iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Kijk hier ook eens ivm vervoer tweede batterij (wel Bosch)
http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... kku.46304/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Voor de geinteresseerden; GRINTA heeft momenteel een E Bike special in de kiosk liggen. Best interessant.
Sniper_78
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: di 03 okt 2006 21:56
Rijdt met: Willier Cento Uno XC

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Sniper_78 »

Hallo,

Omdat ik onlangs geopereerd ben aan een gescheurde aorta ben ik aan het denken om een levo aan te schaffen. Vooral omdat de medicatie me afremt en ik geen zware inspanningen meer kan doen en de benen heel snel vollopen.

Nu lees ik veel over de brose motor dat deze niet zo 'goed/krachtig is als de Bosch. Is dit verschil zo groot?
Hoeveel km kan je rijden met de levo?
Hoe zit het met de hartslag, kun je deze veel lager houden met een E-bike?

Bedankt voor jullie reacties. :)
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

De Brose motor is inderdaad niet zo 'krachtig' als de Bosch. De Brose geeft gelijkmatiger maar minder kracht af en is daarmee meer geschikt voor mensen die zelf nog heel wat input kunnen/willen geven. Denk nu niet dat het verschil gigantisch is; de Bosch in laagste stand zal je ook niet van de fiets rukken hoor en daar zal je ook zelf moeten trappen.
Het echt grote verschil toont zich in erg bergachtig gebied, daar moet de Brose echt onderdoen voor de Bosch CX.
Hoe ver je komt met een batterij hangt van terrein, hoeveelheid wind en vooral van hoeveel/weinig kracht je zelf wil/kan geven. Met mijn trekking bike rij ik gemakkelijk 120 km en is mijn batterij nog niet leeg. Met mijn MTB rij ik tochten van 50 tot 75 km en dan eindig ik toch met maar één balkje over (Bosch motor). Bij sommigen zal de batterij na 25 tot 30 km leeg zijn bij anderen misschien pas na 80 km.
Afhankelijk van je conditie zal je meer of minder ondersteuning nodig hebben en dus ook je hartslag in een gezonde, aanvaardbare zone kunnen houden. Duitse studies hebben hier al meermaals het voordeel van E bikes over aangetoond.
Een goede raad; als het moeilijker begint te gaan, blijf jezelf niet ongezond afjakkeren op een gewone fiets maar stap over op een Ebike. Je bewijst je lichaam er een dienst mee en je blijft plezier beleven aan je hobby.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door krikke46 »

hoi ik kan het bovenstaande alleen maar beamen. BOSCH OF BROSE ik weet het zelf ook niet ,wat ik wel weet is dat de Levo FSR een super stabiele fiets is en dat is wat mij de keuze voor de specialized heeft gemaakt . ik vindt dat sommige merken weinig meer doen dan onder een bestaand model snel een motortje hangen , terwijl de levo echt goed stuurt .het voordeel is ook dat je wat kan spelen met de motorinstellingen ; bv ECO op 15 procent ,power op 30 en turbo op 80 procent en zo kan je voor elke TT je instellingen maken en toch je batterij sparen . ik denk dat tochten van 65 km in't bos en 80 km op de weg mogelijk zijn. Ik heb in't begin ook gedacht van een tweede batterij bij te kopen maar dat is echt ni nodig. voor dagtochten in de ardennen neem je gewoon je lader mee .een drie kwartiertjes laden geeft je 30 procent extra waardoor 80 tot 90 km gemakkelijk haalbaar is. je mag altijd eens komen testen ik woon in westerlo
gsm nr 0472 097503/krikke46@live.be" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ik geef je ook dezelfde raad mee ,als je er nog maar overdenkt ni twijfelen gewoon doen!!!!!
grtz krikke

ps wat je hartslag betreft , in normale omstandigheden kan je je hartslag lager houden
maar ik beleef er zoveel fun mee dat mijn hartslag hoger ligt dan toen ik gewoon fietste maar da ligt puur aan mijzelf!!!!!!
Sniper_78
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: di 03 okt 2006 21:56
Rijdt met: Willier Cento Uno XC

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Sniper_78 »

Ik ga zeker eerst eens testen met de levo en misschien ook de trek. :)

Bedankt voor de reacties!!!
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

De Levo is een mooie fiets en Specialized is bij het ontwerp niet over één nacht ijs gegaan.
Met de recentste update van de soft is de power ook wat omhoog gegaan.
Qua uitzicht is de Levo door de 'gewone' kettingbladen en de weggewerkte batterij veel mooier dan Bosch modellen (die nu ondertussen ook heel wat 2017 modellen hebben waar de batterij beter weggewerkt is).
Verschillende test hebben al voldoende uitgewezen dat de Levo voor een E MTB heerlijk stuurt.
Qua kostprijs bij de duurdere maar dat zijn we gewoon bij Speci.
Een testrit zou ik indien mogelijk zeker doen.
josk
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: za 31 okt 2009 09:59
Rijdt met: trek superfly- m1 spitzing

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door josk »

IK weet niet hoe er bepaald is dat een brose met 90nm minder krachtig is dan een bosch met 75nm? Mijn wederhelft rijdt met een bulls met brose motor met 650wh batterij en hellingen van 25% zijn totaal geen probleem, voordeel van bulls, er zijn vooraan ook nog twee bladen dus 20 versnellingen en nog eens fluisterstil dat men zeker niet kan zeggen van bosch. Misschien daarom dat men denkt dat er minder kracht is. Tenslotte is een veel duurdere levo met meestal kleinere batterij en toch dezelfde motor,laat je niks wijsmaken dat ze zelf de motor kunnen of mogen afstellen. Het enigste dat in de buurt komt is yamaha, kijk ook eens naar haibike.
Dik 60 km is perfect mogelijk zelfs aan de Moezel ,Gardameer of Zwarte Woud( bergen niet plat) wel bij vermelden aan een gematigd tempo want ik rijd met een gewone mtb fiets. GR.
Laatst gewijzigd door josk op di 18 apr 2017 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door krikke46 »

hoi josk
over dat laat je niks wijsmaken over motorinstellingen ben je toch fout hoor .
ik kan instellen zoveel ik wil maar dat ga ik hier niet openbaar op een forum plaatsen.
neem maar eens contakt op met een levo bezitter
groeten krikke
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door JB »

Sniper_78 schreef:Hallo,

Omdat ik onlangs geopereerd ben aan een gescheurde aorta ben ik aan het denken om een levo aan te schaffen. Vooral omdat de medicatie me afremt en ik geen zware inspanningen meer kan doen en de benen heel snel vollopen.

Nu lees ik veel over de brose motor dat deze niet zo 'goed/krachtig is als de Bosch. Is dit verschil zo groot?
Hoeveel km kan je rijden met de levo?
Hoe zit het met de hartslag, kun je deze veel lager houden met een E-bike?

Bedankt voor jullie reacties. :)
Als jou Duits goed genoeg is, is dit forum een aanrader om te lezen.
http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... /brose.53/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grt. Jo
Plaats reactie