reactie op e bikes op toertochten

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
w84me
Mountainbiker
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19 sep 2006 19:01
Rijdt met: Specialized FSR LEVO 29

reactie op e bikes op toertochten

Bericht door w84me »

Na enkele jaren van inactiviteit heb ik mij een Levo aangeschaft en ben zinnes weer wat TT's te rijden. Ik vraag me wel af hoe de reacties zijn van andere rijders op het gebruik van een e bike op de TT's ?. Worden deze al getolereerd of is het nog steeds "not done" ?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik denk dat het in grote mate afhangt van de e-biker zelf. Ik heb de laatste 2 jaar 2x wat geroep gehoord op een e-biker, en niet geheel onterecht vond ik. De ene reed met zo'n opgefokt 45 per uur ding, en de andere vond het nodig om op een heel steile technische klim de kracht van zijn motor te tonen en zich dan overal maar tussen en langs te wurmen.

99% van de e-bikers rijdt een tempo zoals jan en alleman dus dan zie ik het probleem niet.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door waarnaartoe »

Ik kan me heel goed vinden in bovenstaand.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door Pashley 24Mhz »

Toen ik me vorig jaar inschreef voor de tocht van Wervik werd ik ook uitgelachen toen ik met mijn mtb naar de inschrijving ging.... Ik vond het zielig van die 'echte' sporters die daar dan achter een tt zichzelf zitten op te gieten met zware bieren.... Wie moet dan met wie lachen...

Kiekens die willen tonen wat ze kunnen en zich overal tussenmurwen heb je overal, zowel op gewone fietsen als op emtb's, op moto's en auto's.... hangt niet van het vervoermiddel maar wel van de persoon af...
w84me
Mountainbiker
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19 sep 2006 19:01
Rijdt met: Specialized FSR LEVO 29

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door w84me »

Dat zijn toch al bemoedigende antwoorden, ben zelf van het rustige type die eerder aan de kant gaat dan in de weg te rijden en de fiets is niet opgefokt. De wringers en roepers herinner ik mij ook nog <wel van vroege dagen op de mtb, ooit gezien dat een volwassene een kleine (ong10j en onder begeleiding) gewoon de gracht inreed
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door vani »

Zolang je die fiets onder controle hebt zie ik er het probleem niet van in. Als zoiets kan helpen om je hobby te blijven beoefenen en het tempo van bv kameraden te blijven volgen voor een gezamelijke uitstap doen. :-D
warreke
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 12 mei 2017 21:17
Rijdt met: Levo fsr 29 comp

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door warreke »

Rij sinds ong 1 jaar met de emtb en heb al enkele toertochten mee gereden.
Als je geen abnormale dingen doet word het zeker aanvaard.
Ik heb het gedaan om m'n vrienden op een gezonde manier te kunnen volgen en plezier te beleven aan deze sport.
En dit likt me nu zeer goed.
Veel plezier.
Code-Zero
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 10:27
Rijdt met: Giant Dirt E plus 2

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door Code-Zero »

Ik rij nu ook al een jaar met een e-mtb. Ik heb nog nooit op een tocht opmerkingen gekregen.
Ik ben in april op ROC d'ardenne de Roc Noir gaan rijden en ook daar geen negatieve opmerkingen.
Volg nu zelfs een cursus start 2 mtb 1.0 en 2.0 en ook daar geen negatieve reacties. Als je dit
moet doen om medische redenen zoals ik om toch nog een beetje pijnvrij van een hobby te kunnen genieten of zoals anderen om hun vrienden hun tempo te kunnen volgen. Er zijn er altijd die moeten overdrijven en wringen.
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door Aeromax »

een fiets doet niets (E of gewoon)
't is 't manneke er op hé dat zich zus of zo gedraagt
Gebruikersavatar
xtremebiker
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 20 dec 2005 07:52
Rijdt met: Zannata Z45

Re: reactie op e bikes op toertochten

Bericht door xtremebiker »

Een mens moet leren leven met zijn beperkingen. We zijn begonnen met gewoon fietsen omgebouwd tot terrein fietsen toen kwamen de echte cyclo crossfietsen dan de zware MTB's gevolgd door de gesofisticeerde MTB's nu de e-MTB's die opbhun beurt opgevolgd worden door de e-bikes met zware batterijen en dan is zelfs de stap naar een elektrische moto cross. Dus er moet nu een stop worden gezet aan fietsen met hulp aandrijving
O ja waar ik mee rij ? Met een fiets die perfect voldoet in alle Vlaamse toertochten , een cyclo crossfiets .
Plaats reactie