Onderhoud scharnierpunten fully

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Interessant. Merci voor de tip :wink:

Wat het aandraaien van de bouten betreft : Blauwe locktite aan doen en niet te vast aandraaien. 4-5 NM is voldoende. Achteraf eens controleren of ze nog vast zitten, kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Vanaf het moment dat jullie begonnen over lagers en buiskes enzo ben ik jullie kwijtgeraakt :oops: #-o

Concreet: eigenlijk is er geen onderhoud aan nodig ? Mijn fiets is nog maar 8 maanden jong...

Vanuit mijn 'leken'-zicht zie ik dat er 2 gewone bevestigingen (aan de kant van het achterwiel) zijn en één buis die volledig van de ene kant naar de andere kant gaat (de as eigenlijk, in het midden van de driehoek). (Als je begrijpt wat ik bedoel :-?)
Wat is het verschil in onderhoud tussen die 2 ?
Kan ik die gewone bouten één voor één lossen en wat lagervet aandoen ?
Wat betreft die as die helemaal van links naar rechts gaat, wat moet hiermee gebeuren ?

PS bestaan er geen filmpjes hierover ? :oops:
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

MC Tim schreef:Vanaf het moment dat jullie begonnen over lagers en buiskes enzo ben ik jullie kwijtgeraakt :oops: #-o

Concreet: eigenlijk is er geen onderhoud aan nodig ? Mijn fiets is nog maar 8 maanden jong...

Vanuit mijn 'leken'-zicht zie ik dat er 2 gewone bevestigingen (aan de kant van het achterwiel) zijn en één buis die volledig van de ene kant naar de andere kant gaat (de as eigenlijk, in het midden van de driehoek). (Als je begrijpt wat ik bedoel :-?)
Wat is het verschil in onderhoud tussen die 2 ?
Kan ik die gewone bouten één voor één lossen en wat lagervet aandoen ?
Wat betreft die as die helemaal van links naar rechts gaat, wat moet hiermee gebeuren ?

PS bestaan er geen filmpjes hierover ? :oops:
Kijken vanaf 1min45 sec. http://www.youtube.com/watch?v=pvOR1BEr3hU
Ik doe het met een naald ipv een breekmesje.
Je fiets is "nog maar" 8maanden oud, maar als ze over 4 maanden open doet zie je dat er roest in. Draai gewoon de bouten los, laat de lagers zitten en doe het kapje er af. Doe er wat vet bij en zet het kapje er terug op. Daarna de bouten terug vast draaien en klaar is Kees. Als je naar hier komt wil ik 't je wel voordoen.
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

en hoe zetten jullie het juiste aanhaalmoment op de beide grote lagers van de fuelex en de ABP gezien dit plat is , steeksleutel of engelse sleutel werkt perfect maar dan is het aanhaalmoment gokken,

bedankt voor de lager tip ( smering ) ga dit ook es nakijken , juist de andere lagers nagetrokken op moment, speling was toch licht voelbaar
maar waar die juist zit moeilijk te constateren.
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

meer info over de lagers zelf gevonden
http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic.php?p=15995043

Thought I would post up my finding of the inevitable bearing inspection on my Fuel ex.

First of all the bearing sizes are as follows:-

Evo Link 4x 6900-2RS (22x10x6)
ABP Bearings 2x 6901-2RS (24x12x6)
Main Pivot Bearing 2x 6903 Sealed cartridge with extended inner race (30x17)

en blijkbaar smeren ze hier ook , dus geen overbodige luxe
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

facebreaker schreef:en hoe zetten jullie het juiste aanhaalmoment op de beide grote lagers van de fuelex en de ABP gezien dit plat is , steeksleutel of engelse sleutel werkt perfect maar dan is het aanhaalmoment gokken.
Da's inderdaad gokken. Gewoon handvast draaien. Niet te vast! Maar ook niet te los, want hij mag niet los komen tijdens het rijden. 't Is ook daarom dat je er lock-tite op moet doen.

Om de vorkbenen achteraan van mekaar te krijgen, moet je ze wat van mekaar duwen. Zo kan je de lagers verwijderen en vervangen indien nodig.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Zou het ook voldoende zijn om met regelmatige intervals er gewoon wat PTFE-olie of zo iets in te spuiten? Of moet het ding telkens open en gevet worden denken jullie. Xtreme bike zei dat je er eigenlijk niks aan moet doen gedurende één a 2 jaar. Behalve als je hem erg intensief zou gebruiken.
Bibber
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: za 06 sep 2008 16:19
Rijdt met: GT Xizang 9R , Kona Honzo DL/AL , Santa Cruz Chameleon C
Contacteer:

Bericht door Bibber »

Ik deed er na elke kuisbeurt een drupje olie tussen maar na 3000 km was er toch speling op en moesten ze vervangen worden , zou een 25€ kosten vertelde mijn fietsenmaker . Ondertussen was er een barst in de kader en ehb ik een andere onder garantie , dus heb ik ze niet laten vervangen .

http://harryabsalon.come2me.nl/

http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... rryabsalon
blazer
Mountainbiker
Berichten: 628
Lid geworden op: za 04 nov 2006 22:26
Rijdt met: Scott scale 29 expert carbon

Bericht door blazer »

ik kan de mijn doorsmeren met vet , zitten namelijk nippeltjes in

voordeel bij Stevens :lol:
Plaats reactie