ouwe XO het nog wel een tijd uithoudt.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Nu is een 29" toch wel iets wat voordelen kan geven voor sommige mensen maar dat zie ik echt totaal niet in de 2 of 3X10 (zelf ook een voorstander voor 26" omdat ik klein ben). Als het van de fabriek af aan erop zit is het uiteraard prima dat je wat meer mogelijkheden hebt maar om nu achteraf te gaan monteren? Slijtage op een 10 speed is juist groter (lees meer gevoelig) dan bij een 9 speed. Nee ook hier prima tevreden over mijn 3x9 XO.
radicalbiker
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: wo 28 jul 2010 22:21
Rijdt met: Speci stumpjumper comp en Kuota kurraro asfaltjanetten fiets

Bericht door radicalbiker »

Reflex schreef:En nog verbaasd zijn ook hé dat het niet werkt als het op internet in een blog al verteld woord en een beetje logisch nadenken dit wel kan bedenken. :lol:
.


Heb die blog wel pas erna gelezen zenne, omdat ik dan ben gaan zoeken op internet waarom het niet werkte. Maar goed da gij logish nadenkt. Gij wist natuurlijk zomaar in ene keer dat da nie werkte terwijl 7 - 8 & 9 speed wel compatibel zijn met elkaar. #-o :roll: Maar goed, gelukkig zijn er altijd mensen die alles op voorhand weten. :lol: :wink:
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Bericht door trainingsbeest »

shimano xtr derries en x0 shifters beiden 10speed werkt perfect

ik rij er al een dik jaar mee
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

radicalbiker schreef:
Reflex schreef:En nog verbaasd zijn ook hé dat het niet werkt als het op internet in een blog al verteld woord en een beetje logisch nadenken dit wel kan bedenken. :lol:
.


Heb die blog wel pas erna gelezen zenne, omdat ik dan ben gaan zoeken op internet waarom het niet werkte. Maar goed da gij logish nadenkt. Gij wist natuurlijk zomaar in ene keer dat da nie werkte terwijl 7 - 8 & 9 speed wel compatibel zijn met elkaar. #-o :roll: Maar goed, gelukkig zijn er altijd mensen die alles op voorhand weten. :lol: :wink:
Tuurlijk een 5 speed shifter werkt op een 9 speed systeem.... #-o

Zonder aanpassing is het toch logisch dat het niet past als je shifter maar 9 standen heeft en geen 10.
Plaats reactie