Fatty.....to klik, or not to klik?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jakke
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 17 nov 2002 16:48
Rijdt met: http://www.youtube.com/watch?v=953PkxFNiko&ob=av2n

Fatty.....to klik, or not to klik?

Bericht door Jakke »

Recent een tweedehands (misschien wel derdehands?) Surly Pugsley gekocht met BMX pedalen gemonteerd.

Met oude sneakers (iets All Stars achtig) heb ik grip genoeg, zeker met de matige snelheid waarmee ik de proefritjes doe.(nog veel experimenteren met banden druk).

Maar merk dat ik toch regelmatig met de voet los kom van het pedaal en voel me toch iets zekerder vast geklikt.

Zou de lengte van bracketbuis (100mm) en de externe trapas lagering nefast zijn voor knieën en heupen?
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Fatty.....to klik, or not to klik?

Bericht door Frog 075 »

Na 3,5 jaar fat nog steeds niks last...
Ben wel niet iemand van kwaaltjes...
Gebruikersavatar
Herder Alex²
Mountainbiker
Berichten: 952
Lid geworden op: za 02 jun 2007 18:56
Rijdt met: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: Fatty.....to klik, or not to klik?

Bericht door Herder Alex² »

Ik heb na 1 jaar of 2500 km Fatboy ook lichamelijk nergens last van (geestelijk is wat anders :-D wie rijdt nu een fat!?). Ik wissel wel regelmatig met de Epic. Voor zand, en mul, en Ardennen (wortels, stenen, grip) kies ik voor de fat. Voor licht golvend, of vlak, of hobbelig mag de Epic uit de garage komen.

Ik wissel regelmatig tussen klikpedalen en flatpedalen. 's Winters en voor bergop-tochten prefereer ik de klikpedalen. Voor vlakke en snelle bochtige tochten kies ik voor de flatpedalen met een Five Ten-schoen (google eens op freerider shoes). Die pinnetjes zetten zich "vast" in de dikke zool van de schoen. In nood ben je sneller los dan met een kliksysteem. Ideaal dus als je wat wil experimenteren met trial, of wheelies maken, enz

Met de combi flats / fiveten-schoen steil klimmen is moeilijker, maar met de juiste techniek lukt het ook. Met steil bedoel ik die molshopen van 5 à 7 meter omhoog. In het begin trok ik mijn voet gewoon omhoog, maar dat was natuurlijk hopeloos verkeerd, en stond ik abrupt stil. Nu hou ik mijn voeten stevig drukkend op de naar voor gekantelde pedalen (de pinnetjes in de schoen duwend), en dan trekkend is het me gelukt om toch deftig te klimmen. Het is dus het schuin houden van de pedaal die het hem doet. En voldoende snelheid nemen natuurlijk :wink:
Ge ziet, ge moet geestelijk wel wat zot zijn om alles door elkaar te combineren :-D

Nog veel succes met de Surly.

Fat is mad
Plaats reactie