Fat E-Bike via Groupon

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Phill
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 13:30

Fat E-Bike via Groupon

Bericht door Phill »

Hello,

Ik weet vooraf al dat ik een paar opmerkingen mag verwachten betreffende mijn vraag, maar vermits ik om gezondheidsredenen terug moet sporten en ik wel van een sporadische mountbiketrip kan genieten, ben ik aan het rondkijken voor e-MTB.

Vermits het zoals gezegd om gezondheidsredenen is en ik geen doorgedreven MTB'er ben of wil worden, ben ik op zoek naar een "budgetvriendelijke" e-MTB.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik op een aanbieding van Groupon die me wel ineressant lijkt maar die ik wegens gebrek aan ervaring niet zo goed kan inschatten. TEvens staat er geen merk bij vermeld en kan ik dus geen vergelijkende informatie of test opzoeken.

https://www.groupon.be/deals/fat-velo-electrique" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is dus of iemand de specificaties van deze aanbieding even wil evalueren en zijn gedacht kan zeggen of dit iets interessant is voor de beginnende e-MTB'er of dat ik deze best links kan laten liggen.

Mijn vraagtekens stellen zich vooral rond de capaciteit van de batterij (men spreekt van een bereik van 40 tot 50km), de capaciteit van de motor (kan ik hier echt mee off-road gaan of is dit meer voor op de baan) en de remmen (voldoen deze wel voor dergelijke fiets).

Tevens stel ik mij de vraag of het makkelijk fietsen is met een fat bike van 28kg wat mij nogal aan de zware kant lijkt. En of deze fiets dan nog wel transporteerbaar is met de wagen, ik veronderstel dat je dan een aangepaste fietsdrager moet voorzien ? Iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen en feedback op deze aanbieding !
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Fat E-Bike via Groupon

Bericht door vedet »

Fat elektrische fiets
Bafang motor 36V250W SWX0 ondersteund trappen
36V 11 Ah batterij op lithium-ion met Panasonic cellen
Oplaadtijd: 4-6 uur
Maximum snelheid 25 km/u volgens de CE richtlijnen
Bereik van 40-50 km
LCD controlescherm
Bafang regelaar met weergave van informatie en controle op de stuurstang
Aluminium, licht en duurzaam frame
Remschijf 160 mm
7 Shimano versnellingen
Maximale belasting van 150 kg
26’‘x4.0 wielen “FAT PNEU”
EN15194 goedkeuring van de CE voor gebruik op de openbare weg
Gewicht: 28 kg
Ik zal maar al beginnen met te zeggen dat er staat fiets en niet mountainbike. dat het frame min of meer een mtb geo heeft en er een low-riser op staat is zo wat het enige wat deze fiets met mountainbiken te maken heeft.

Er staat een shimanogroep op, welke staat niet vermeld, dus ik kan er geen commentaar op geven.
Remmen, idem dito, 160mm is gewoon standaard, weinig over te zeggen.
Motor valt weinig over te zetten maar meeste e-mtb hebben toch zo'n 400w ipv de 250w als je daar het gewicht van de fiets 28kg vergelijkt met zo'n 19kg voor de meeste e-mtb dat weet je gewoon dat de motor het zwaar gaat hebben tijdens het klimmen.

Als het is om wat in het weekend op rond te rijden op een onverhard pad kan je er misschien voor kiezen, echt off-road en moutainbiken zou ik niet doen.


Ik weet niet wat je gezondheidsredenen zijn, maar mtb-en is eigenlijk niet echt de sport om die aan te pakken omdat je vaak in het rood gaat.
Om conditie op te bouwen en af te vallen is een lagere hartslag veel doeltreffender.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Fat E-Bike via Groupon

Bericht door Wacky-S »

Lijkt me een Spaans merk van e-bikes. Site is niet echt duidelijk (geen contactgegevens) en de bike in kwestie vind ik er ook niet op terug.

Hier te koop, maar lijkt om een zwaarder model te gaan.

Afgaand op weinige info die erover te vinden is, lijkt dit niet echt een goede deal...
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Fat E-Bike via Groupon

Bericht door triumph_st »

Bosch of Yamaha motoren hebben ook maar tussen de 250W en 350W vermogen.
Belangrijker is de trekkracht in Nm en ook dat staat niet vermeld.
Bafang motoren zijn wel gekend en niet slecht.
Het vermogen van de batterij staat er niet bij (hoeveel W) en net dat is bepalend voor de actieradius (natuurlijk afhankelijk van de eigen input) en de prijs (bij Bosch 400W of 500W).
'7 Shimano versnellingen'; da's dus echt te weinig en goedkope brol.
Ook de remmen zullen het minste van het minste zijn. En dat dan in combinatie met 28 kg fietsgewicht ...
Voor deze prijs goedkoop dure koop vrees ik, tenzij je die fiets maar af en toe gebruikt om rond de kerktoren een toertje te doen (en dan nog).
Phill
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 13:30

Re: Fat E-Bike via Groupon

Bericht door Phill »

Ok bedankt voor jullie feedback, ik denk dat ik dus beter naar iets degelijker uitkijk . Of toch iets waar ik meer informatie over kan vinden
Plaats reactie