Pagina 1 van 1

Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: ma 16 jul 2018 12:56
door Nova
Iemand ervaring met singlespeed kettingen 1/8", "heavy duty" versie, een beetje zoals bij sommige transportfietsen?

Ik rij nu een 8 tal maanden, 15000 km, met dezelfde ketting merk Gusset model Tank, een bmx ketting, 1.4 mm dikke schalmen, 11.6 mm lange pennen, gewicht 550 gram.
Ik heb wel 6 schakels aan de geleverde 102 schakels (incl missing link) moeten toevoegen - bmx kettingen zijn typerend korter geleverd. Maar door de dikke schalmen was dat veel minder risico dan bij een smalle derailleur ketting.
Hij heeft intussen wel wat scheef hangende delen gekregen, allicht door ongelijke slijtage links/rechts.
Ik zit ook met een slechte configuratie, deelbare cijfers waardoor dezelfde schakels telkens dezelfde tanden slijten - slecht verdeelde slijtage.

De instelling van de bottom bracket excenter (om hem op spanning te krijgen) zit nu wat over de helft van het bereik. Het toegestane zou 0.5% zijn, oftewel een halve schakel. Maar ik wil zien hoever ik kan gaan ermee, ook als ie de tandwielen zo meer slijt. Idealiter slijten alle 3 aandrijvingsdelen even rap, waardoor ik ze tegelijk kan vervangen, en zo nooit gesleten met nieuw combineer. 1 jaar,20-22000 km zou ik goed vinden. Dat kost me dan 50 euro, zo ongeveer 1/5de van met mijn vorige 1/8" fiets met "normale" ketting en tandwielen.

Achtertandwiel is een Velosolo chromoly staal bolt on cog, bijzonder dikke tanden, en vooraan een Stronglight aluminium blad uit 7075T6 aluminium, waar ik ook op mijn vorige fiets goede ervaring mee heb gehad (geen vervanging in 2+ jaar en quasi geen slijtage te bespeuren)
De grote verschilmaker ervaar ik als 1/8" ipv 3/32". Dat vergroot het contactoppervlak tussen rollers en tanden met de helft. En nu, met die dubbel zo dikke kettingschalmen en dito langere pennen, zouden die de gaten navenant minder moeten uitslijten, en ook zelf naar lokaal kleinere diameters slijten.
Maar dat weet ik dus nog niet. Eén ding weet ik wel, de eerste ketting, een KMC Z1RB zat er op 1 maand door. Op mijn vorige fiets had ik een KMC Z1X INOX (inox is minder sterk/taai dan gewoon staal) maar de schalmen van de Z1RB bleken maar half zo dik te zijn als de Z1X INOX, iets dat niet in de specificaties stond vermeld. En de RB erin, "Rust Buster", is eigenlijk gewoon verzinkt, enkele ritten en de zink was al van de contactoppervlakken.

En dus zit ik nu met mijn volgende poging, deze Gusset Tank ketting.
De slijtage ervaar ik als ongewoon, in het begin moest ik de ketting totaal niet opspannen (normaal is het net omgekeerd), tot enkele sneeuw dagen (toeval of niet), toen is ie veel gesleten op korte tijd. Dat vertraagde dan weer, tot nu, en het weer lijkt alsof ie nauwelijks verder slijt.
De situatie is wel ook niet gewoon, al veel maanden geen 1 keer regen gehad.

Mijn onderhoud is relatief beperkt: borstel en water tot ie blinkt (binnenkant schakels wel niet), dan olie druppel op elke roller. Minder frequent ook olie in de naad tussen de binnen/buitenschalmen en bij roestkans doe ik met een tandenborstel wat olie over de uitstekende pennetjes.
Ik borstel met water dan als het nodig lijkt, zonder nieuwe olie toe te voegen.
En als ie dan uiteindelijk weer te droog komt te staan (en weer begint te blinken) terug olie.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: di 17 jul 2018 08:24
door jervanheg
Gewoon de 11.6 mm lange pennen vervangen door de 11.65mm en al je problemen zijn opgelost. En ik zou ook een elektrische tandenborstel gebruiken om te kuisen.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: wo 18 jul 2018 09:11
door Nova
jervanheg schreef:Gewoon de 11.6 mm lange pennen vervangen door de 11.65mm en al je problemen zijn opgelost. En ik zou ook een elektrische tandenborstel gebruiken om te kuisen.
Ik zou de gaten van uw elektrische tandenborstel uitboren tot de diameter van uw langere pennen, die erdoor steken, en dan borstelen tot uw post weg is.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: do 16 aug 2018 12:12
door BoXeR
](*,)

