Platrijden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
BinaryX
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 01 dec 2009 00:14
Rijdt met: Trek 6700 Disc (2010)
Contacteer:

Platrijden

Bericht door BinaryX »

Hoi,

Ik mtb nu reeds iets meer dan 1 jaar, maar kom tot de constatie dat ik vrij vaak plat rij...
(Op 10 ritten, rij ik ongeveer 5x plat..)

De dag zelf is de band echter steeds ok, maar de volgende ochtend staat deze plat..
Dan merk ik steeds een klein 'sneetje' in de band...

Klopt volgende redenering?:
- Mijn binnenband gaat stuk ten gevolge van een te lage druk (steeds iets meer dan 2 bar)
- Hierdoor heb ik vaak last van een (halve) 'snakebite'...
- Als ik bijgevolg mijn band oppomp tot 3 bar, zal dit zich minder vaker voordoen...


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Crashtestdummy
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 15 nov 2010 00:45
Rijdt met: eats mud

Bericht door Crashtestdummy »

Hoeveel weeg je? Normaal gezien is iets meer dan 2 bar zeker niet te weinig druk (ook met binnenbanden niet). Je zou eens moeten controleren of er niets scherp in je buitenband zit. Als dit niet het geval is kijk je best je velglint ook eens na.
3 bar zou ik zeker niet zetten om te gaan mtb'en, dat is veel te veel.
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Ik dacht dat bvb een Racing Ralph volgens Shwalbe op 2,5 bar moet ...

Sinds ik met NoTubes rijd niet meer lek gereden ... en je kan op lagere druk rijden als je dat wil.
Gebruikersavatar
BinaryX
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 01 dec 2009 00:14
Rijdt met: Trek 6700 Disc (2010)
Contacteer:

Bericht door BinaryX »

Crashtestdummy schreef:Hoeveel weeg je? Normaal gezien is iets meer dan 2 bar zeker niet te weinig druk (ook met binnenbanden niet). Je zou eens moeten controleren of er niets scherp in je buitenband zit. Als dit niet het geval is kijk je best je velglint ook eens na.
3 bar zou ik zeker niet zetten om te gaan mtb'en, dat is veel te veel.
'iets meer dan 2 bar' had ik opgemaakt na x-aantal topics hier opt forum te lezen...
Dus ik volg jouw redenering wel...
Mijn gewicht: 67Kg
Mijn lengte: 1.82m

Buitenband heb ik reeds gechecked op scherpheden etc... maar niets te zien, lint heb ik echter nog niet gechecked...

Fiets is:
Trek 6700 Disc
Zelfde als in onderstaande thread dus, maar met schijfremmen
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?p=919122
Banden zijn Bontrager XDX, 26x2.2"
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Ga daar eerlijk in zijn: op de 2 jaar dat ik met de MTB rijd heb ik 1 keer een flat gehad en dit met mijn Conti RaceKing Supersonic.
Ik rijd offroad altijd onder de 2 bar, dus hier ligt het zeker NIET aan. Om boven de 2,5 bar te rijden zoals op de banden staat, is een 'no no'. Is veel te hard, je gaat heel weinig grip hebben.

Dus ik zou het ook elders gaan zoeken. leg je buitenband anders eens altijd op dezelfde plaats op de velg. Je kan dan zien of het lek zich op dezelfde plaats op de BUITENband bevindt...
En idd, je velglint en/of velg zelf eens controleren...
*Tom*
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 00:08
Rijdt met: Thompson athena

Bericht door *Tom* »

9 op de 10 gaat uw velglint wat verschoven zijn
heb dit nog meegemaakt met mn koersfiets
velglint telkens goed gelegt maar na enkele ritte was het weer verschoven en die bandjes stonden altijd boven de 8bar dus aan den druk lag het niet
dan maar andere velglinten gebruikt en probleem was opgelost

met de mtb heb ik het nog ni voor gehad en die staan max op 2bar voor een 2.0 band meestal staan die wat zachter en ik rij ook met binnnenbanden en ik weeg 65kg voor 1,8m
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Ik weeg 2kg meer dan jij en heb dezelfde grootte. Mijn banden staan altijd rond de 1.8... strandbanden zelfs op 1.6. Ik ben (hout vasthouden) in die 2 jaar dat ik mtb nog geen enkele keer platgereden. Behalve een keer toen op m'n eerste bike van die prutsbanden lagen.
Dus heeft zeker niet met je bandendruk te maken. (en ik ben nu niet per se ene die oplet waar hij rijdt :P ) Aangezien jij nog minder weegt en een hogere bandendruk steekt.
Gebruikersavatar
BinaryX
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 01 dec 2009 00:14
Rijdt met: Trek 6700 Disc (2010)
Contacteer:

Bericht door BinaryX »

Thx voor de reacties!

Zou idd wel eens het VelgLint kunnen zijn :)
(zie ook http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=24402)
Gebruikersavatar
Wald Herr
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: di 21 okt 2003 21:51
Rijdt met: EdNine
Contacteer:

Bericht door Wald Herr »

denk idd eerder aan het velglint of iets anders scherp aan de velg dan de druk.. Als ge ne snakebite krijgt, dan merk je dat op het moment zelf omdat ge dan ne klop krijgt op de velg zelf...
Staat da sneetje altijd op dezelfde plaats ? zo ja, dan kunde er wel helemaal zeker van zijn dat het niks met de druk te make heeft.
Maar is toch ook gemakkelijk getest he.. pompt uwen band es goe op tot 4 bar en ga dan rijden (voor zover den BB al nie plat komt te staan doordat de hoge druk alleen al op het velglint volstaat om een sneetje te krijgen.)
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

uw remmen staan toch goed ?
als een velgremmen even tegen de band komt, dan rem je ook, maar niet goed voor je buitenband #-o

Streets
Plaats reactie