Single speed ketting, te lang of te kort

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lonneke
Moderator
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 11:43

Single speed ketting, te lang of te kort

Bericht door Lonneke »

Hey,

Ik heb een kmc x10sl die ik op een single speed heb gelegd. Frame is met sliding dropouts.
Nu zitten de sliders tot helemaal achter en de ketting lijkt nog een heel klein beetje te lang. Fietsen lukt wel maar in stille toestand lijkt ze dus net iets te lang.

Indien een link (2 schakels: man/vrouw) korter en de sliders naar voor kan ik de missing link net niet sluiten :s.

Heeft iemand hiermee ervaring?
Ik las van een half link maar is dit compatibel met de ketting?

Kan 2 missing links soelaas brengen met inkorting vd ketting?

Cheers
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Single speed ketting, te lang of te kort

Bericht door Dickie »

Op mijn ss kan ik de missing link niet openen of sluiten als de ketting op de juiste lengte staat (KMC X9sl).
Ik krijg de ketting er enkel af als ik het achterwiel eruit haal.(ook sliding dropouts)
Met de juiste spanning moet je de ketting nog 1 a 1,5cm naar beneden kunnen duwen op een punt halfweg tss voorblad en achterste tandwieltje. Bovendien getest op het 'meest' opgespannen punt, want de drive train loopt in de meeste gevallen nooit perfect rond.
Je krijgt ze dan niet van kettingblad of cog, maar evengoed zit er niet te veel spanning op om de lagers om zeep te helpen.

Met uw sliders helemaal naar achter en als de ketting dan nog te slack hangt (je kan ze er bvb zo af laten lopen door ze opzij te duwen terwijl je de cranks draait, of zelfs dat de keet er afvalt over wat hobbelig terrein), dan zit er zeker nog een schakel te veel op.

Dus in jouw geval zou ik eerst een schakel eruit halen.
Ketting sluiten en over voorste kettingblad hangen en over het tandwieltje, wiel erin met slider helemaal naar voor.
Dan sliders naar achter tot aan juiste spanning.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Single speed ketting, te lang of te kort

Bericht door kovan »

Volgens mij gebruik je geen ss ketting, een ss ketting heeft een ander type "slotje".
Niet dat dit noodzakelijk is om ss te rijden, maar je komt dan wel eens situaties tegen als bij u.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Single speed ketting, te lang of te kort

Bericht door kenny »

Het kan helpen om een andere tandwielverhouding te proberen. Ikzelf heb het zelfde probleem met een 32-17 maar 32-18 en 32-16 gaan wel prefect. Ook 34-19 en 34-20 werken perfect. De sliders om de ketting op te spannen zijn gewoon te beperkt.
Gebruikersavatar
Lonneke
Moderator
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 11:43

Re: Single speed ketting, te lang of te kort

Bericht door Lonneke »

Bedankt voor de replies.
Ik heb een 32-18 genomen.
De 32 is wel een 11-speed en de 18t cog is een Absolute black wide narrow.
Zou een 3/32 ketting hiermee compatible?
Ik ga wel eerst even het advise van Dickie proberen.
Plaats reactie