Verende vork voor tandem

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Verende vork voor tandem

Bericht door peter »

Ben op zoek naar een verende vork voor mijn volledig geveerde tandem en dat is niet simpel.
27.5, stijf en 120mm veerweg, minimaal 35mm vork, beter 36 of meer.
Ideaal is dat veerweg later kan verhoogd worden aan een redelijk prijs.
Zijn er hier tandem rijders? Welke vork hebben jullie?
Voorlopige vezameling wat in aanmerking komt :
Suntour aion 35 120 mm : heb ik nu, teveel sag bij maximaal toegestane luchtdruk. Wel stijf genoeg
en demping ok.
Die maximum druk kan ook bij ander vorken een probleem zijn, daarom zoek ik ervaring van tandemrijders
of mensen die 120kg of meer wegen.
Pike : wat te licht vrees ik. 120 mm geen probleem demping Charger 2 ok. Model 2020 negatieve kamer wat te groot.
Yari: moeilijk te vinden in 120mm, demper upgrade nodig bij gewicht tandem
Lyrikl en Zeb : niet te vinden onder de150mm
Marzocchi bomber z1: niet te vinden met minder dan 150mm, vraag is zou binnenwerk fox 34 passen?
Dan lijkt deze mij ideaal.
Fox 36 ebike(binnenwerk fox 34) behalve rhythm versie boven mijn budget indien nieuw en nog niet gevonden in 120mm.
FOX 38 : boven mijn budget indien nieuw en niet te vinden in 120mm.
Gebruikersavatar
bbert
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 22 okt 2008 18:23
Rijdt met: lp/2

Re: Verende vork voor tandem

Bericht door bbert »

Waarom wil je persé 120mm veerweg als er meer keuze is bij bv. 150mm? Je fiets is volgeveerd, dus dan veronderstel ik dat hij sowieso bedoeld is voor al wat steviger werk. In mijn ervaring is extra veerweg voor tandem een goed idee, want de fiets is nu eenmaal een pak groter en toch iets minder vinnig om soms last minute stenen, stronken, ... te ontwijken.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Re: Verende vork voor tandem

Bericht door peter »

Uiteindelijk is het een lyrik rc2 met 14 cm geworden(was 17cm maar dat was te veel, catridge gewisseld (gaat tot 10cm). RS vorken zijn trouwens de enige die een voldoende hoge druk toelaten zodat je tandem kan rondrijden met maximaal 30% sag. Gewicht van ons twee met uitrusting+kledij gaat als snel richting 150 tot 155 kg.De lyrik is een aanrader voor de tandem. Lyrik DPA lijkt me nog beter, maar was niet te vinden. Zeb bouwt te hoog.
Plaats reactie