op de SS gebruik ik gewoon afgedankte 9-sp kettingen, never had an issue [-(

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: vr 17 aug 2018 11:16
door Dickie
BoXeR schreef:](*,)

op de SS gebruik ik gewoon afgedankte 9-sp kettingen, never had an issue [-(
+1

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: wo 12 sep 2018 21:28
door Nova
De Gusset "Tank" ketting zal er volgende maand 11 maanden op liggen. Hij zal dan dubbel zoveel km hebben gedraaid als mijn beste vorige ketting (een KMC Z1X INOX).
Wat ik merk is dat de ketting series schakels heeft gekregen die scheef hangen. Gezien vanboven het zadel in rijrichting hangt de linkerkant van de schakels lager dan de rechterkant.
Een mogelijke verklaring lijkt me dat de linkerkant minder gespannen is dan de rechterkant, en dus dat slijtage links (naar het kader toe dus) groter is dan rechts.
Wat kan zulk een ongelijke slijtage veroorzaken?
In geval deze verklaring ook werkelijk zo is, zou het helpen (levensduur verlengen) om de ketting om te draaien? Of mag dat om andere redenen niet?
Bvb mijn tandwiel achter had haaievinnen en liep daar ruw over, alsof de schakels eventjes gevangen zaten, en ik heb het omgedraaid en ie liep weer soepel.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: zo 16 sep 2018 23:17
door jervanheg
Nova schreef:De Gusset "Tank" ketting zal er volgende maand 11 maanden op liggen. Hij zal dan dubbel zoveel km hebben gedraaid als mijn beste vorige ketting (een KMC Z1X INOX).
Wat ik merk is dat de ketting series schakels heeft gekregen die scheef hangen. Gezien vanboven het zadel in rijrichting hangt de linkerkant van de schakels lager dan de rechterkant.
Een mogelijke verklaring lijkt me dat de linkerkant minder gespannen is dan de rechterkant, en dus dat slijtage links (naar het kader toe dus) groter is dan rechts.
Wat kan zulk een ongelijke slijtage veroorzaken?
In geval deze verklaring ook werkelijk zo is, zou het helpen (levensduur verlengen) om de ketting om te draaien? Of mag dat om andere redenen niet?
Bvb mijn tandwiel achter had haaievinnen en liep daar ruw over, alsof de schakels eventjes gevangen zaten, en ik heb het omgedraaid en ie liep weer soepel.

Een gans jaar kunnen rijden met een ketting van 14 euro, en jij vraagt hoe je ze langer kan laten meegaan? Jeez man, jij weet niet hoe gelukkig je bent dat je je daarin zorgen om maakt... Schort je internet-abonnement eens een maandje op, en je kan door deze besparing 3 kettingen kopen. Stel je voor, 36 maand rijplezier. En wij één maand geen gezever.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: zo 21 okt 2018 12:45
door Frog 075
Ik blijf maar terug kijken naar de eerste post waar staat 20-22000km op een jaar... sowieso vind ik het al straf dat je nog tijd hebt om online te gaan =D>
Of ik moet wat meer buiten komen als dit door de meesten gereden wordt #-o

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: vr 02 nov 2018 22:34
door Nova
Intussen ligt ie er 13 maanden op, en het is alsof er geen verdere slijtage meer is, ik moet al maanden niet meer heropspannen.
En heb ik ook met wat hulp vast kunnen stellen dat de kettinglijn 5 mm scheef is, vermoedelijk de reden voor dat schuin hangen.
Een dikke maand terug, toen ik onophoudelijk tikjes hoorde tijdens het rijden heb ik de ketting omgedraaid (dus ook de veerclip van de sluitschakel omgedraaid). De tikjes stopten erdoor.
Ik heb binnen korte tijd onderdelen om de kettinglijn recht(er) te krijgen.
Dus dik content van deze ketting.
Nu kijken hoeveel verder ik hem nog kan drijven.
Ik heb een reserveketting op lengte en achtertandwiel mee, simpel te vervangen, dus eigenlijk kan ik doorgaan tot breuk in 't veld.

Re: Singlespeed ketting 1/8"

Geplaatst: do 23 jan 2020 13:58
door BoXeR
ga gewoon fietsen man :-({|=