Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB aanschaf e-mtb

aanschaf e-mtb

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team


Bericht ma 12 nov 2018 10:15
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
Dag (e-) mtb'ers,

Ik sta op het punt een e-mtb aan te kopen. Enerzijds voor de fun-factor, anderzijds voor ook in de winter langer op de fiets te kunnen zitten zonder dat ik veel te veel piek in het rood.

Mijn ogen zijn hierbij gevallen op twee merken: Scott en Specialized.

Als ik het een beetje bekijk lijkt het erop dat ik de Specialized Levo series moet vergelijken met de Scott Genius eRide series.
Echter lijkt me 150mm travel voor en achter wat overkill als ik voornamelijk in België en Nederland rij (met zeer sporadisch een tochtje in het Zwarte Woud o.i.d.)
Is dat geen overkill? Het lijkt er mij op dat je dan veel meer invloed voelt in enerzijds batterijverbruik en anderzijds de moeite die je zelf moet doen (die je altijd moet doen natuurlijk), om op verbindingsstukken/asfalt,... vooruit te geraken. Of is dat tegenwoordig een fabeltje?

Daarbij viel mijn oog dan ook op de Scott Spark eRide (130 front, 120 rear) op aanraden van mijn lbs, gezien hij ook van mening is dat 150mm travel voor voornamelijk Belgisch/Nederlands gebruik overkill is. Maar ik heb graag ook meningen van mensen die intussen al enige tijd rijden met een Genius eRide of Specialized Levo.

Los van al deze overwegingen en bedenkingen vind ik de Genius eRide x10 series en de Specialized Levo Comp Carbon (blauw) ook gewoon de mooiste bikes.

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes,
Johan

Bericht ma 12 nov 2018 11:08
rubber-12 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2962
Mijn bike: Véél beter dan het ventje erop.
Via het fiets-leasing programma van het werk heb ik een Specialized Levo gekocht. Die 150mm zijn idd wel wat overkill, maar maakt het rijden niet moeilijker. Liever teveel reserve dan te weinig.
Voor rijden op de baan heb ik een tweede wielset met strandbanden in gebruik.
Je merkt wel de extra luchtweerstand (stuur is 780mm) door de zitpositie, maar de motor geeft het duwtje om te compenseren.
De wendbaarheid is prima voor een trailfiets, zet de vering wel in de 'high' stand om de stuurhoek wat agressiever te maken.
De Mission Control app van Spezialized is ook een handig ding, je kunt de ondersteuning op de verschillende instellingen aanpassen naar je wensen.

Doe ook eens een testrit, de ervaring met de verschillende merken motoren is anders. Ieder zijn voorkeur, maar voor mij moet een E-mtb zo ongemerkt mogelijk ondersteunen.
Scott is bij mij afgevallen wegens de Bosch motor, die past niet bij mijn rijstijl. Teveel een aan-uit gevoel.

Bericht ma 12 nov 2018 12:30
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
rubber-12 schreef:
Via het fiets-leasing programma van het werk heb ik een Specialized Levo gekocht. Die 150mm zijn idd wel wat overkill, maar maakt het rijden niet moeilijker. Liever teveel reserve dan te weinig.
Voor rijden op de baan heb ik een tweede wielset met strandbanden in gebruik.
Je merkt wel de extra luchtweerstand (stuur is 780mm) door de zitpositie, maar de motor geeft het duwtje om te compenseren.
De wendbaarheid is prima voor een trailfiets, zet de vering wel in de 'high' stand om de stuurhoek wat agressiever te maken.
De Mission Control app van Spezialized is ook een handig ding, je kunt de ondersteuning op de verschillende instellingen aanpassen naar je wensen.

Doe ook eens een testrit, de ervaring met de verschillende merken motoren is anders. Ieder zijn voorkeur, maar voor mij moet een E-mtb zo ongemerkt mogelijk ondersteunen.
Scott is bij mij afgevallen wegens de Bosch motor, die past niet bij mijn rijstijl. Teveel een aan-uit gevoel.


