Schijfrem ingedrukt als voorwiel er niet in hing.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
K&Jprojects
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 23 mei 2010 15:08

Schijfrem ingedrukt als voorwiel er niet in hing.

Bericht door K&Jprojects »

Hoi,

Omdat we de fiets even snel in de auto hadden gelegd, hebben we het voorwiel gedomenteerd.
Tijdens het eruit halen hebben we perongeluk de voorrem ingedrukt, met als gevolg dus dat de rem nu vast zit en we de schijf er niet meer in krijgen.

Hoe lossen we dit op?
Kan het kwaad?
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

remblokjes voorzichtig terugduwen met een schroevendraaier
K&Jprojects
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 23 mei 2010 15:08

Bericht door K&Jprojects »

En het kan geen effect hebben ivm lucht in de leiding ofzo?
Metalcat
Mountainbiker
Berichten: 478
Lid geworden op: do 18 nov 2004 16:19
Rijdt met: Canyon Strive ES 7.0 - Fuji Tahoe 1.0 29'er

Bericht door Metalcat »

Als de cilinders er niet uit zijn gekomen (wat ik wel niet verwacht aangezien er geen olie in de auto lag) kan het geen kwaad. Zolang het circuit gesloten blijft kan er geen lucht inkomen. Wel goed opletten dat de platte schroevedraaier proper is. En niet forceren. Rustig ertussen duwen en dan voorzichtig draaien.
K&Jprojects schreef:En het kan geen effect hebben ivm lucht in de leiding ofzo?
Gebruikersavatar
EcoRacer
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 17:48
Rijdt met: Trek Remedy, Nukeproof Scalp, OnOne Inbred, Colnago Master,...

Bericht door EcoRacer »

Chimaera schreef:remblokjes voorzichtig terugduwen met een schroevendraaier
De meeste doen het met een schroevendraaier maar het is beter om het te doen met een groot stevig mes. Dan breng je minder schade aan bij de remblokken.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

plastieken bandenlichter
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

_alain_ schreef:plastieken bandenlichter
+1
seke
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 21:25
Rijdt met: cannondale Rush2 2008

Bericht door seke »

Schroevendraaier of bandenlichter en in plaats van te "wrikken" is het beter om te draaien (alsof je een vijs los draait)

Doordat je de schroevendraaier van de platte naar de brede kant draait gaan de remblokken uit elkaar.

Minder kans op schade aan de remblokken.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

seke schreef:Schroevendraaier of bandenlichter en in plaats van te "wrikken" is het beter om te draaien (alsof je een vijs los draait)

Doordat je de schroevendraaier van de platte naar de brede kant draait gaan de remblokken uit elkaar.

Minder kans op schade aan de remblokken.
:-?
schroevendraaier=metaal=hard en krabt in de blokjes. Hem draaien gaat er voor zorgen dat ge niet enkel de platte kant gebruikt maar ook dat de zijkanten er in gaan snijden.

Gebuik dunne platte bandenlichters en hou ze zo vlak mogelijk.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

ik had er nog niet bij stilgestaan dat dit ook mij wel ns kon gebeuren als ik de fiets in de auto zwier. Waar een help-topic al niet goed is. Een gewaarschuwd man is er 2 waard.
Plaats reactie