Singlespeed ketting 1/8"
Geplaatst: ma 16 jul 2018 12:56
Iemand ervaring met singlespeed kettingen 1/8", "heavy duty" versie, een beetje zoals bij sommige transportfietsen?
Ik rij nu een 8 tal maanden, 15000 km, met dezelfde ketting merk Gusset model Tank, een bmx ketting, 1.4 mm dikke schalmen, 11.6 mm lange pennen, gewicht 550 gram.
Ik heb wel 6 schakels aan de geleverde 102 schakels (incl missing link) moeten toevoegen - bmx kettingen zijn typerend korter geleverd. Maar door de dikke schalmen was dat veel minder risico dan bij een smalle derailleur ketting.
Hij heeft intussen wel wat scheef hangende delen gekregen, allicht door ongelijke slijtage links/rechts.
Ik zit ook met een slechte configuratie, deelbare cijfers waardoor dezelfde schakels telkens dezelfde tanden slijten - slecht verdeelde slijtage.
De instelling van de bottom bracket excenter (om hem op spanning te krijgen) zit nu wat over de helft van het bereik. Het toegestane zou 0.5% zijn, oftewel een halve schakel. Maar ik wil zien hoever ik kan gaan ermee, ook als ie de tandwielen zo meer slijt. Idealiter slijten alle 3 aandrijvingsdelen even rap, waardoor ik ze tegelijk kan vervangen, en zo nooit gesleten met nieuw combineer. 1 jaar,20-22000 km zou ik goed vinden. Dat kost me dan 50 euro, zo ongeveer 1/5de van met mijn vorige 1/8" fiets met "normale" ketting en tandwielen.
Achtertandwiel is een Velosolo chromoly staal bolt on cog, bijzonder dikke tanden, en vooraan een Stronglight aluminium blad uit 7075T6 aluminium, waar ik ook op mijn vorige fiets goede ervaring mee heb gehad (geen vervanging in 2+ jaar en quasi geen slijtage te bespeuren)
De grote verschilmaker ervaar ik als 1/8" ipv 3/32". Dat vergroot het contactoppervlak tussen rollers en tanden met de helft. En nu, met die dubbel zo dikke kettingschalmen en dito langere pennen, zouden die de gaten navenant minder moeten uitslijten, en ook zelf naar lokaal kleinere diameters slijten.
Maar dat weet ik dus nog niet. Eén ding weet ik wel, de eerste ketting, een KMC Z1RB zat er op 1 maand door. Op mijn vorige fiets had ik een KMC Z1X INOX (inox is minder sterk/taai dan gewoon staal) maar de schalmen van de Z1RB bleken maar half zo dik te zijn als de Z1X INOX, iets dat niet in de specificaties stond vermeld. En de RB erin, "Rust Buster", is eigenlijk gewoon verzinkt, enkele ritten en de zink was al van de contactoppervlakken.
En dus zit ik nu met mijn volgende poging, deze Gusset Tank ketting.
De slijtage ervaar ik als ongewoon, in het begin moest ik de ketting totaal niet opspannen (normaal is het net omgekeerd), tot enkele sneeuw dagen (toeval of niet), toen is ie veel gesleten op korte tijd. Dat vertraagde dan weer, tot nu, en het weer lijkt alsof ie nauwelijks verder slijt.
De situatie is wel ook niet gewoon, al veel maanden geen 1 keer regen gehad.
Mijn onderhoud is relatief beperkt: borstel en water tot ie blinkt (binnenkant schakels wel niet), dan olie druppel op elke roller. Minder frequent ook olie in de naad tussen de binnen/buitenschalmen en bij roestkans doe ik met een tandenborstel wat olie over de uitstekende pennetjes.
Ik borstel met water dan als het nodig lijkt, zonder nieuwe olie toe te voegen.
En als ie dan uiteindelijk weer te droog komt te staan (en weer begint te blinken) terug olie.
Ik rij nu een 8 tal maanden, 15000 km, met dezelfde ketting merk Gusset model Tank, een bmx ketting, 1.4 mm dikke schalmen, 11.6 mm lange pennen, gewicht 550 gram.
Ik heb wel 6 schakels aan de geleverde 102 schakels (incl missing link) moeten toevoegen - bmx kettingen zijn typerend korter geleverd. Maar door de dikke schalmen was dat veel minder risico dan bij een smalle derailleur ketting.
Hij heeft intussen wel wat scheef hangende delen gekregen, allicht door ongelijke slijtage links/rechts.
Ik zit ook met een slechte configuratie, deelbare cijfers waardoor dezelfde schakels telkens dezelfde tanden slijten - slecht verdeelde slijtage.
De instelling van de bottom bracket excenter (om hem op spanning te krijgen) zit nu wat over de helft van het bereik. Het toegestane zou 0.5% zijn, oftewel een halve schakel. Maar ik wil zien hoever ik kan gaan ermee, ook als ie de tandwielen zo meer slijt. Idealiter slijten alle 3 aandrijvingsdelen even rap, waardoor ik ze tegelijk kan vervangen, en zo nooit gesleten met nieuw combineer. 1 jaar,20-22000 km zou ik goed vinden. Dat kost me dan 50 euro, zo ongeveer 1/5de van met mijn vorige 1/8" fiets met "normale" ketting en tandwielen.
Achtertandwiel is een Velosolo chromoly staal bolt on cog, bijzonder dikke tanden, en vooraan een Stronglight aluminium blad uit 7075T6 aluminium, waar ik ook op mijn vorige fiets goede ervaring mee heb gehad (geen vervanging in 2+ jaar en quasi geen slijtage te bespeuren)
De grote verschilmaker ervaar ik als 1/8" ipv 3/32". Dat vergroot het contactoppervlak tussen rollers en tanden met de helft. En nu, met die dubbel zo dikke kettingschalmen en dito langere pennen, zouden die de gaten navenant minder moeten uitslijten, en ook zelf naar lokaal kleinere diameters slijten.
Maar dat weet ik dus nog niet. Eén ding weet ik wel, de eerste ketting, een KMC Z1RB zat er op 1 maand door. Op mijn vorige fiets had ik een KMC Z1X INOX (inox is minder sterk/taai dan gewoon staal) maar de schalmen van de Z1RB bleken maar half zo dik te zijn als de Z1X INOX, iets dat niet in de specificaties stond vermeld. En de RB erin, "Rust Buster", is eigenlijk gewoon verzinkt, enkele ritten en de zink was al van de contactoppervlakken.
En dus zit ik nu met mijn volgende poging, deze Gusset Tank ketting.
De slijtage ervaar ik als ongewoon, in het begin moest ik de ketting totaal niet opspannen (normaal is het net omgekeerd), tot enkele sneeuw dagen (toeval of niet), toen is ie veel gesleten op korte tijd. Dat vertraagde dan weer, tot nu, en het weer lijkt alsof ie nauwelijks verder slijt.
De situatie is wel ook niet gewoon, al veel maanden geen 1 keer regen gehad.
Mijn onderhoud is relatief beperkt: borstel en water tot ie blinkt (binnenkant schakels wel niet), dan olie druppel op elke roller. Minder frequent ook olie in de naad tussen de binnen/buitenschalmen en bij roestkans doe ik met een tandenborstel wat olie over de uitstekende pennetjes.
Ik borstel met water dan als het nodig lijkt, zonder nieuwe olie toe te voegen.
En als ie dan uiteindelijk weer te droog komt te staan (en weer begint te blinken) terug olie.