Bedankt voor je input.
Scott is tegenwoordig overgeschakeld op de Shimano E8000 motor, wat ik alleen maar kan toejuichen als ik er wat over lees.
Anderzijds hoor ik dat de Brose 2.1 die voor de 2019 versies van Specialized gebruikt wordt, enorm stil moet zijn in vergelijking met eender welke andere motor op de markt.

De Specialized is ook gewoon de mooiere fiets, en ik moet toegeven dat ik er enorm voor te vinden ben enerzijds. Anderzijds zou Scott verlaten ook betekenen dat ik naar een andere lbs moet, terwijl ik enorm tevreden ben van mijn fietsenmaker. Dat bemoeilijkt het wel, anderzijds gaat het over een hoop geld (ook al zou het hier ook om fiets-leasing gaan).

Bericht ma 12 nov 2018 12:39
rubber-12 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2962
Mijn bike: Véél beter dan het ventje erop.
Scott gebruikt de Shimano (ook erg goed trouwens, maakt wel meer lawaai dan de Brose) idd ook in de Spark eride. Ook erg goede fietsen. De stuurhoek is dezelfde als de Levo. De Genius gaat wat lui worden voor onze streken.

De Brose 2.1 is iets lawaaieriger dan de 1.3, door de lichtere behuizing maar de motorsturing is veel gevoeliger.

Bericht ma 12 nov 2018 13:00
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
rubber-12 schreef:
Scott gebruikt de Shimano (ook erg goed trouwens, maakt wel meer lawaai dan de Brose) idd ook in de Spark eride. Ook erg goede fietsen. De stuurhoek is dezelfde als de Levo. De Genius gaat wat lui worden voor onze streken.

De Brose 2.1 is iets lawaaieriger dan de 1.3, door de lichtere behuizing maar de motorsturing is veel gevoeliger.


Dus als ik het goed begrijp is de Specialized Levo series niet echt te vergelijken met noch de spark eRide noch de Genius eRide? Gezien Specialized eigenlijk een middenweg zoekt tussen die twee eerder genoemde Scott bikes, de geometrie van een Spark gecombineerd met 150mm travel?

Dat zou dus afgaande op jou info betekenen dat ik de Levo moet afwegen tegen de Spark en de Genius vergeten gezien zijn geometrie vol gaat voor een all-mountain/enduro stijl?

Bericht ma 12 nov 2018 13:11
rubber-12 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2962
Mijn bike: Véél beter dan het ventje erop.
Je vereenvoudigt nogal mbt de geometrie. Dat is meer dan enkel de stuurhoek. Probeer ze eens, dan weet je wat bij je past.

De Genius is sowieso de 'luiere' qua stuurgedrag.

Levo is trail/enduro maar stuurt vinnig.

Bericht ma 12 nov 2018 13:26
JohanB Mountainbiker

Berichten: 44
Mijn bike: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom
rubber-12 schreef:
Je vereenvoudigt nogal mbt de geometrie. Dat is meer dan enkel de stuurhoek. Probeer ze eens, dan weet je wat bij je past.

De Genius is sowieso de 'luiere' qua stuurgedrag.

Levo is trail/enduro maar stuurt vinnig.


De tests worden sowieso geregeld, maar met dit gegeven valt de genius eigenlijk wel af, gezien ik het niet zo op het luie aspect heb. Hoewel ik het evenzeer wil testen natuurlijk, om een duidelijk onderscheid te kunnen maken.

Merci voor je input.

Bericht ma 12 nov 2018 19:11
warreke Mountainbiker

Berichten: 11
Mijn bike: Levo fsr 29 comp
Ik heb de Levo in short travel 120mm voor en achter ideaal in ons belgen landje.

Bericht di 20 nov 2018 15:00
TopBike Mountainbiker

Berichten: 341
Mijn bike: Open One+ & Open U.P

Als je graag het gevoel hebt van een klassieke MTB moet je zeker eens rijden met de BH Atom X ! Ook brose motor en prijs/kwaliteit dik in orde !


Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB