Ervaring afstand woon-werk E-bike

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Hallo,

Heb een vraagje voor bestaande E-(MTB)bikers die hun fiets gebruiken voor woon-werk verkeer.
Mijn werkgever biedt sinds kort de mogelijkheid om E-bikes te leasen (vrije keuze merk en type fiets). Is een zeer voordelige formule (fiscaal), op voorwaarde dat deze gebruikt wordt voor woon-werk verkeer. Ik heb tevens een bedrijfsauto en deze formule is hiermee combineerbaar. Je bent dus niet verplicht om je bedrijfswagen op te geven en voortaan met de fiets te komen werken.
Sterker nog, de frequentie waarop de fiets gebruikt moet worden voor woon-werk verkeer (om fiscaal als voordeel van alle aard vrijgesteld te worden) staat wettelijk nergens beschreven. Volgens de werkgever kan het dus bvb perfect een gemiddelde zijn van 1 x in de 2 weken op jaarbasis (is bovendien zeer moeilijk te controleren en administratie heeft daar volgens mij geen tijd voor). Enfin, dit als inleiding.
Nu mijn vraag. Deze formule spreekt mij zeer aan, MAAR ik woon (enkel) op 40km fietsafstand van mijn werk (met wel 70% jaagpad of fiets-o-strade). Ik zou de fiets ook willen gebruiken als MTB dus type fiets zou eerder een E-MTB zijn. Maar voor ik mij verdiep in de keuze fiets zou ik graag willen horen of er mensen zijn die +/- dergelijke afstanden afleggen en wat hun ervaring hiermee is.
Ook ter info, door het fileleed van tegenwoordig zijn dagen waarop ik in totaal 2,5-3u/dag in de auto zit geen uitzondering meer.

Alvast merci.
Powerflyer
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 aug 2018 08:23
Rijdt met: Trek Powerfly FS 9

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door Powerflyer »

Rij recent met een 'leasing' e-mtb, die ik ook voor woon-werk gebruik (vrij korte afstand). Laat je niet afschrikken door de verplichte 'frequentie' van gebruik voor woon-werkverkeer. Zoals je zegt wordt dit vaag omschreven als 'regelmatig', wat voor interpretatie vatbaar is. Een fiets leasen via je werkgever is een win-win voor beide partijen, dus de controle hierop zal niet zo strikt zijn. Bespreek dit met je werkgever zodat je weet wat zij verstaan onder 'regelmatig' en hoe zij dit zullen verifiëren.

Voor het type fiets, hangt het er vanaf waar je de voorkeur aan geeft: woon-werkverkeer of privé gebruik (mtb ritten). In jouw geval zal een speedpedelec (stromer st2 of iets dergelijks) je snellere en comfortabelere woon-werk ritten geven tov een e-mtb, die meestal maar tot 25km/h ondersteund en minder comfort zal bieden. Met de e-mtb zal je een goeie 2u op de baan zijn (enkel), met de speedpedelec 1,5u of minder, afhankelijk van je traject.

Ga je vooral je fiets in je vrije tijd gebruiken en is je werkgever met een 10tal ritten per jaar tevreden, dan zou ik niet twijfelen en voor de e-mtb gaan. They are big fun!

Veel succes en laat weten welke bike het geworden is!
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door BertG »

Mijn werkgever gaf ook aan dat de frequentie niet zo van belang is en waarom zou het ook, lijkt me op zich ook niet zo belangrijk. Ik heb uiteindelijk niet voor leasing gekozen omdat het bij ons over operationele leasing ging en je de fiets zodoende na 3 jaar moet teruggeven of overkopen, een soort veredelde huurprijs dus. Bij sommige andere firma's wordt je na x aantal jaar sowieso eigenaar, kostprijs per maand is dan uiteraard meestal wel een klein beetje hoger.
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Mijn werkgever heeft ook al aangegeven dat ze dit niet gaan controleren en aangezien die 'regelmaat' nergens omschreven staat mag ik die eigenlijk zelf invullen.
Na onze recente vakantie in de bergen (waar ik "mezelf ben tegengekomen" op de bike 8) ) zat ik met de idee om een E-MTB aan te schaffen. Bedoeling is dus echt voornamelijk privé gebruik. Die lease formule wordt bij ons aangeboden ihkv een flex income plan, maw je ruilt een deel van jouw brutoloon in voor allerhande (fiscaal gunstige) voordelen.
Zo'n E-Bike is een kostelijke zaak en ik was echt aangenaam verrast hoe voordelig die lease-formule zou kunnen zijn.
Zo zou een fiets van bvb 3000 Euro mij netto op +/- 1140 kosten op 3 jaar. En je hebt dan de keuze, ofwel teruggeven of overkopen. Bij teruggave heb je die dan gewoon gehuurd aan 1140 Euro (en kan je een nieuwe bestellen). Overkopen zou +/- 20% van de aankoopwaarde zijn, wat dus neerkomt op totale kost van 1740 Euro.
Dan is de volgende vraag natuurlijk, welke E-MTB ?
Ik ben vrij groot (1m90) dus een 29'er lijkt me eerder logisch. Een fully (duurder) lijkt mij voor mijn gebruik ook niet nodig (of wel ?) Ik heb momenteel een 29'er hardtail - Bulls Copperhead. Het gaat een zeer gemixt gebruik zijn (weg, bos, ardennen en jaarlijkse vakantie bergen).
Mijn oog is momenteel gevallen op de Cube Elite Hybrid of Reaction Hybrid reeksen. Prijs/kwaliteit lijken me die best ok te zijn.
Het gaat echer niet evident zijn om een winkel te vinden waar je die bikes kan testrijden.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door HPA »

Als je nu al 2,5 tot 3u in de auto zit voor ww-verkeer, dan zou ik toch voor een speed pedelec gaan. 40km en dan veel langs een jaagpad ga je op iets meer dan een uur kunnen doen.
Dus met de fiets gaan werken levert je niet alleen tijdswinst op, je bent ook nog gezond bezig, en je komt ook relaxed terug thuis. Als je dat enkele weken doet, dan ga je merken dat je de fiets mist als je dan toch nog eens de auto neemt.
Powerflyer
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 aug 2018 08:23
Rijdt met: Trek Powerfly FS 9

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door Powerflyer »

Bike leasing via werkgever werkt meestal via loonruil en is zeker interessant, indien je de interesse er voor hebt. Je hoeft geen eenmalige, dure aankoop te doen en na 3 jaar heb je meestal ergens tussen de 50-60% van de aankoopprijs betaald en is je fiets van u. Als je hem goed onderhoud kan je hem 2e hands nog verkopen aan een redelijke prijs en op het einde van de rit heeft je dure fiets je relatief weinig gekost. Je fiets is meestal ook omnium en tegen diefstal verzekerd voor 3 jaar en je krijgt er meestal ook een jaarlijks service budget bij. Voor een (e-)mtb zal dit meestal niet volstaan, maar een deel van je onderhoudskost valt toch al weg.

Een goede LBS is even belangrijk als een goede fiets. In mijn ervaring is gebleken dat nog niet elke fietshandelaar (reeds) overtuigd is over het bikeleasing verhaal en bij sommige ben je dan ook niet welkom of werken enkel met een specifieke leasingmaatschappij. Hou hier zeker ook rekening mee en informeer hier eerst naar, want dit kan je keuze van fiets mee bepalen.

Ik had eerst een Specialized turbo levo op het oog maar LBS wilde niet samenwerken met leasemaatschappijen. Ook Cube hybrid modellen vond ik zeer interessant, maar alles uitverkocht en moest wachten op nieuw model tot dit najaar. Uiteindelijk een Trek gekozen omdat dit 2019 model al was en vrij snel leverbaar. Heel tevreden van! Ik heb wel een fully gekozen omwille van rugklachten en dit is zeker geen overkill op een e-mtb, zelfs op klassieke XC trails! Mijn inziens zeker de extra investering waard. Succes met je zoektocht!
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

Powerflyer schreef:Bike leasing via werkgever werkt meestal via loonruil en is zeker interessant, indien je de interesse er voor hebt. Je hoeft geen eenmalige, dure aankoop te doen en na 3 jaar heb je meestal ergens tussen de 50-60% van de aankoopprijs betaald en is je fiets van u. Als je hem goed onderhoud kan je hem 2e hands nog verkopen aan een redelijke prijs en op het einde van de rit heeft je dure fiets je relatief weinig gekost. Je fiets is meestal ook omnium en tegen diefstal verzekerd voor 3 jaar en je krijgt er meestal ook een jaarlijks service budget bij. Voor een (e-)mtb zal dit meestal niet volstaan, maar een deel van je onderhoudskost valt toch al weg.
Klopt volledig. Omnium verzekering en jaarlijks onderhoud is incl.
Waarom volstaat jaarlijkse service niet ?
Een goede LBS is even belangrijk als een goede fiets. In mijn ervaring is gebleken dat nog niet elke fietshandelaar (reeds) overtuigd is over het bikeleasing verhaal en bij sommige ben je dan ook niet welkom of werken enkel met een specifieke leasingmaatschappij. Hou hier zeker ook rekening mee en informeer hier eerst naar, want dit kan je keuze van fiets mee bepalen.
Wij hebben een vaste lijst van KBC, dat zijn een 170-tal winkels over heel Vlaanderen
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

HPA schreef:Als je nu al 2,5 tot 3u in de auto zit voor ww-verkeer, dan zou ik toch voor een speed pedelec gaan. 40km en dan veel langs een jaagpad ga je op iets meer dan een uur kunnen doen.
Dus met de fiets gaan werken levert je niet alleen tijdswinst op, je bent ook nog gezond bezig, en je komt ook relaxed terug thuis. Als je dat enkele weken doet, dan ga je merken dat je de fiets mist als je dan toch nog eens de auto neemt.
Makes sence uiteraard, maar daar kan ik dan weer weinig mee doen in mijn vrije tijd (wat het primaire aankoopdoel was).
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door HPA »

Haibike heeft 45 km/u fully: https://www.haibike.com/en/INT/bikes/61 ... even-s-9-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien wat duur, maar dan heb je wel beide :)

Zo zijn er misschien nog andere merken die een 45 km/u emtb verkopen.
dmute
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 nov 2014 13:53

Re: Ervaring afstand woon-werk E-bike

Bericht door dmute »

HPA schreef:Haibike heeft 45 km/u fully: https://www.haibike.com/en/INT/bikes/61 ... even-s-9-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien wat duur, maar dan heb je wel beide :)

Zo zijn er misschien nog andere merken die een 45 km/u emtb verkopen.
Idd, maar dan zijn we over andere budgetten aan het klappen. Om nog maar te zwijgen van de prijzen van de Stromer enz.
Plaats reactie